Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3957 ggr
alexfifan
0

Massa.. organ?

Såg att man kan köpa typ, grislever och kohjärnor och sånt där knasigt på City Gross för typ.. 15 kr kilot ;O

Så jag tänkte fråga om det är bra för råttor? Jag tror att det är det men vet inte säkert? Och isf hur tillagar man det? ;S Tänkte göra ett sånt där storkok med lite olika grönsaker etc och mixa ihop det till en röra (annars ser det ut som andra världskriget i buren efter en halvtimme) så något bra man kan blanda det med isf?

Fanns massa märgben från oxe och allt möjligt. Lär ju vara bra?

Massa frågor men jag blev lite nyfiken och hade det varit sådär jättebra för råttor har man ju mat till 6st för en månad för bara 50 spänn? ;o

Aja, tacksam för alla svar iaf :D

you can't face the problem, if the problem is your face……

[RussinsMusli]
0

tass Oskyldig

Doll
0

*tass*

alexfifan
0

Himla sugen på svar Oskyldig Glad

Lamina
0

Kohjärnor? Nja, det skulle jag nog inte ge till mina råttor… Däremot slänger jag till dom ett märgben då och då. Dom älskar det och än har jag inte sett att dom skulle må dåligt av det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[lucke]
0

Men inte lika sugen på inre organTyst

Zakaraa
0

Jag brukar köpa kalvlever och koka för att sedan mixa
Om man ser till råttorna i naturen så äter de ju inälvor och liknande så jag kan inte se att det skulle göra någon skada för våra råttor heller.
Hur du tillagar det står i de flesta kokböcker :)

Märgben ska inte heller vara några problem, har inte gett det själva då våra hundar får alla när vi köper :P

Säljer dom hjärnor? Det har jag då aldrig sett! :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

alexfifan
0

Har faktiskt hört att just hjärnor skulle vara väldigt nyttigt ^^ Fast håller med om att det känns rätt äckligt, haha. Men man kanske skulle kunna göra någonting smaskigt av det Oskyldig

alexfifan
0

Eller det kanske var kohjärtan? Nu blev jag osäker :S

alexfifan
0

#6 HAHA, tror jag mindes fel! Fast det såg ut som hjärnor. Men det var nog hjärtan. Intressant var det i alla fall :D
Vet du om man behöver tillaga märgbenen? Det var nötkött, det behöver man väl inte tillaga egentligen… eller är jag helt ute och cyklar, inte alls hemma på mat-området x)

Zakaraa
0

Vi köper alltid frysta märkben till hundarna och vad jag vet är inte de tillagade :) Ger dom direkt från frysen :P (dock aldrig till råttorna, än)

alexfifan
0

Hm, då kanske man kan frysa in dom några dagar innan man ger det.

Ne, jag får nog slå upp min kokbok för första gången snart! :D

[lucke]
0

Lite ot- men vågar man ge rådisar rå köttfärs som varit fryst? En kollega på jobbet reagerade då jag smakade av köttbullssmeten, pga bakterier etc. Jag förklarade att jag smakat av rå nötfärs i alla år utan att blivit sjuk- men det var tydligen så att vissa bakterier i köttfärsen kunde leva vidare när man tinade färsen (eller nåt sånt, jag är ingen biologiexpertTungan ute)…

cosmonita
0

Jag skulle nog kunna köpa in lite inälvor och koka åt råttorna. Ev frysa ner eftersom råttor ju inte ska äta kött/protein som huvudsakliga kost.

Jag kan inte tänka mig att inälvsmat skulle vara fel att ge råttor, det kan ju människor äta också. Men tänk på att inte ge bara sånt. Råttor äter spannmål och grönsaker mest. Kött kan man ge som tillägg kanske varannan dag eller ett par gånger i veckan. Mer behövs inte.

Galleytrotter
0

Angående frysa vs tillaga, om det gäller baciller, vet jag en person som fick sig en åthutning av en veterinär - ska man döda bakterier är det tillagning som gäller, att frysa in och sen tina ger inte samma skydd XD

Så länge det inte är i överdriven mängd tror jag säkert råttisarna uppskattar det. Inälvsmat är ju ofta väldigt nyttig, viktigt komplement för vargar och andra rovdjur dessutom.

