Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 7483 ggr
Arrowhead
0

Hur stora blir råttor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina råttjejer e jättesmå, tycker iaf jag :O den ena e lite större men dom e fortfarande väldigt små, mycke mindre än våra marsvin som inte ens va fullvuxna.. hur stora kan dom bli och hur stora ska dom bli?
Jag hade hoppats på att mina skulle bli väldigt stora..

(vet inte riktigt vart jag ska placera de här)

mikeiko
0

Marsvin är större :)

Vad väger de?

Arrowhead
1

vet inte riktigt, har inte vägt dom då dom aldrig vill sitta still ^^

Fawo
0

Råtthanar blir större än honor. Har för mig att Hanar ska väga runt 600 och honor runt 300 om jag inte har fel?

Mina honor är mycket mindre än marsvin :)

// Fawo (;

mikeiko
0

Man får använda en våg som visar gram, sen kan du väga typ en bakbunke, sen sätta i en råtta, och ta vikten minus vad bakbunken väger.

Eller passa på när de är trööööötta :)

Lamina
0

Inte ens den största bamsehanen borde ha nått att komma med mot ett marsvin…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Anvariel
0

#3 Något i den stilen. Men det varierar en hel del. Mina honor är snarare 400 gr vid 1½/2 år. Däremot låg de ett bra tag kring 300-sträcket. Tyvärr verkar det vara svårt att hålla vikten nere om de alltid ska ha tillgång till Torrfoder. Svårt det där.

Arrowhead
0

haha, okej :) trodde mina honor var pyttiga^^ ska väga dom så fort som möjligt:)

Fawo
0

Mina honor väger mellan 250-340 (olika åldrar) och de har alltid haft fri tillgång till Torrfoder :) Sedan får de alltid annan varierad mat på kvällarna.

Men klart vikten alltid varierar från råtta till råtta. Vissa har mer hull än andra :)

// Fawo (;

hus-musen
0

Om du ville  ha väldigt stor råtta så är det hanar du ska ha, de blir mycket större än honor.Skrattande Honor ligger på mellan 300-400 gram oftast medans en hane brukar ligga på 600-800 gram.

Qui dormit, non peccat

wintermynta
0

Skippa vågen den säger egentligen ingenting. Så länge råttorna äter och växer som dom ska är det lugnt. Vikten beror väldigt mycket vilka föräldarna är/var, vilken uppväxt dom fått osv. Zoodjur brukar i regel vara mindre än uppfödardjur för att dom inte har samma förutsättningar när dom växer upp.

Rent generellt brukar en normalstor hona väga mellan 300g - 400g och hanar mellan 600 - 800g.

Sen finns det självklart allt däremellan. Jag har honor som väger 240g som fullvuxna och ja hon är liten men inte underviktig. Sen har jag honor på 350g med extra hull så det är svårt att avgöra bara utifrån vikt.

Arrowhead
0

Okej, ja dom e ju friska och väldigt busiga ;)
kanske kan skaffa hanar nästa gång då:)

MoaL
0

Lamina, jag måste bara bidra med en bild eller två på min tjocka bamsehane Hadar och marsvinsdamen Molly. FlörtTungan ute

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0

Skrattande

Mvh,
Moa

Lamina
0

Haha, där ser man så fel man kan ha… Men vilka sötnosar! ;)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MoaL
0

Synd bara att min kamera svek mig så otroligt, bilderna blev usla, fast jag fick med storleken åtminstone. :P Han är en tjocksmock. ^^ Men han är ett tjockt och übersnällt litet gostroll, fast han ser helt muppig ut på bilden framifrån, han stödjer huvudet på mitt finger och ser helt knasig ut. Tungan ute

Mvh,
Moa

chade
0

#12 ååååååh tänk och mysa med den där stora råttbollen <3

Små stjärnor lyser också i mörkret.

