Hjälp mig!
Okej, jag har ett problem.
Det är så att jag och min kompis tillsammans köpte varsin råtta, ingen av oss har haft råttor innan.
Anyways, vi köpte varsin unge på 6v. (Ja, självklart är de tillsammans i en bur.)
Nu är problemet så att jag vet inte alls hur jag ska göra för att få min hona till att bli tam?
Det känns som att det inte går. Hon bara hoppar kring och håller på i buren HELA tiden. Försöker jag lyfta upp henne nafsar hon bara hela tiden och vill inte.
Den andra råttan går det att få upp utan problem.
Vad ska jag göra? Har ni några tips?
Jag har försökt att ha min hand i buren och låta henne lukta på mig också, men det funkar ju inte heller.
Edit: Värt att tillägga, de var inte direkt handtama när vi köpte dem i Fredags.
ta en tröja eller så som du inte vill ha kvar, ha på den ett tag ( så den luktar som du ) lägg i buren så dom får sova/boa/busa med den som dom vill.
Sedan försök att muta henne med goda saker så hon associerar dig med positiva saker- Stor hålrös råtta = godis och till slut = Mys.
När hon har börjat vänja sig ännumera kan du ju ha henne i en munkjacka, stoppa hon i luvan och låt henne vara där. Jag personligen har en alldeles egen som jag kallar för ' bajs tröjjan ' som jag har på mig i början då dom är väldigt små.
det är iafl saker som jag tror kan funka rätt bra.
Varför funkar de inte att låta henne lukta på handen? Vad händer?
Du har fått bra svar, de gäller att ha tålamod :)
#1 Tack för tipsen. Jag ska testa dem. :)
#2 Först nosar hon lite lätt, men sedan börjar hon nafsa. Än så länge är jag ju väldigt ovan till nafsandet och det blir obehagligt.
#3 aha okej, men småglin bruka nafsa och smaka i början så de går nog över :)
#4 En unge på 6 v är som en hundvalp, de smakar på allt! Är de köpta i zoobutik?? Då kommer du få jobba lite extra med dem, gör som det har skrivits innan och ha tålamod. Håll ofta din unge i dina kupade händer, de orkar inte vara rädda hur länge som helst, tillslut slappnar den av och börjar putsa sig, mörkret och värmen från dina händer blir rogivande tillslut. Lycka till!
#5 Nej, de är inte köpta från en zoobutik, de är köpta från en vän som hade ungar.
Tack för tipset, det ska jag försöka.
Finns det förresten något jag kan göra för att visa henne att det är fel att nafsa?
Jag bruka peta tillbaka med fingret när min nafsar lite för hårt, då slutar dem men ibland blir dem bara busigare xD