Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 7457 ggr
mikeiko
0

Angående Avocado

Har nu läst på en hel del, och det verkar som om avocadokärnan kan "läcka" ner i avocadoköttet, i alla fall runt kärnan. Många verkar helt sluta att ge avocado, för att "better be safe than sorry".

Mezzzanina
0

Jag har skrivit i en annan tråd här precis där jag har varnat för just avokado.En väninna till mig gav sin råtta avokado.Råttan fick just andningssvårigheter vilket den inte hade innan.Enligt vad veterinären sa så var detta förmodligen just för att råttan just ätit avokado.

Jag har en annan kompis som jobbar som djurskötare på en djurpark.Hon berättade just här om dagen när vi talade om avokado att de absolut inte ger något av djuren avokado då avokado som är övermogen är giftigt för fåglar och papegojjor och kan ge andningssvårigheter till gnagare.

Sedan kan man ju googla på det om man vill läsa mer om det, för det finns många som skrivit om avokado till djur.

Expressen har bland annat skrivit en lista på saker som man inte bör ge husdjur.Där står även avokado med på listan.

Fösvisso är detta inte veteskapliga dokument.Men det jag beskrivit ovan för er räcker för mig för att jag helt enkelt skall välja att hoppa över att ge mina råttor avokado.Det finns ju hur mycket mat som helst att välja på,så man behöver u inte välja just avokado om det nu finns en chans att det kan skada ett djur.

mikeiko
0

Jag håller med, better be safe than sorry. De älskar avocado, men man kan ju ändå inte ge för ofta eftersom det lägger sig direkt på maggen på dem :)

Så ja, bättre att rekommendera barnmat och äggula eller annat proteinrikt ifall någon behöver ge en diande/dräktig hona eller en råtta som behöver fås upp i vikt…

Terato
0

Oj, vad läskigt!

Jag har också misstänkt det faktiskt, ibland ser man att köttet runt kärnan är brunare, kanske är det då blåsyra som läckt? Jag brukar undvika det av någon "känsla".

Kanske kan vara värre med äldre avocado också, tänker jag..

Kollade länken snabbt och det jag reagerar på är att djurarterna hon räknar upp som inte tål avocado är växtätare. Vi har ju lite olika system.

Råttor är ju inte växtätare i den meningen men de är bättre på att bryta ner vissa ämnen än oss.

Det jag inte förstår är varför vissa råttor dött och inte andra som ätit det hela livet. Är det så att en avocado på 1000 är dålig? Eller handlar det om mängden avocado?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Mezzzanina
0

Men det behöverju egentligen inte vara konstigt att vissa råttor dött och vissa inte.Kanske de som dött fått i sig mer övermogen avokado och de so lever efter att ha ätit avokado haft tur att inte ha fått just det övermogna fruktköttet.Jag gissar på det.

Terato
0

Ja, just det.. Jag tror faktiskt det kan ligga något i det.

Övermogna avocados är mjukare också. Lättare för blåsyran att läcka då, kan man tänka sig..

teratos.r8or.se

Mezzzanina
0

Ja, Terato, det var precis så jag funderade också.

hus-musen
0

Giftet heter persin om det är någon som vill googla närmare på saken. länk avokado + länk persin

ASPCA länk

Giftigheten skiljer även på vilken sorts avokado som ges.

Jag kan inte hitta hur mycket avokado som skulle kunna vara dödligt, utan den information som finns är att skal, bark, löv och kärna är giftigt för alla djur och ska undvikas. Fruktköttet är även det dödligt för vissa fåglar.

Jag kan inte heller hitta nån information som säger att övermogna avokadosar skulle vara giftigare. Giftet finns redan i fruktköttet, det kan man inte undvika.

Att de blir bruna beror ibland på att de har förvarats för kallt. Delade avokadosar brukar oxå bli bruna, eftersom de reagerar på syret. Om de  luktar eller smakar härsket och är bruna så är de dåliga och ska kastas!

Mina får aldrig avokado, men det är mer för att jag tycker att det är äckligt och dyrt. Synnerligen avokado som närmar sig övermogen är särskilt osmakligt! Bläh…

Men de få gånger råttorna har ätit avokado så har inga synliga symtom på förgiftning kunnat ses. Dessutom så ger väldigt många sina råttor avokado, om det verkligen var dödligt eller förgifta djuret i små doser så skulle det finnas mer information och större varningar om det.

