Avlivning med koldioxid?
Jag har inga råttor som ska avlivas (eller tja, inga alls för tillfället) men jag undar lite ang. avlivningsmetoder.
Samtliga tidigare råttor har avlivats med slag mot huvudet och har efter det fått kremerats, och det gjort av min pappa som både är jägare och är uppfödd på bondgård (med allt vad det innebär om avlivning). Jag själv är så rädd för att göra fel att jag själv inte riktigt vågar det.
Att åka till veterinären och avliva är något jag inte gillar att göra med några djur alls. Vi slår dem i huvudet om de är smådjur, skjuter medelstora djur, och större djur använder vi bultpistol på. Jag är tyvärr totalt emot avlivningsvätska och allt avd det innebär. Dels att dö på ett främande läskigt ställe, och dels själva sprutan med smärta och obehag.
Vi har tyvärr drygt 5 mil till närmsta veterinärklinik, så är det akut avlivning som gäller så vill jag absolut göra det hemma - och helt kunan göra det själv.
Så jag har sökt runt lite, och vet även att det nämnts här tidigare att man avlivar smådjur med koldioxid.
Jag har förstått att man ska ha en genomskinlig platshink eller liknande, samt givetvis en koldioxidtub.
Jag har även kunnat läsa mig till att det bästa verkar vara att ta lite koldioxid til en början tills råttan tuppar av, och sedan drar på fullt för att säkerställa att den dör (och givetvis lämna den där ett tag).
Men jag funerar då mer hur mycket man ska uppskatta att man ska ta till en början osv, ni som använt er av detta? Hur man beter sig helt enkelt… Jag vet att en dödlig dos ska vara 80% gas, men just att man börjar med lite i början för att råttorna då inte får någon panik (och itne verkar känna större obehag?) utan bara somnar in.
Jag skulle helt enkelt vilja veta mer om detta. Varför göra det? Varför inte?
Mvh Elina
Hakuna matata!