Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 7457 ggr
mikeiko
0

Angående Avocado

Har nu läst på en hel del, och det verkar som om avocadokärnan kan "läcka" ner i avocadoköttet, i alla fall runt kärnan. Många verkar helt sluta att ge avocado, för att "better be safe than sorry".

Mezzzanina
0

Jag har skrivit i en annan tråd här precis där jag har varnat för just avokado.En väninna till mig gav sin råtta avokado.Råttan fick just andningssvårigheter vilket den inte hade innan.Enligt vad veterinären sa så var detta förmodligen just för att råttan just ätit avokado.

Jag har en annan kompis som jobbar som djurskötare på en djurpark.Hon berättade just här om dagen när vi talade om avokado att de absolut inte ger något av djuren avokado då avokado som är övermogen är giftigt för fåglar och papegojjor och kan ge andningssvårigheter till gnagare.

Sedan kan man ju googla på det om man vill läsa mer om det, för det finns många som skrivit om avokado till djur.

Expressen har bland annat skrivit en lista på saker som man inte bör ge husdjur.Där står även avokado med på listan.

Fösvisso är detta inte veteskapliga dokument.Men det jag beskrivit ovan för er räcker för mig för att jag helt enkelt skall välja att hoppa över att ge mina råttor avokado.Det finns ju hur mycket mat som helst att välja på,så man behöver u inte välja just avokado om det nu finns en chans att det kan skada ett djur.

mikeiko
0

Jag håller med, better be safe than sorry. De älskar avocado, men man kan ju ändå inte ge för ofta eftersom det lägger sig direkt på maggen på dem :)

Så ja, bättre att rekommendera barnmat och äggula eller annat proteinrikt ifall någon behöver ge en diande/dräktig hona eller en råtta som behöver fås upp i vikt…

Terato
0

Oj, vad läskigt!

Jag har också misstänkt det faktiskt, ibland ser man att köttet runt kärnan är brunare, kanske är det då blåsyra som läckt? Jag brukar undvika det av någon "känsla".

Kanske kan vara värre med äldre avocado också, tänker jag..