NU säger jag inte att man ska ge sina djur avokado, men samtidigt så behöver man inte skrämma folk i onödan. Lite avokado är fett och nyttigt, större mängder bör man undvika.

Men om någon kunde få fram en vetenskaplig länk/bevis med lite siffor så skulle det uppskattas!

Qui dormit, non peccat

miknev
0

Terato…försökte gå in på din hemsida, men det funkade inte ?!

Mezzzanina
0

En enda misstanke om att något kan vara skadligt för mitt djur räcker i alla fall för mig att inte ens tänka tanken på att ge det till mitt djur.För jag håller dem så kära att jag aldrig skulle ta den riken medvetet.

Men det är ju upp till var och en om man vill chansa.

Terato
0

Tack husmusen! Bra att nån orkar läsa. ;)

teratos.r8or.se

hus-musen
0

haha bara nån orkar läsa det jag skrev.. attans vad långt det blev! Jag behöver gå en förkortarkurs tror jag.Skrattande

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

Jag kollade också på ASPCA men hittade bara info för hund, katt och häst…

Borde man inte kunna maila någon som jobbar med labbdjur? De kanske har koll…eller?

Mezzzanina
0

Visst vore det intressant att läsa en riktigt gjord forsknings rapport i om avokados giftighet om man ger det till djur.Men det finns ju en hel del varningar på nätet redan.Jag kommer ändå aldrig att chansa att ge avokado när det finns annat man kan ge.I övrigt så finns det mycket grönsaker som man skulle vilja se forsknings rapporter på.Särskillt skulle det vara intressant att läsa om olika medel som används när man besprutar olika grönsaker

Nicciz
0

Fast äpple och andra "stenfrukter" ger vi ju utan att tveka. Många ger dem även äpplen med kärnorna kvar o det är samma gift i dem som i avocado.

Listan kan göras lång på vilka saker som innehåller just "blåsyra" =cyanväte. Ett annat exempel är linfrö.. o just linfrö blandar många i sitt Torrfoder.

Och för de som inte vet vad cyanväte är eller gör så är det en gas, tex använde man den i blandad form i koncentrationslägren. Cyanväte är dödligt både för däggdjur o människor i olika mängder då såklart.

cyanvätet förhindrar syreupptagningen och orsakar just kvävning. Om man tror att ens djur eller man själv blivit förgiftad kan man lämna in prover.

hus-musen
0

Japps, linfrö rekommenderar många att man ska ha i torrfodret.. När det finns massor av andra saker som man kan ersätta de få ämnen som är nyttiga i linfröet.

Aprikoskärnor, persikakärnor, plommonkärnor, körsbär och bittermandel är ju oxå exempel på saker som innehåller blåsyra.

Det är väl som vanligt, i förnuftiga mängder är det mesta ofarligt. För mycket av vad som helst är inte bra.

Qui dormit, non peccat

silverorm
0

Tja, då har nog mina råttor rätt…de vägrar äta just avacado! Så jag gav upp för rätt så länge sen..Glad

klick
0

VA?!?

råttor som vägrar avocado?
vad gör du med dom egentligen maria? ;)

Anvariel
0

J S Afr Vet Assoc. 1991 Dec;62(4):186-8. Suspected avocado (Persea americana) poisoning in goats. Stadler P, van Rensburg IB, Naudé TW.

Studie om ett gäng med getter som dött efter att de ätit avodoBLAD.

Utöver det finns det en hel del artiklar om att avocadoBLAD är farliga för en hel del djur. Och sen, som någon nämnde, så finns det en hel del artiklar om fåglars problem med avocado. Något annat kan jag inte hitta så här snabbt på morgonkvisten.

Nu är det dags att ägna mig åt MIN forskning istället. :D

TrueStory
0

Jag har gett advokade ibland, det händer inte alls ofta. Men har aldrig haft någon som har dött. Det är ju mycket nyttigt i. Men man får ju vara jätte noga med att adovkadon inte är dålig på nått sätt. Och jag ger aldrig köttet som har legat närmast skalen eller kärnan..

Kan inte alla som har gett advokado till sina skriva hur många ggn och hur många råttor som fått. Så kan man ju få en lite överbick.

