Tyg/mattor på hyllplan?
Jag håller för närvarande på att bygga om ett stort vitrinskåp till en råttbur. Men jag har kommit till en "dead end" vad det gäller råttornas kissande…
I botten kommer jag att tillverkat en utdragbar metallbehållare där jag kommer ha tidningspapper och alspån ovanpå det för att ta hand om "det värsta.
Men jag funderar på hur sjutton jag ska lösa det med de andra två hyllplanen? Normalt sett så kissar ju råttorna lite var stans och kisset hamnar på botten (eller utanför…). Men när jag har två tråskivor som hyllplan så kommer ju kisset att stanna där det kommer så att säga.
Hur tycker ni jag ska lösa detta?
Jag har läst att några använder fleecefiltar eller Ikeas dörrmattor (den idén äe jag väldigt nyfiken på!) och bara tvättar dessa med jämna mellanrum.
Fungerar det bra? Luktar det mer/mindre än vanligt? Hur ofta får dessa tvättas isf? Det låter så himla smidigt, men jag vet ju samtidigt hur hängmatorna brukar lukta efter ett tag o.O
Jag funderar alltså annars på att antingen köpa Ikeas dörrmattor för 4 kr/st och ha flera sådana. Eller helt enkelt göra två metallbottnar till att sätta på de andra hyllpanen och använda papper och spån även på dem.
Vilket tycker ni verkar vara smartast?
Kostnad är inget som står i vägen, utan det är lukten som är nummer ett. Eller tja, jag vill inte tvätta mattor VARJE dag, eller fylla på med nytt spån varannan dag, men tja generellt… Råttorna kommer att få stå i mitt sovrum och jag har en pojkvän som är lite känslig, inte allergisk direkt men lite mer snorig än vanligt om vi t.ex haft katterna där inne eller då han sov hos mig för hos pappa där jag hade råttorna i samma rum.
Så nu får jag hoppas på några bra svar i.af!
Hakuna matata!
Jag hade funderingar att göra en egen bur en gång och då fick jag tips att använda sån där "matta" man har på bordet, en sån tjock duk. Som vatten inte åker igenom. En sån duk… kommer inte på vad det heter nu >.< Vaxduk kanske det heter :o
#1 Då lägger sig ju kisset bara ovanpå och det lär ju stinka om något? Framför allt bli kladdigt för råttorna att gå i sitt eget kiss…?
Hakuna matata!
#2 Men det går ju torka bort med typ våtservetter då och då :) Man kan ju göra så hyllorna lutar lite så kisset rinner ner.
Jag har massor av handdukar i min bur, beror dock på att vi har byggt ihop tre stycken och jag vill inte att de ska behöva gå och sova på gallret.
Välj någonting som suger upp bra, kan tänka mig att IKEAs dörrmattor gör det, köp så du har att byta med, så byter du så fort de känns ofräscha och tvätta en gång i veckan. Jag byter alla handdukar ca två-tre gånger i veckan beroende på hur mycket de har kissat på dom osv, sen tvättar jag upp allt tillsammans varje söndag ^^ Funkar jättebra
you can't face the problem, if the problem is your face……
#3 Då kan jag ju lika bra vara utan vaxduken med bara ett kalt hyllplan.
Hakuna matata!
#5 Inte om det är trä som suger upp kiss
Kom btw på att jag har en ikeadörrmatta vid bakdörren och där är det en hel del spring och den har en j*vla uppsugningsförmåga xD
you can't face the problem, if the problem is your face……
#6 Hela buren kommer givetvis att vara lackad :)
Hakuna matata!
#8 Jaha okej :D
jag hade ikeas dörrmattor tin min bur i början efetrsom det var vanliga platshyllor och kisset kom ju som sagt ingenstans :P visst är de bra och suger åt sig men jag märkte att mina råttor bet och trasade sönder dem i hörnet och det blev ju som stora fläckar såg man på undersidan tillslut så jag tyckte de blev lite äckliga, inget jag kände för att stoppa i tvättmaskinen.. så jag gjorde små..ja.. va säger man, kanter av trä runt om hyllplanen just för att de itne skulel skvätta ut så mycket bottenmaterial genom gallret. och hyllan i sig har en liten kant, om jag vände upp och ner på den :P så jag föredrar att göra kanter och ha bottenmaterial. sen så tycker jag du ska köra med toa-lätt i stälelt för vanligt papper, suger åt sig och håller sig bättre.
#10 Jag gillar inte toa.lätt Ska alltså ha tidningspapper (hela tidningar) och sedan ett vanligt lager med spån ovanpå det.
Men förutom att de gick sönder osv, luktade det mycket? Jag köper då gärna nya för 4:- i.af xD
Hakuna matata!
vanligt spån är inte någe bra då det dammar och gör så att de kn få luftvägsinfektion osv.
jag tyckte att de luktade, efter ett tag, men andra som använder dem här tror ja kör dem i tvättmaskinen. hyllplanen här hos mig var så pass formade så jag orkade inte köpa nya å klippa till dem så de passade precis :P
Hur ofta man behöver byta beror ju på hur stor bur man har, hur många råttor man har och om dom har något hyllplan som dom gillar att ligga på. Jag har 6 honor i min stora bur som älskar att ligga på översta hyllan och sova. Den mattan behöver bytas ungerfär var tredje till fjärde dag. Dom andra mattorna byter jag en gång i veckan, ibland mer sällan. Tror ju iofs du kan bli tvungen att byta oftare om du helt vill få bort lukten. Men som någon annan sa; man kan ju ha ett helt gäng mattor och byta varannan dag och sen tvätta i slutet av veckan. :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag provar också nu med dörrmattor som jag har många av och sedan tvättar ca 1 gång i veckan, hänger ut det i en påse på balkongen så länge. Funkar hur bra som helst och jag tycker inte att det luktar nåt alls!
Medarbetare på träning.ifokus