Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 8003 ggr
Loovi
0

Utslag från parasit eller bett?

Badade min hane Rågge idag och upptäckte flertalet röda utslag/bett på hans högra sida och i nacken.

Vad är det? En kollega pratade om en vanlig parasit som det kunde handla om? Hur får man bort det? Är parasiten smittsam? tycker mig inte ha hittat några utslag/bett på min andra hane. Kan det vara som så att det är han som bits? Har inte märkt av nått bråk i buren eller så, dom kommer alltid överens!

Tacksam för svar!

hus-musen
0

En bild vore nog bra =)

Om det är löss eller likande så ser du dem som små röda prickar som rör sig. Råttan kan även ha kliat sig så att den fått sår.

Qui dormit, non peccat

Lancia
0

Är det parasit/ohyra så är det främst Stonghold som gäller isf. Receptbelagt dock så ni måste uppsöka veterinär.

Loovi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite bilder.. Inte så bra, de syntes mer när han var blöt men tyckte att ett bad var enough för stackarn :)

Det är inget som kryllar i pälsen på honom iaf, tack och lov är han PEW så man ser bra!

Loovi
0

nr2

Loovi
0

nr3

Lancia
0

Jag vill faktiskt nästan säga att det där ser ut som typiska "ohyresår", dvs råttan har kliat sig överdrivet mycket och blivit sårig. Sitter på precis rätt ställe med.

Det kan vara väldigt svårt att se lössen även om dom finns där.

Det har hänt mig att jag hittat dessa sår, och kanske även ohyra i pälsen, på en råtta, men resterande i flocken inte haft några sår.

Har du behandlat råttorna tidigare? Om ja, har du tagit in någon ny råtta eller så sedan dess? Har råttorna kommit i kontakt med hö? Det är så otroligt lätt att åka på lus på råttorna att det nästan är lite otäckt.

Nu är det ju inte bergsäkert att det är ohyra heller, iofs.

nyndat
0

Mina råttor hade sådana småsår och kliade sig som sjutton. Vi var en sväng hos veterinären, som luskammade dem båda och kikade i mikroskop - helt utan att hitta något. Han tyckte ändå symptomen räckte för att behandla, och en vecka efter så hade de slutat klia sig och såren försvann.

Loovi
0

Jag har tagit in fler råttor men inte lagt in hö någongång. Har heller inte behandlat dom tidigare.

Men hur funkar det med stonghold? Tas det oralt eller i ett bad? Ska alla råttorna "medicineras"? Har en ev. dräktig hona (riktig liten slinka som lyckades hitta in till grabbarna), kan det vara farligt för fostrena?

nyndat
0

#8 Det är bara en liten droppe i nacken :) Och ja, alla måste behandlas.

Lancia
0

Stronghold får du i en liten tub och sätter sedan en droppe i nacken på råttorna, notera att hela flocken ska behandlas. Buren behöver inte saneras, då stronghold även "tar omgivningen" genom att för lössen "förgifta" blodet på råttorna och lössen därmed inte kan äta/överleva. Det skall absolut inte tas oralt!

Bad med lus-schampoo är i regel inte att rekommendera då det endast tar levande löss och inte gnetter/ägg.

Veterinärern brukar säga att man ska, efter att ha gett första dosen stronghold, behandla igen efter ca 3 veckor. Detta brukar dock inte vara nödvändigt på råttor.

Edit: Jag vet inte hur ser är med dräktiga/digivande djur. Jag antar att det är som med dom flesta andra läkemedel, dvs att det helst skall undvikas.

Hur länge sedan skedde denna lilla "olyckan"?

Loovi
0

Tack för all information. Jag har läst lite om Stronghold på FASS och ska ta upp det och prata med mitt jobbs vetrinär.

Olyckan hände i förregår. Han han precis köra en duracell på henne innan jag hann sära dom!

Lancia
0

Ja det är nog bäst att du pratar med en veterinär, även om dom flesta vets har rätt kass koll på råttor så känner dom i allra högsta grad till stronghold.

Lycka till! :)