På tal om animaliskt protein kan jag skryta med att mina råttor åt torkat kängurukött häromdagen vilket jag gissar att inte så många svenska råttor kan skryta med! *s* Hunden fick "kangaroo jerky" i julklapp av en australisk kompis och gänget fick smaka ;)

Zakaraa
0

#12 jag ger rå nötfärs blandat med ägg då och då, har inte märkt av att dom ska ha tagit skada av det.

alexfifan
0

#13 Jo precis, jag hade ju som jag skrev i första inlägget tänkt göra ett storkok och frysa ner potionspåsar och blanda med grönsaker och annat smått och gott. Så dom kommer ju inte få det varje dag, :) Tack för svar!

#14 Ja, jag litar inte alls på att det skulle funka att bara frysa in det. :)
Haha, nej det är nog inte många som kan skryta med det! (;

#12, 15 Har också gett rå nötfärs till mina, dock köper vi från "privat" köttbonde så vi vet ju exakt vart vårat kommer ifrån. Tror snarare det är nyttigt för dom (och väldigt gott har jag märkt ;o) att äta rått kött, har även hört att rå fisk ska vara en delikatess Oskyldig

minky
0

jag brukar köpa kyckling lever o hjärta om jag är in på nån större affär.

det är jätte poppis hos mina…. =)¨

skär det i små bitar sen kokar jag det snabbt så det fortfarande är lite rosa i mitten. sen blandar jag det med mixade grönsaker o pasta eller potatis o fryser ner i portions förpackningar.

alexfifan
0

#17 Vad använder du som portionspåsar? Vanliga fryspåsar typ eller? :D

minky
0

# 18 japp…  =D vanliga 1 liters påsar….  smidigast tycker jag… då är det bara att slänga påsen sen…. men fryser iband in i små plast förpackningar oxå….

alexfifan
0

#19 Härligt då är det inte bara jag som är ute och cyklar med att det skulle gå… inte för jag vet varför det inte skulle, men ändå Oskyldig

Verra
0

Kyckling och fläskkött/färs ska man väl vara noga med att tillaga ordentligt. Men nötkött serveras ju ofta "blodigt" så där tror jag inte man behöver vara lika orolig för bakterier.
Men sedan gäller det ju att tänka på hanteringen. Har de legat framme, frysts om osv kanske det inte är så lämpligt att äta rått.
Råbiff är ju en delikatess tex, (rå köttfärs).

Fast å andra sidan är det ju jätte många som ger sina hunder rå kyckling och gris (barf) och där snackas det inte om salmonella och sånt.. ?!

Till ämnet innälvor då.. :)
Innälvor är oftast väldigt nyttigt. Lever, hjärta, hjärna, njurar och sånt.
Ett alternativ som jag kör med är att jag skär mindre bitar och kokar lite lätt. Blandar det med ris och grönsaker, ibland i mixer så det blir puré liknande. Annars funkar det med bitar också.

Jag brukar lägga det i bullformar och stoppa i frysen, när dem är frysta lägger jag dem i en påse. Så enkelt att bara ta fram en portion utan kladd då ;)

TrueStory
0

Ett tips för er som har få råttor och ska frysa in i påsar är att

häll i maten, knyt, häll i mer mat "över"knuten, knyt osv. jag gör de när jag fryser in, annars går det åt så onödigt mycket påsar. jag gör alltid så med blodpuddingen, grönsaker, och överbliven potatis pasta osv :)

Zakaraa
0

#22 Men va smart! :D
Tack det ska jag verkligen prova! :P

alexfifan
0

#21 Tackar hemskt mycket för det svaret :D Vet dock inte det där med salmonella/övriga farliga bakterier och hundar, kanske är så att det inte är farligt för dom som det är för människor? Ingen aning, men hade varit intressant att veta :)

#22 Hm hur gör du då när du bara ska ta ut en portion? Funkar det att klippa påsen typ… under den man ska ha, om du fattar vad jag menar, haha Glad

Anvariel
0

Jag har inte läst igenom hela tråden (lat och trött idag) så det kommer säkerligen massor med dubbelsvar nu. Men ändå.