Jag har kanske gett det 2-3 ggn per år

och det är ca 15 råttor som fått det sammanlagt…

Zolah
0

börjar bara tänka på en konstnär som har råttor som lät dom äta på avocado ( skal och allt - ingen kärna vad jag kan minnas) - hörde inget om att dom djuren dog ( tror faktis det var en ensam råtta )

EDIT: hittade artikel om det

Han heter tydligen Tony Blair ( Råttan DVS )

hus-musen
0

Bortsett från att ägaren och kritikerna i länken #20 är galna Skrattande Jaja skönhet ligger i betraktarens öga sägs det ju. Det är en ensam råtta och bara en avokado som ätits som det verkar i artikeln.

Blåsyra fungerar som ett nervgift, så frågan är om råttan fick i sig tillräckligt. Samt om råttan nu verkligen är frisk förtfarande då många symtom är väldigt vaga.

Hittade lite mer information  länk om hur mycket som är dödligt åtminstonde för människor(blåsyra alltså) Blåsyra är dödligt i invärtes doser på 0.5-3.5 mg per kilo kroppsvikt. Detta motsvarar ungefär 60 bittermandlar eller 100g linfrön för en vuxen människa. Av blåsyregas (i koncentrationen 0.2 mg per liter luft) kvävs man på några sekunder.

en länk som beskriver att dödlighet för barn kan ligga på 6-8 bittermandlar.

Frågan är hur mycket en avokado kan innehålla, det verkar hopplöst att få reda på. Folk har en vana att skriva "höga halter av blåsyra" men ingen kan ge ett siffervärde.. Samt så skiljer det på olika sorters avokado är det enda jag får fram. Nån som kan hitta nått?

Qui dormit, non peccat

Zolah
0

21# minns när jag såg den första gången på animalPlanet jag blev helt shockad @_@  - Han har en egen blogg också, tydligen så är det flera för 'han har skrivit' att han fick hjälp med konstverket. Men lite cool ser den ut iafl. - Han är dock tydligen död nu, ingen aning om dödsorsaken är länkad till Avocado

Terato
0

Nicciz: Ja, just det, persika är det aldrig nån som ger råd om att inte ge, t.ex. Man har ju inte direkt så mycket kunskap om hur mycket blåsyra olika födoämnen innehåller t.ex. (iof inte omöjligt att ta reda på)

Jag gör som husmusen, försöker alltid att ge så varierad kost som möjligt, det är i alla fall målet. Det är nog en sund inställning. Men givetvis skulle jag bojkotta något om det blev klart att det var väldigt stora risker med det eller om det inte fanns så mycket nytta med det. Men jag brukar ändå klargöra för andra om debatten så att man kan göra en egen bedömning.

Sen måste man också komma ihåg att alla djur fungerar olika. Man ger inte kött till en ko, t.ex. Så att en djurart dör av avocado är inte samma sak som att säga att avocado är farligt för alla djur. Gifter finns överallt i olika mängd och vi är olika känsliga för dem.

Men jag får för mig att avocado ska ges i lagom mängd. Om nu fetterna har tendens till att vara svåra att smälta kanske de inte ska få asmycket av det. Kan tänka mig att bebisar kan ha svårare med det också. Orkar jag och har tid nån dag kan jag väl försöka läsa lite om det och skriva ihop något (man behöver ganska mycket på fötterna egentligen för att få en bild av hur det ser ut med maten, det är ett stooort kapitel). Men det blir till sommaren i så fall.

Men visst är det märkligt att grupper av djur ibland har dött i samband med att de har fått avocado. Vore intressant att gå till botten med det. Det behöver dock inte vara avocadon i sig som lett till döden (vi behöver inte ha ett orsakssamband). Utan det kan finnas ett så kallat spuriöst samband, som vi inte ser. Alltså, att det är något annat som förekommer i samband med avocado som har den här effekten, typ besprutningsmedel, nån bakterie(det är faktiskt inte omöjligt!) eller liknande som vi inte vet något om. Men det vore intressant att se vilket samband som fanns där. Det kan också vara slumpen, dvs. råttorna utsattes för något annat men då människan inte såg det utan enbart sambandet råttan åt avocado, den dog så ser man det som orsakssambandet. Men ingen forksare nöjer sig med en sån slutsakts. Man kan även försöka gå till botten med det här "läckandet", vilka doser av blåsyra som behövs för att det ska vara dödligt för en råtta och om det kan finnas möjlighet att köttets mjukhet påverkar läckningen av blåsyran. 

