Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3752 ggr
[RussinsMusli]
0

Rädd råtta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte för några dagar sen en affärsråtta som är helt ohanterad. Hon var inte rädd alls när jag fick hem henne utan bara helt odrägligt ohanterad. 
Jag fick massor med tips att sätta henne ihop med mina andra två så hon slipper sitta ensam och många andra anledningar. Så jag försökte sätta ihop dom.
Cherry, affärsråttan, skrek som en stucken gris och vart jätte rädd. När jag satte dom i en rengjord bur hängde hon längst upp i gallret tills jag särade på dom. Det fick räcka.
Efter den här misslyckade introduktionen vart hon jätte rädd. Hon backar när man tar in handen, hon hoppar iväg om man kommer för nära eller sitter helt stilla, ser nästan ut som att hon spelar död eller kommer få en hjärtattack när som helst.

Frågan är vad jag ska göra nu?
Jag vill inte skrämma henne mer med att försöka sätta ihop henne med min läskiga vuxna, inte än.
Jag kan inte ha henne med mig överallt när jag gör något då hon hoppar och kutar iväg. Måste hålla lite lätt i svansen när jag har henne på mig ifall hon skulle skutta iväg. Hon är verkligen helt ohanterad. Vad ska jag göra? Rynkar på näsan

[Ratass]
0

hon är ju så pass liten än så det är ju helt enkelt tålamod, sätt dig i en soffa elelr sängen, och ha begränsat utrymme, en av mina hon är ju runt fyra snart fem månader, kan fortfarande vara skygg och springa iväg å skrika åt en :P och hon var odräglig som liten. tålamod

AnnaRamnemark
0

hur är dina vuxna råttor? Är dom snälla annars och har bra temprament???

[RussinsMusli]
0

# 1 Jag kan inte sitta i soffan med henne för hon springer bara iväg!

#2 Dom är underbara. Russin är en klok tant som gärna tar mammarollen och Faith ska ev bli mamma

AnnaRamnemark
0

Men tror du inte att hon skriker för att hon är så rädd. För om tanterna är kloka borde dom ju ta hand om henne. Kanske tar en stund tills hon lugnar sig. De är ju så mkt nytt och hon är nog ganska rädd. Sen är de ju mkt tålamod.

Du kanske kan sätta dig inne på toan eller något litet rum och släppa ut tanterna och den nya så dom får lära känna varandra och sen släppa in dom i buren?

[Ratass]
0

en av mina, som var precis som din som liten, men ändå tvärtom hon var så skraj så hon satt blickstilla, hon piper och pratar en hel del. piper riktigt högt när de "bråkar" så det låter mycket värre än vad det faktiskt är..

mieeow
0

Ha henne i tröjan ett tag, låt henne vänja sig vid dig, och sedan låt henne träffa en utav de äldre åt gången, på neutral plats? :)

[RussinsMusli]
0

#4 Jo jag vet att hon skriker för att hon är rädd. Men det jag behöver hjälp med är vad jag ska göra nu, eftersom hon inte var rädd eller skygg innan hon träffade dom andra..
Jag hade dom i badkaret innan jag släppte in dom i buren, då hon är liten och jag vill inte att hon ska springa iväg någonstans så jag inte får tag i henne sen.

#5 Jag vet.

#6 Står i texten "Jag kan inte ha henne med mig överallt när jag gör något då hon hoppar och kutar iväg.". Alltså funkar inte det.. Obestämd

mieeow
0

#7 välj då ett rum utan små skrymslen och gömställen, låt henne vara fritt och sitt själv där på golvet. Läs tidningar, sitt med laptop eller vad som, bara du rör dig aningen men ändå är lugn. Ha med mat o vatten också vettja, maten kan du ha nära dig, vattnet kan ju vara nära henne kanske?

Lamina
0

Råttor är flockdjur, dom finner trygghet i flocken. Då är det inte så konstigt att hon är räddare nu när hon sitter ensam…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[RussinsMusli]
0

#6 har inget sånt rum Obestämd
Funderar på om man kan sätta sig i badkaret kanske med henne..

mieeow
0

#10 badkaret blir bra! så gömmer hon sig kanske i dina kläder, vänjer sig vid din lukt och kopplar den med trygghet

[RussinsMusli]
0

#9 Hon bodde med flera i affären. Satt ensam mindre än 12 timmar när vi kom hem sen försökte jag få ihop dom. 
Dom två senaste dagarna har jag inte kunnat göra något alls då jag varit inlagd på sjukhus.

