Inte ett värdigt liv??
Nu måste jag skriva av mig…är både arg och ledsen.
Min lilla Kloker som är två månader drygt har nyst ganska mycket sedan hon kom till oss för 1 månad sen. Lade upp en tråd tidigare om hennes nysningar, bytte burfrö och det verkade blir bättre ett tag (färre nysningar). Jag tycker att det har blivit något bättre, men det är inte borta helt. Till saken hör den att hon ofta nyser/hostar vid ansträngning och det liksom piper till lite. Min gammelråtta blev smittad strax efter och har nyst sedan dess utan pipningar. Nu till saken. Va hos vetten och fick Baytril utskrivet förra måndagen till dem båda. Vetten sa också att det pep i Klokers lungor när hon andades.De skulle ta Baytril i 7 dagar och tycker att det blivit lite bättre men inte helt. Lilla Kloker piper fortfarande när hon nyser. Så jag ringde till vetten idag och bad om att få en vecka till till dem båda, vilket jag fick. Men hon sade också att det kan vara något kroniskt som inte går bort och då bör man fundera på avlivning. Att det inte är ett värdigt liv för henne. Hur kan man säga så??? Eller är det jag som tänker fel?
Hon mår ju bra annars - hon leker, är pigg, äter och dricker bra, är nyfiken och hur god och snäll som helst.
Eller är jag egoistisk som tänker att jag vill ha kvar henne? Man borde ju märka om hon själv tar skada av det. Tänk om man skulle avliva astmatiker elle KOL patienter bara för att det inte går att bota :o)).

Om HON är pigg och glad och kan göra alla saker som hon brukar kunna göra så ser jag ingen orsak till avlivning. Det är min åsikt.
Jag har en råtta som har rossel vilken hon haft sen jag fick henne och då var hon 5 veckor. Idag är hon 8 månader. Jag ser inge tecken på att hon lider utav det och jag skulle aldrig avliva henne bara för de om hon inte blev så dålig så att hon led utav det. Nu vet jag inte hur dålig din råtta är. Men om hon äter, dricker och är pigg som du säger och inte lider allmänt tycker jag hon kan få leva. Finns många råttor som lever ett normalt och bra liv även fast dom rosslar.
#1 Det är även vissa veterinärers åsikt (plus att råttan givetvis ska äta och dricka normalt) och även min…

Ja alltså om råttan inte mår BRA och inte kan leva "normalt" (inte röra på sig, klättra, andas normalt, etc) då är det nog bäst att avliva. Men för lite rossel?? Känns konstigt tycker jag. Däremot får man säker hålla lite bättre koll på damen och se så att det inte blir värre - då kan ju antibiotika vara bra att sätta in igen. Mina får förkylningsduster ibland som inte går över och då är det antibiotika som gäller. Däremellan är allt bra.
Jag hade en råtta som fick rossel som liten, jag medecinerade han, precis som du, vår 2 tillfällen.
Men det försvann aldrig helt.
Så han fick leva med sin kroniska rossel, men det var inge som helst problem. Han åt, drack, sprang och busa som vanligt.
Så ja, en råtta kan leva med rossel.
Min blogg: SweGizmo.se

ÄR råttan pigg och glad är lite biljud inget att avliva för. Ser du att hon börjar få det jobbigt är det en annan femma. Väldigt ansträngd andning och avmagring etc.
Har tex en råtta här hemma som har tutat i ett år nu, han fyllde 2 för en månad sedan, hur pigg o kry som helst i övrigt.
Gud vad skönt
, blev orolig och ledsen! hon är precis som de två andra råttorna. Pigg och glad, det är ingen skillnad på mående, förutom pipet vid nysningarna.
När min sambo va och hämtade medicinen och kunde prata lite längre med vetten, sa hon att man kunde ge kortisonsprutor som håller i någon månad och som kunde hjälpa (antar att hon tänkte på nåt astmaliknande). Hon sa också att Kloker kunde vara glutenallergiker
…
Får väl testa med helt glutenfritt.