Kohjärta är säkerligen helt nyttigt att ge! Vågar man ge rått nötkött så ska inte hjärta vara någon fara. Det är dessutom SUPERGOTT att äta själv. Ja inte rått då, men kokat (salt och vitpeppar). YUM på smörgås.

Lever är ju säkerligen helt ok! Bra järnkälla också om jag inte missminner mig.

Njurar har jag ingen större koll på men det ska nog vara helt ok det också.

Vad jag förstått är hjärna ofta ganska fett. Men jag har inte heller sett hjärna till salu i affärerna. Det hamnar säkert i nötfärsen med allt annat diverse. ;D

alexfifan
0

#25 Tack för svar, lite av att var nytt ;D Hur länge behövs ett hjärta kokas? Är typ helt lost på all matlagning som inte innebär kyckling och köttfärs

mikeiko
0

*tass*

alexfifan
0

Vill ju bara säga att jag testade att köpa… något organ från gris… och jag vill lova att jag mådde dåligt hela kvällen av den lukten. Så detta kanske inte var en så bra idé ändå, haha!

Lamina
0

#28 Lever?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

alexfifan
0

Ah jag tror det var det xD Usch, blir grön i hela ansiktet bara vid tanken på den lukten…….

Anvariel
0

#26 Jag minns faktiskt inte alls! Nöt är ju inte så känsligt för råhet dock. Så vad kan man säga, en halvtimme kanske? Minns inte. :D Annars märker man ju det när man sär upp hjärtat.

myismyname
0

Lite OT, men jag har sett att flera andra tipsat om hur man fryser in portioner, så jag tänkte att det förmodligen inte skadar om jag gör detsamma xD Jag brukar "pytsa" ut portioner på en plåt eller en bricka med bakplåtpapper och köra in den i frysen (antar att det är lättast om man har frysbox). När det sedan är fryst slänger jag allt i samma påse/kasse. Styckfryst! :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

alexfifan
0

#32 Vilken bra idé :o Synd min frys är så sjuuukt liten, har knappt någon plats alls… fick trycka som satan för att få in det jag lagade igår :)

Denna kommentar har tagits bort.
myismyname
0

#33 Jo, jag kan tänka mig att det blir lite krångligt med liten frys! Här hemma i frysboxen får jag plats med tre ugnsplåtar bredvid varandra åt gången. Super! :D

alexfifan
0

Nämen vilket lyx du ska ha då ;) Skulle min frys vara en bur skulle det inte ens va godkänd till en halv råtta =/

myismyname
0

#36 Haha, vi har nästan lite för många frysar. xD En frysbox, ett högt frysskåp och ett "halvhögt" frysskåp här hemma, + två frysskåp i stugan, bara för att få plats med allt älgkött från älgjakten xD Oj, OT!

alexfifan
0

Väldigt OT ;D Men vad gör det, jag blir ändå avis. Skrikandes Våran frys är typ 30 cm hög, 40 cm lång och bred………. och ännu fler punkter för att uttrycka mitt missnöje haha

myismyname
0

#38 Hur rymmer ni maten?! :O Haha, nä, nu kanske man borde återvända till ämnet!

alexfifan
0

Haha, vi handlar typ färska varor varje dag -.- Rätt omständigt

För att återgå till ämnet kan jag nämna att jag inte fryste in grisleverna innan jag lagade dom. :D

myismyname
0

Jag kan väl passa på att slänga in vad jag tycker angående hela grejen med inälvsmat o.dyl. Oftast är det ju så att det är inälvsmaten och annat (ej inälvor) som vi människor i ganska många fall undviker, som faktiskt är det nyttigaste och enligt många djur det godaste. En oxfilé är nästan garanterat mindre uppskattad än ett märgben, om man är råtta. Eller varför inte en sådan där mysig hinna som är det första de flesta älghundar äter upp då man tagit ur en älg? Mycket nyttigt finns i det vi struntar i att äta, så jag skulle tro att det inte alls är någon fara, utan tvärtom bara bra, att ge råttor inälvsmat och annat smarrigt. :)