Med lite research kan man åtminstone komma åt en hypotes om vad som var sambandet. Sen är det iof svårt att testa den i verkligheten för oss tamråttsägare. Men man kan kontakta lab eller leta rapporter och se till den forskning det redan finns i ämnet. Men man behöver fler bärkraftiga källor för att formulera en hypotes. Det som sker här är enbart vild spekulering. Men det är också intressant!

Bara man vet skillnaden..

teratos.r8or.se

Mezzzanina
0

Men jag undrar fortfarande hur man som djurägare kan chansa att ge något till ett djur som är misstänkt för att kunna skada ett djur och kanske till och med döda djuret??

Varför vill man ta den risken????

Terato
0

Jag förstår ditt resonemang och respekterar det fullt ut.

Men faktum är att det finns massvis med saker som vi chansar med varje dag i så fall.

Hur mycket vet du t.ex. om apelsiners påverkan på råttor? Man behöver läsa på för att ha någon aning. Alla har såklart inte den tiden eller engagemanget.

Larmrapporter regnar det om även när det gäller människomat. Du äter väl pommes frites, eller hur? Trots att det kom rapporter om akrylamid för ett antal år sedan. Idag visar det sig att det inte finns tillräckliga belägg för det. Men säker kan man fortfarande inte vara. Varför ta risken, kan man fråga sig? Varför ta risken att äta pommes frites när det funnits väldigt allvarliga rapporter som påvisade hur farligt det var?

Det är lite samma sak med avocado. Hur starka belägg finns det? Vi har inte ens testat våra belägg.

Man kan ju inte köpa allt för man hör utan måste ifrågasätta och ta ställning. Annars skulle man till slut inte kunna äta eller göra någonting.

Men diskutera och spåna är alltid intressant.

Dock tror jag det skulle vara bra med lite djupdyk och någon form av artikel eller liknande ang. det här med avocado. Med goda rapporter som stöd. Fast nån måste ju göra det också.

teratos.r8or.se

Mezzzanina
0

Jag ifråga sätter det jag köper!!!Och jag tar mig gärna tid att göra det om det höjer hälsan för mig och mina djur.Jag vill att de skall få det bästa av det bästa när det gäller mathållningen.

Och jag tycker att om man  läser att bland annat andra har haft råttor som tros ha dött av just avokado (vilket veterinären trodde att så var fallet för min vänninas råttad)och om man nu absolut ändå vill ge sina råttor avokado, så tar man väl sig tid och läser på om ämnet innan man  chansar och ger sina djur något ohälsosamt.

Eftersom jag har tarmsjukdomar så har jag lärt mig att det är värt att läsa på om det man äter.I alla fall gynnar det mig och även mina djur. Jag köper till exemppel ALDRIG pomes frites! (Och jag skulle heller inte ge min råttor pomes frites heller för den delen)Flört

Eftersom jag vet minst en djurpark som inte ger sina djur avokado så anser jag det vara ett mycket starkt belägg  i sig.

Nicciz
0

Vad jag inte fattar är varför inte anticimex lägger ut avocado om det nu är så dödligt XD *soooorry.. kunde inte låta bli*

Men för att vara seriös, jag har alltid gett mina avocado utan skal o kärna, även köttet närmast kärnan. Däremot får de inte linfrö för att det är mer dokumenterat om exakt vilka mängder som leder till förgiftning och även kan vara dödligt, o det är inte mycket. Inga bittermandlar heller för den delen.

Mina får även apelsinklyftor med skal om jag inte orkar att skala sen lämnar de skalet själva. de sköljs iofs för jag inte litar på vad de har besprutats med osv..

Jag tror inte man kan säga vad som är RÄTT eller FEL att ge, det får vara upp till var&en att bestämma. Men jag tror inte att råttor som ändå är överlevare är så dumma att de inte känner av sånt själva.

