Besatt av buntband?
Ibland känner man sig som en total råttägarnoob…
Jag har alltid sagt att buntband är en råttägares bästa vän. Och i mina burar är nästan allt uppsatt med buntband, hyllplan, inredning och t.o.m. vattenflaskan. Nu har jag fått hem en riktigt liten gnagare vid namn Kolgrim. Att han gnager sönder vartenda buntband han ser är ju inget problem i sig. Jag har massor och sätter bara upp nya. Men jag börjar bli lite orolig för hans besatthet över buntband. Visst är det normalt att en del råttor är gnagigare än andra. Men han inte bara gnager loss buntbanden, han äter upp dom också! Nyss tuggade han i sig ett helt buntband som han hade gnagt loss från deras hängmatta. Jag trodde först att han satt och gnagde på en nöt, men så var det ju inte. Nu undrar jag; är det verkligen normalt för en råtta att äta buntband? Är det farligt, bör jag kanske sluta helt med buntband i buren?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Är du helt säker på att han verkligen sväljer dem?
Normalt skulle jag väl inte kalla det isf och att ha en massa plast i magen borde inte vara hälsosamt:/
Säker är jag väl inte, men han satt och åt på det som vore det en nöt. Vore ju konstigt om han skulle spotta ut det liksom…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Men nötter maler dom ju med tänderna, elr ah skalet i alla fall, när mina käkar nötter gnager dom upp skalet utan att äta det.
Han kanske bara tycker det är jätteroligt att mala ner buntbanden ;o blir ju så pass små "bitar" om man ens kan kalla det för det att det knappt syns… men jag vet inte, låter ju inte så hälsosamt om han får i sig massa buntband
you can't face the problem, if the problem is your face……

Fast jag tycker det är rätt vanligt att de bara strimmlar sönder saker utan att svälja det. De har ju sina skinnflikar bakom framtänderna som hindrar saker från att komma bak till kindtänderna, just för att de ska kunna gnaga sönder saker utan att råka få in det där:)
Kolla noga nästa gång, för sväljer han plast tror jag inte det är så bra för mage och tarmar.

Mina råttor har definitvt angripit buntband och smulat sönder dem. Men ätit upp dem har de nog inte gjort någon gång. Du kanske kan hålla lite extra koll på honom? Sätt honom i en transportbur och lägg ett buntband in där någonstans och se vad han gör med det.
Bara att kolla efter smulor, jag som också är buntbands narkoman har en kille här som gnagar ibland, dock väldigt sällan men han äter inte, man hittar små plastflis i buren vid städning osv..=)