Kan råttor skämmas?
Ja, som rubriken lyder så undrar jag, kan råttor skämmas?
Dom flesta har säkert läst tråden jag la upp igår om Faith & Cherry. Efter den här händelsen la jag Faith på rygg och sprutade lite vatten med vattenflaskan jag skulle byta vatten i (moget jag vet, men hon gillar vatten). Nu är hon mest i det stora huset, tittar ut emellanåt när hon hör något men går inte ut. Hon tittar på mig ibland och ser sorgsen ut. Hon var inte såhär innan jag sprutade vatten på henne. Förstår hon att hon gjort fel? Kan hon skämmas?
Jag har tagit ut henne och hon är försiktig. Pussas mer än vanligt och tittar upp mot mig som sitter i sängen ofta, som om hon vill veta om hon gör rätt? Hon har inga sår, inga knölar, hon äter och dricker som hon ska. Hon är med andra ord vad jag kan se frisk.
Därför kom jag att tänka på det, kan råttor skämmas?
Jag tror inte du skall hoppas på att hon skäms.. Snarare vill hon nog inte utmana ödet och riskera ännu en styrkemätning som inte faller ut till hennes fördel. Ofta vill man som människa nog läsa in allt för mycket mänskliga känslor och beteenden i våra husdjur, jag personligen tror att det är något man skall akta sig för!
Ibland kan man nästa tro att dem gör det iaf^^ haha.
En av mina råttor bet mig i tån igår (inte allvarligt eller så det gjorde speciellt ont, men ändå så det var obehagligt och jag valde att fya detta beteende.
Då valde råttan att pussa på mina händer efter fyningen. Som om hon sa förlåt^^ haha. Men jag tror inte dem kan känna just "skamkänslor" så som vi gör.
Min blogg: SweGizmo.se
#1 Jag ser inte mina råttor som männsikor, det var därför jag frågade om dom kunde skämmas! :)
#2 Så har Russin också gjort när hon bet mig i tån (hon gillar att nafsa i fötter) :')
Råttor kanske inte kan men de kan hundar!! På min ena hane ser man så tydligt när han skäms :P Har dock aldrig vart med omm att råttorna gör de
#3 ha ha, ja, den ena råttan här verkar vara väldigt fäst vid mina fötter XD ha ha ha. Luktar väll gott antar jag.
Har ju läst att fötter och hand-svett ska tydligen lukta som "Här-har-en-annan-råtta-tuggat-innan-jag-vill-ockå-tugga"
#4 Hundar vet jag också, :)
Men jag tänkte på Faiths beteende.. Så som hon gör.. 
#3 Nej, jag har inte påstått att du ser dina råttor som människor! :) Det var bara en kommentar, och egentligen inte riktad specifikt till dig utan mer som en ren reflektion - jag tror att man generellt kan vara väldigt benägen att läsa in mänskliga reaktioner i (hus)djurs beteenden och tillägna dem högst mänskliga motiv.. När vi säger skämmas, så menar vi att vi ångrar en handling av moraliska skäl. Jag tror inte alls de begreppen gäller för till exempel en råtta!
#5 haha jasså x)
#7 Nej det har du nog rätt i.. Hm, då får jag forska vidare vad som är fel med henne 
#8 Du tror inte det kan vara så enkelt att du fortfarande är chockad över händelsen och har behandlat henne lite annorlunda än vanligt, vilket hon i sin tur har reagerat på och betett sig lite avvaktande?
#9 Nej det tror jag inte.. Jag har gjort som jag brukar mot alla förutom Cherry som fått lite extra vård..
#9 Lite OT men jag tycker förresten helt fruktansvärt synd om dig, måste vara hemskt att mötas av en sån syn. Hoppas det går bra för lillskrutten, att det såg värre ut än vad det var.
Uten å vite hvilke hendese som har skjedd og uten å tenke på din rottes reaksjon:
Personlig tror jeg at rotter, mer eller mindre, kan skamme seg. De skjønner jo når de har gjort noe galt. Nå har jeg ikke lest den andre tråden, men jeg ville ikke satset på at hun ikke kommer til å gjør noe galt igjen, bare fordi hun skammer seg.
Rottenes hjerne er likere menenskenes,enn hunder, så hvis hunder kan det, kan nok rotter også det.
Man menneskelig-gjør dyr ofte, ja, men mennesker er også dyr(som ligner en del på rotter, iallefall sosialt og teknisk) så hvorfor skal man da ikke sammenligne rotter og mennesker ;) ?
#12 det roliga är ju att fundera på om djuret
1 - reflekterar över sin handling och dess konsekvenser, utifrån de moraliska ramar ett djur nu kan tänkas ha
eller
2 - reagerar på att matte/husse blivit upprörda och försöker kommunicera underlägsenhet för att få förhållandet dem emellan på rätt köl igen
Och det där med att människor är djur, må så vara, men jag vågar nog påstå att det sociala samspelet är mycket varierande beroende på art. Jag tror inte att en hunds känsloliv kan appliceras på en katt. Att en katts känsloliv kan appliceras på människor. Eller att en människas känsloliv kan appliceras på en råtta.
… Och med risk för att motsäga mig själv får jag väl tillägga; att det där är lite fyrkantigt formulerat. Jag tror såklart att där finns minst lika stora likheter som olikheter, och jag tror mig också kunna avläsa mina djur till dels.. För att vi känner varandra, och för att jag vet att de både tänker och känner. Men igen: jag tror inte det är så lätt att man bara kan dra en parallell till sitt eget människo-sinne och därmed veta precis VAD som försiggår därinne i huvudet på dem!
#11 jo det var ingen rolig syn. Det hela började med ett litet sår på benet då jag tänkte att det får räcka nu. Men att ta upp henne och hitta såret på magen var en chock..
#12 Jo så kan være.. Jeg vet ikke, men jeg synes det ser ut som at hon skammer seg, med tanke på hennes ukjente beteende!
Liten fråga. varför lägger man råttan på rygg om den gjort något fel?
På råttspråket betyder det: Nu har du gjort fel.
Har du inte sett en annan råtta (oftast den mest dominanta) lägga en annan råtta på rygg??
Jo de är iof sant. tänkte inte så långt, tänkte inte heller på att dom kan fatta de samma sak om jag gör de med.