Sen kan det vara så enkelt att vissa är tåligare än andra, jag tror att man kan hitta bra svar om man tittar på vilka reaktioner o biverkningar förgiftningen av det de får ger, vilka organ som ger vika först osv. Råttor precis som människor har sämre fungerande varierande organ. Säg tex att det drabbar luftvägarna då är det plötsligt logiskt att bebisar eller äldre skulle drabbas värre. Är det hjärtproblem så är det mer logiskt att hanar drabbas värre osv

Terato
0

Japp, så tror jag med!

Mezzzanina, I know the feeling, har en närstående med Crohns. Det är väldigt mkt att ta hänsyn till.

Det jag menar är att man måste respektera andras beslut. Men jag skulle säga att det är ett större problem att folk inte matar sina råttor. (eller, det jag menar är att kosten är lite för ovarierad och man har dålig kunskap om vad man faktiskt SKA ge råttor) Det är mer prat om vad man inte ska ge. Jag upplever också råttor som väldigt tåliga och brukar kunna vänja mina vid mjölk etc. som de inte ska tåla. (har dock en som inte alls tål så hon får det inte)

Men jag kommer fortsätta vara försiktig med avocado, inte ge för stora mängder och vara försiktig med bebisar. Läser jag på lite mer kanske jag kommer ta fler ståndpunkter.

Men jag tror inte att man ska avsskriva avocadon som farlig, heller.  Jag har sett två fall av misstänkt avocadoförgiftning under mina 4(?) år som aktiv på  det här forumet. Och de ÄR lite mysko, helt klart. Men fortfarande är det väldigt, väldigt många som ger utan problem också.

Alla måste få argumentera för sin sak. Jag respekterar även dem som använder kutterspån, det finns många argument på den sidan som är bristfälliga också. Där kör JAG "better safe then sorry". (finns så många bättre alternativ av andra anledningar också). Huvudsaken är att man är medveten om "debatten".

teratos.r8or.se

Mezzzanina
0

Men varför inte ge lite arsenik när ni ändå håller på och provar.Det kan ju vara så att just era råttor tål det!Tungan ute

#27 Var det inte du som nyligen la ut en tråd om några råttor som sägs ha dött av avokado?

Ni får ursäkt min sarkasm men jag tycker att man är bra dumdristig när man ger sina djur som man älskar något som kan vara dödligt för ditt djur.

Terato
0

Hehe, du var allt svårdiskuterad, du! ;)

Ang. den tråden, så var det ett bra tag sen nu!

Egentligen finns det ju andra saker än avocado man kan ge sina råttor så visst är det inte ett absolut måste att ge det, heller. Är man orolig ska man låta bli!

teratos.r8or.se

Mezzzanina
0

#30 Det var bra skrivet tycker jag.

Terato
0

Kyss

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

Nu har jag inte orkat läsa igenom allt som står här. Men i vilket fall så har jag gett mina råttor avokado väldigt ofta. När jag väl köpt avokado får dom det ca 4 dar i veckan. Dom älskar det och har aldrig blivit dåliga av det.

Mezzzanina
0

#33 Du kanske skall läsa det som står i trådarna om avokado.

[Mara-Bell]
0

Jag har förstått att det kan vara farligt och så, men eftersom mina inte verkar ta någon skada av det och dom tycker om det så ser jag ingen anledning att inte ge dom det.

Mezzzanina
0

Den här tråden kan ju låsas nu.Det enda som ältas fra och tillbaka är att vissa chansar och ger sina råttor avokado och andra läser på att det finns risker med att ge det och kanske inte väljer att ge det.

Terato
1

Hehe, det är som det brukar vara. Folk har olika åsikter och gör olika! :P Man får helt enkelt leva med det ibland att man inte kan övertyga alla om det man själv tror.

Vi låser i regel inte trådar om det inte t.ex. är annonser som annonsören vill ha låst eller om det är något allmänt tjafs i den som vi tycker går för långt.

Den här tråden har hållit god nivå rakt igenom och jag tycker det är bra om folk får en chans att diskutera och fundera tillsammans med andra. Det är det bästa sättet för att var och en ska ha en chans att hitta en egen ståndpunkt.

teratos.r8or.se

Mezzzanina
0

Visst om ni tyccker så.Jag fortsätter gärna att skriva  om riskerna med avokado.Men hela tråden känns lite uttjatad.