#10 Då testar jag det :)

[Ratass]
0

du kan ju ta med n¨n av de större i badkaret sen också :)

mieeow
0

#13 tycker jag med, men eftersom hon är så pass rädd nu borde hon nog få något att koppla ihop med trygghet först. dvs "russinsmussin" :P

[Ratass]
0

dvs vad? :P

[RussinsMusli]
0

#15 dvs mig ;)

[Ratass]
0

ah XD haha missade det helt :P sorry

men ja jag menade att hon ska vara med dig först med och seeenare kanske ta med de äldre :) eftersom då är ju badkaret safetyplace för minstingen

[RussinsMusli]
0

#17 Jo men jag ligger i badkaret med henne. Hon är verkligen… vild!

AnnaRamnemark
0

Jag menade lite som #8

Mina hatar badkaret dom hoppar hej vilt och försöker komma ut och river sönder mig om jag går nära med dom. Och mina råttor är lugna ändå. Men badkaret är deras värsta skräck. :S

[RussinsMusli]
0

#19 jag brukar ha henne i badkaret så hon slipper vara instängd i en bur jämnt när jag inte kan ha henne på mig när jag gör andra saker. Hon vandrar omkring och bryr sig inte så mycket :)

mieeow
0

#20 hur går det? något framsteg?

[RussinsMusli]
0

#21 har inte kunnat lega i badkaret med henne än då det hänt en hel del med mig och min omgivning. Men ska göra det idag :)

Anvariel
0

Annars kan du ju ha henne i en liten bur - vet inte vad du har henne i just nu - som du placerar nära dig precis hela tiden. Som en början alltså. Och när du inte har tid eller möjlighet att vara nära så sätt buren nära den stora råttburen så att hon kan se och sniffa de andra tösarna.

Jag kan tyvärr inte ge några goda råd egentligen annat än vad som kommer spontant. Mina råttor har alla varit vädligt handtama när jag fått dem… även zooråttorna. Ha ha ha ha, fast så valde jag ju Noja för att hon kröp in i min arm och tittade ut och sa "tjohoooo!" när jag var i affären också. :D Oräddare får man leta efter. Men sådant underlättar ju…

Men klart det där ska gå också. Men du får säkert ta det lite lugnare än man annars skulle ta det.

Den där vildskrämda blicken du beskriver känner jag igen. Coco har en tendens att flippa ur ibland och bli tokrädd. Oftast inte alls, men en gång blev hon helt chockad när min kompis ringde på dörrklockan. Hon satt stel i flera timmar. Jag blev riktigt orolig…

[RussinsMusli]
0

#23 Buren står vid mig hela tiden, oftast i vardagsrummet, med människor som pratar, tv och musik. När jag går ut är hon bredvid dom andra ;)

Haha, så gjorde Russin också när jag köpte henne ^^

Anvariel
0

#24 Bra bra! Det låter som en bra början. Kanske får du ta lite mer tid på dig med denna tös innan det blir en full introduktion med gamla flocken. Ibland blir det ju så. Time will tell. Lycka till!

[RussinsMusli]
0

#24 Ja det krävs mycket tålamod :) Tack!

[RussinsMusli]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har suttit med henne i en timme i badkaret idag. Hon låg bara under mitt ben och tryckte.. 
Hon vill fortfarande inte bli buren och är rädd för ljud. Hon äter bara på natten när det inte rör sig…
Men hon slickade mig på fingret idag Kyss

mieeow
0

aaw så fin hon är :)

mikeiko
0

Har du testat att låta henne spendera tid med bara en i taget av dina äldre honor, på typ sängen eller soffan? Hon blir säkert mindre stressad och rädd då.

Ge henne alltid något litet gott, så kommer hon koppla dig till något positivt :)

[RussinsMusli]
0

#28 kan bara hålla med!

#29 kan inte ha henne löst så då hon bara springer iväg. Har inget rum där jag kan låta henne springa iväg utan att hon kan gömma sig.. 
Hon tar aldrig något ur handen, hon äter bara på nätterna då ingen är vaken.. vet inte riktigt vad jag ska göra..

mieeow
0

ge henne tid, börja såhär och så märker du när hon är van vid dig, då kan du så smått börja introducera de andra :)

mikeiko
0

#30 Men om du tar bort det mesta från sängen och bara sitter där själv med två råttor? Eller hoppar hon ner från sängen?

[RussinsMusli]
0

Hon får självklart den tid hon behöver. Men jag känner att det inte går framåt alls..

mieeow
0

tålamod tålamod

[RussinsMusli]
0

Japp… något jag vanligtvis inte brukar ha Tyst