MoaL
0

Haha, "råttbollen", det ska bli hans nya smeknamn. Tungan ute Men han är världens gosgubbe, han ligger bara som en slappis i knät när man har honom, och i buren är han som ett sju-veckors yrväder som studsar runt som en galning. ^^

Ursäkta TS att jag snodde tråden, jag ska bara skicka en bild till. :) Han var nämligen en liten slappis redan som bebis:

Mvh,
Moa

chade
0

men åh.. har alltid velat mysa med en såndär liten parvel!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Arrowhead
0

Haha, MoaL gör inge :)
Underbara bilder :D Så söt han va^^

Angeln--89
0

Marsvin väger ca 800 - 1400g,
Honan brukar vara ca 800g och hanen runt 1kg

Lamina
0

#20 Tack! Jag försökte hitta den infon på marsvin.ifokus, men jag fastnade bland en massa gulliga bebisbilder och gav upp… (väldigt OT XD)

//Lamina

Angeln--89
0

Men jag har en Marsvinsflicka som väger 1510g

AnnaRamnemark
0

Men finns de inte olika stora råtthonor? För min ena hona är gigantisk, men alla i hennes familj som jag känner till var stora. Medans dom två andra jag har är normal stora.

Marre89
0

Det har ju väldigt mycket med gener att göra. Det finns ju hanar som oxå är jätte små för att vara hanar, eller dom som är på tok för stora igentligen.

hus-musen
0

#23 Visst finns det stora råtthonor oxå, men inte många. Gigantiska blir de dock inte, de är fortfarande mindre än en stor hane. Vad väger råttorna i den familjen ungefär?

Qui dormit, non peccat

AnnaRamnemark
0

Mamma vägde runt 600g

Nour vägde dock runt 500 sen vet jag inte för hon fick tumör så de var lite svårt att väga henne då

Och Maja som väger 700g idag . Hon är även "ledaren" i gruppen och har alltid varit de.

Pappan till Maja och Nour, tyckte jag var en tjockis. Men helt underbar.

Och Mina två små hjärtan väger 340 och 450. Alla får samma kost. =/

hus-musen
0

#26 Du har ingen bild på maja som du kan visa? 700 gram är en stor hona, mycket större än normalt. Är hon normalmusklad?

Qui dormit, non peccat

AnnaRamnemark
0

Här är en bild på Maja.

Nu är jag orolig att jag över göder henne. Men hur kommer de sig att dom två andra sär så små. Och mina två andra som inte finns längre oxå var stora. Dom bor ju i samma bur

hus-musen
0

#28 Fin!

Du har ingen bild där hon står mer utsträckt? Hon ser inte så tjock ut på bilden, även om det ser ut som att hon håller på och får snöbollsformen. =)

Storleken på råttorna har att göra med gener, mat mm. Som du säger så har du flera stora honor i samma familj, så det kan vara så att de genetiskt är förstorade helt enkelt.

340 och 450 gram är väl mer normalt för en hona att ligga på, det du ska tänka på är muskulaturen första hand. Om en råtta är välproporternelig och har bra muskulatur spelar det ingen roll om den väger 300 gram eller 800 gram. För mycket fett är inte bra, likadant som för lite inte heller är bra. Man kan inte se bara vikten i gram.

Jag har en gubbe här hemma, ligger på närmare 900 gram och han är tjock. Han har alltid varit tjock, min älskling. Medan som jag hade en hane i samma viktklass som var toppensnygg med muskler och inte alls något fett. Olika gener spelar roll där, för alla får samma mat.

Qui dormit, non peccat

AnnaRamnemark
0

Usch de är svårt att hitta en bild på henne där hon är utsträkt. Men jag hittade dock en bild på alla 5. där jag tycker iaf att man ser att Släckten är stora och dom två andra är små. Fast dom små gömmer sig :S

hus-musen
0

Japp, de ser helt klart större ut! =) Det ser även ut som att de är rundare i kroppsformen än de två små. Men de är inte feta utan verkar vara stortypade helt enkelt.

Qui dormit, non peccat

AnnaRamnemark
0

Sikken tur. Trodde jag över gödde henne haha. Men jag ska kolla till deras mat lite extra.

Fast jag tycker dom är mysigare när dom är lite större. Mer att pusa på haha :P