Vad är det som gäller !
Vi säljer alltid våra råttor när de är minst 7 veckor gammla, men vad är det igentligen som gäller.
Har sätt många som säljer vid en ålder om 4,5,6 veckor ?
enligt mej så tar man ju bort mamman vid vecka 4.
Blir lite kluven
5-6 veckor och över 80 gram ligger väl riktlinjen på, inte yngre för bebisen måste lära sig "prata råttspråk" osv.
Enligt djurskyddslagen får råttor säljas från och med tre veckors ålder men det är ju på tok för tidigt tycker jag. Djuraffärer säljer väldigt ofta så pass unga råttor och det är väl bland annat därför som många djuraffärsråttor blir så pass instabila och osäkra.
Som sagt riktlinjen 5 veckor och 80 gram, sen vet jag att många uppfödare har kvar råttan längre än så pga att de ofta åker en bit i landet så leveransen beror ju på hur pass tillgängligt det är med transport. ^^ Tycker inte det är något fel alls med att ni säljer råttorna vid sju veckors ålder.
you can't face the problem, if the problem is your face……
Riktlinjen är 5 veckor 90 gram och separera honor och hanan vid 4 veckors ålder.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Egentligen så är det ju bättre ju längre man väntar med att sälja. Men folk vill ju gärna ha sina råttor när dom är så unga som möjligt för att få vara med om dendär underbara bebistiden. Därför tror jag att man brukar sälja vid 5-6 veckor. Men ingen seriös uppfödare skulle ju ha något emot att ha ungarna längre om det behövdes. 7 veckor tycker inte jag är för sent, upp till 10 veckor skulle jag tycka vara helt ok, egentligen.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Tack då vet jag lite mer hur det ligger till… 
Enligt jbv lag får man ta dom redan vid 3 veckor :-(. INGET att rekommendera. Ju senare destu bättre
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
men vid tre veckor har de ju inte diat färdigt? :S
blir ju stpr risk att de tappar vikt ( de lilla de har) och blir slöa.
Ja, men det är inte många av jbv's föreskrifter som egentligen gör något för råttornas väl…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Borde man inte kunna göra en namninsamling av erfarna uppfödare och propsa på att JBV lagändrar till 4v?
Kan kan man väl, men pessimist som jag är tvivlar jag på att det skulle göra skillnad…
//Lamina

#8 Vrf inte då be dem ändra till 5 veckor?:)
#8 inte för jag är uppfödare direkt men 3 veckor är ju på tok för litet, verkligen. om #10 säger, att man skulle ha haft fem veckor men fyra känns som det absolut tidigaste..
#10 Absolut, fem kan det vara :) Tänkte mest bara på att det var ett snäpp upp från 3v….men vilka bebisar väger 90 gram då o.O
Tror reglerna är satta så för att dom vill kunna ta ungarna så tidigt på laberatiorier och sånt. Dom kommer inte vilja ha reglerna ändrade och det blir svårt att få till en ändring om dom är emot det. 
//Lamina
#13 Men om man säger för specifikt sällskapsdjur?
Labb- och ormmatsdjur blir såklart en annan femma…
Tja, då blir det nog lättare :)
//Lamina
Det har ju gjorts protestlistor mot åldrarna förut utan resultat..

japps, här är en som gick runt tidigare, vet inte om den är aktuell fortfarande. http://www.namninsamling.com/site/get.asp?paragraf_5
Qui dormit, non peccat

den är gammal ser jag nu.. gick ut 30 juni 2010 . kul att man är vaken! Men en hel del skrev under, 230 st! hör med tjejen som startade denna hur det gick! annars kan man ju alltid dra igång en till =)
Qui dormit, non peccat
#13: Labben lär inte ha några problem med åldrarna i L80, det finns separata föreskrifter för labbdjur ;)
Det är precis sånt här som SRS borde driva istället för att lägga tiden på privat tjafs…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#18 Åh vad bra!
…
#21 Om så nu var fallet, tror du inte TS frågar här för att hon vill veta bättre? Ingen har varit perfekt i början, och jag tror säkert det finns många som skämms över sina misstag (om TS sålt dem 4 veckor och 60 gr har jag dock inte den blekaste om). Känns liksom bara så onödigt att ta upp…
Hakuna matata!