Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1889 ggr
nyndat
0

Malta pinkar på mig -.-

Jag undrar vad som försiggår i huvudet på min ena lilla råttfis; hon har gjort det till en dygd att konsekvent pinka på mina händer närhelst hon kommer åt. Till en början tänkte jag att åh, men hon är säkert bara otrygg, och nej, hon skall säkert bara revirmärka tills hon blir van vid omgivningarna.. Men månaderna går, och hon blir faktiskt bara mer och mer ihärdig! Hon är en sån som lämnar små droppar efter sig lite varstans i buren och ute, och det får jag väl leva med - men det fräcka lilla kräket; när jag t.om. bara stoppar in handen i buren så vänder hon på sig, lyfter ena benet, siktar.. och SKVÄTT!! För att sedan glatt skutta iväg XD Både i buren och ute. Hon har till och med försökt pinka på mitt finger, när jag petar genom gallret. Systern har inga liknande tendenser :-/

Vet inte vad jag egentligen försöker få ut av det här, mer än att dela min frustration.. För jag antar att jag inte kan göra något åt det?

Zolah
0

Akasha gjorde så på mig, men jag brukar sätta hon i buren då hon gjorde det för ofta. Bly har också börjat med det, MEN bara på min datamus :/

nyndat
0

#1 kul att du nämner det, min datormus fick sig precis också en omgång märkte jag nu :P

Anvariel
0

Ja jag vet inte men alla mina töser gör sådär också. Inga som helst hämningar. Jag har försökt säga fy och sätta dem i "skamvrån" varje gång de gör det men det hjälper inte.

Händer är tydligen allmänt intressanta har jag förstått. Eller saker man rört vid. Fjärrkontroller, etc. Något med lukten kanske?

Zolah
0

Möjligt.. Akasha pinkade alltid på handleden på mig. Det är som utstuderade ställen :P

Lilith
0

Min ena råttar tycker om att småkissa på mig. Små droppar varje gång hon springer över handen. Ibland mer, ibland lite mindre.
Hon har alltid gjort sådär…

Och så förstås fjärrkontroller, mobiler och liknande :P

mikeiko
0

Det är ofta att de känner lukten av handsvett (som påminner om urin), och helt enkelt vill att det ska vara deras lukt istället :)

Marre89
0

#5 Det är även ett dominans tecken att råttorna springer över ens hand och gärna lämnar ett litet spår efter sig. Mina killar vill gärna göra det oxå.. Jag tillåter det inte längre utan tar bort handen och stryker den över råttan ist. Eftersom de råttor som är underlägsna ofta kryper in under en annan råtta och om råttan springer över min hand blir jag underlägsen, så försök att inte låta råttan göra så..

r8ttanz
0

min lilla tim kissar(droppar) och på min hand men inte så fort jag stoppar in den i buren och också på dator musen.Förvånad

Anvariel
0

#7 Jag brukar också stryka in det i råttorna, men det har inte påverkat dem nämnvärt. Jag har också försökt taktiken att flippa dem på rygg och fräsa åt dem (visar att JAG är dominant). Men icke. "Vaddåååå matte? Nu förstår jag inte varför du är arg." säger ögonen tillbaka medan de tålmodigt ligger på rygg och väntar på att jag ska släppa. Suck.

apache
0

Jag tror oxå att det är ett dominanstecken.
Man ska inte tillåta att ens råtta beter sig på det sättet, när hon gör ansats till att skvätta på dig så höj rösten och säg till bestämt! Men lika viktigt är att berömma när hon gör rätt.
Beröm så fort hon vänder baken ifrån dig istället, eller när hon hälsar rätt från början.
Träna med mycket godis så lär hon sig tids nog att hälsa på matte på rätt sätt :)

nyndat
0

Det låter alltihop jättefint, att träna bort det med fyande, godbitar och jag vet inte vad. Men ärligt talat, det är inte så mysigt att bli kissad på och jag har självklart aldrig gladeligen tillåtit det. Problemet är bara att inget funkar på henne.

nyndat
0

Ibland verkar det faktiskt som att det kommer några droppar bara för att något är lite spännande? När hon ser mig och hänger i gallret för att komma upp, så lämnar hon lite pärlor efter sig :o Eller kanske är det bara utsikten om att få kissa på mig som blir för överväldigande, haha XD

Allamej
0

Markeringar är inget dominanstecken…

Droppar = markeringar

Pölar = Kiss

Markerar gör alla råttor i olika utsträckning, det är varken fel eller dominant av dom att göra så utan dom märker sitt revir.

Ni som har hundar, slänger ni dom på marken och fyar dom när dom markeringspissar?

Råttor har dessutom fördelen med att deras markeringar inte är kiss utan markeringarna varken luktar eller lämnar fläckar.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

nyndat
0

#13 I vårt breda sortiment kan vi erbjuda både det ena och det andra, både droppar och pölar XD Fast mest välassorterade är vi nog inom droppandet. Tack och lov.

Och att det inte skulle varken lukta eller fläcka; naeej.. Inte Malta's iaf. Jag känner lukten direkt, droppar och pölar.

nyndat
0

Jag har förresten sett henne kissa på Althea på samma sätt, nog måste det väl då vara en dominansgrej?

apache
0

# Min hund får kissa var han vill men inte på mig. Det är ett stort dominanstecken om han skulle lyfta på benet och skvätta på mig! Tror inte man kan jämföra hundar och råttor på det sättet…
Har aldrig hört talas om andra råttor som går och skvätter på varandra, varför skulle de få göra de på husse/matte?
Man är inte dum om man tillrättanvisar dem, de tar inte skada. Hur ska råttan veta att den inte får pinka på sin ägare om ägaren bara tillåter det hela tiden?

Zolah
0

om dom markerar ofta brukar jag ta det som om dom kanske skulle behöva gå och kissa, dvs stoppar jag dom i buren

Anvariel
0

Jag tycker också att revirmarkeringen luktar lite granna. Inte lika mycket som kisset, men ändå.

Ja jag vet inte om det är dominanstecken eller revirmarkering eller vad det är men IRRITERANDE är det i alla fall. Fast jag har gett upp. :D Det funkade inte att tillrättavisa i alla fall. Jag var säkert för lat eller något. Jag vet inte. För mig är det viktigare att de beter sig rätt annars. Inte gnagar på saker de inte ska gnaga på (de har blivit SÅ mycket bättre där!!) och inte är burdusa när de vill gosa med mig. För då säger jag ifrån. Men då FÖRSTÅR de också. Man ser det på dem. Och så slickar de underlägset på mina fingrar för att visa att "förlåååt matte, titta jag är så snäll så snäll". :)