Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3974 ggr
r8ttanz
0

värlens älsdsta råtta??

Vet någon här hur gammal världens äldsta råtta blev?det skulle vara kul att veta

[RussinsMusli]
0

tass! Oskyldig

apache
0

Jag hoppas att mina små råttdamer som jag har nu blir världens äldsta… :)

hus-musen
0

Japps 7 år enligt guiness rekordbok! En labbråttis.

Qui dormit, non peccat

RugRatzz
0

Verdens eldste rotte ble 7 år og 4 mnd, og var, som hus-musen skrev, en labbrotte.

mikeiko
0

Undrar vad de gjort med den råttan o.O

hus-musen
0

det vill vi nog inte veta.. men vi kan hoppas att den var från en mycket frisk, hälsosam långlivad stam.Glad

Qui dormit, non peccat

OttoIsTheShit
0

jag läste någonstans att dom förnyade generna på den hela tiden. Men låter inte spc troligt. :S lr ja vet inte, ingen expert på sådant :P

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

hus-musen
0

#7 Cellförnyelse händer ju naturligt oxå, men det är möjligt att de kan ha gjort processen långsammare.

Qui dormit, non peccat

fiffiluren
0

Har noll och inga källor, bara det jag har sett för länge sen på tv i olika program och något som min lärare sa i skolan.

Om jag har fattat rätt så har de använt stamceller. Dom är jättekluriga att få tag på då dom bara finns i typ navelsträngen eller nåt sånt, men det dom gör med kroppen är helt overkligt.

Var en man som var blind större delen av sitt liv, sen blev han behandlad med stamceller och fick synen tillbaka. Det handlar helt enkelt om att förnya kroppens celler.

Forskare tror att det finns en möjlighet att människar kan bli 400 år gamla med den här typen av behandling, men det är mig veterligen bara i teorin än.

Denna kommentar har tagits bort.
TrueStory
0

#9 Palla att bli 400 år -_-

Och varför latja med moder natur på det sättet, låt allt vara som det är och låt evolutionen sköta jobbet istället..

sotlynx
0

Liten OT historia..

Av trettiotalet råttor jag haft under åren var Tvålen min absoluta superråtta! Känner inte någon som haft en lika gammal råtta.. Hon var en ormmatsråtta som jag "räddade" när hon bara var liten plutt. Hittade henne i en papperspåse tillsammans med ett trettiotal andra pyttebebisar på disken i gamla Tropikhuset ( affären) i Malmö för dryga tio år sedan när jag skulle köpa mat till mina gekkosar. Någon hade "beställt" en hel hög med "foder" åt sina ormar och sedan inte hämtat det. Jag fick svår ångest, blev helt tokig och ställde till en scen, såklart.. Jag och min kompis gick där ifrån med ett par bebisar var, 10kr styck…( Inte kul att välja, jag lovar..) Då var dom ca 7cm långa.. Det blev nappflaskor och nattmatning.. Tvålen dog när jag haft henne i drygt 4 år och 3 månader… ( Ingen genmoddning, jag lovar..;D ) Aldrig sjuk, aldrig kräsen, aldrig elak, aldrig lydig. Hon var hal som en ål och häng kunde hon inte stava till… Till sist blev hon gammal och stel, fick cirkulationsprobelm i bakbenen sista veckorna. Eftersom hon fortfarande var pigg och glad och åt som hon skulle avvaktade jag. Hon somnade i sitt bo med min hand bredvid samma dag som jag beställde tid för avlivning hos vetten…

Tyvärr hade jag ingen digitalkamera på den tiden, så jag kan inte visa bilder på min Tvål. Saknar henne! Alla andra råttor jag haft har blivit mellan 1 och dryga 3 år. Antar att det är mer "normalt"..

Terato
0

"Hal som en ål och häng kunde hon inte stava till"

Hihi, får inte ihop den meningen!

Jag vill ha upp levnadsåldern på råttorna alltså!

Vi satt hemma hos en uppfödare som hållit på länge och hon hade pärmar med registreringar från långt bak i tiden. Där var det ganska tydligt att levnadsåldern hade gått ner på hennes djur genom tiderna.

Ändå är hon en av dem som har rätt långlivade stammar idag.

Min äldsta blev 2 år och 2 månader. Det är pinsamt!

De andra har gått bort under två års ålder. Det har varit tumörer och infektionsproblem. En hona blev bensvag redan vid 1,5 års ålder. :(

Den äldsta av mina råttor som jag har nu är Sovie, med ormmatsbakgrund. Hon blir 2 år i februari men är väldigt ungdomlig och fräsch så jag räknar med att hon kommer att bli äldre än mina tidigare varit. Fast tyvärr vet jag att andra råttor från samma ställe inte har blivit så långlivade så veta, det kan jag inte.

En till sak som har ökat på tamråttorna (om vi ser till de reggade) är storleken (vikten). Jag är lite nyfiken på om det kan finnas ett samband.

Skulle vara intressant att utforska det här. Söka på lite linjer, räkna ihop medelvikter och medelålder och se om man kan hitta samband. Av de råttor jag träffat som blivit gamla har jag sett den här tendensen, de är lite lagoma storleksmässigt och har inte nån gång i sitt liv haft för mycket hull (men har inte heller varit tunna).

Läste ett par artiklar om varför små djur inom en art ofta lever längre. Bland möss är det också så att svensktypade (mindre typade möss) i regel är friskare och lever längre än de engelsktypade, stora mössen(fast de är inte feta, utan långa och stora enbart). Det är lite spännande!

Fast att använda för små djur är ju inte heller smart då det kan ge fler komplikationer och även indikera andra genetiska problem. Men någon slags "lagomvision" med råttor som inte har tendens att bli feta tror jag kan vara en rätt intressant måttstock, faktiskt. För det är ganska mycket på modet med stora råttor och jag undrar om det inte kan ha påverkat åldersbilden. Sen måste man så klart ta med allt annat som sjukdomshistorik osv. också, vissa linjer är helt enkelt mer tumördrabbade osv. än andra.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

sotlynx
0

#13   Det skulle vara ett kommateckan mellan "ål" och "och",

Kan tillägga att hon var lika stor och tjock som alla mina nuvarande hanråttor är.. Ingen liten råtta mao..

Terato
0

Hehe, okej!

Ja, det är såklart bara vilda spekulationer. :P

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se