Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4955 ggr
Cis-j
0

Spänd över magen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min ena råtta känns lite spänd över magen. Hon är ganska stor för övrigt men brukar kännas mjukare i vanliga fall. När jag klämmer igenom henne säger hon inte särskilt mycket, verkar inte ha ont. Förutom om jag klämmer på för mycket liksom.Hon äter som vanligt (det vill säga mycket).

Kan det här vara påbörjan på något allvarligare?

Tack på förhand,
Cissi

alexfifan
0

Hur gammal är hon?

Kan annars vara bara vanlig förstoppning :)

you can't face the problem, if the problem is your face……

Cis-j
0

Hon blir ett och ett halvt nu den här månaden. Gav henne ett par linfrön nu för det var det enda jag hade hemma som är bra för magen. Får hoppas att det bara är en vanlig förstoppning..

alexfifan
0

Okej men då är det ingen fara med det jag tänkte på!
Kanske någon som vet lite mer om spända magar kan svara på detta, det enda jag kan komma på är förstoppning och isf kan du massera magen en stund lite försiktigt typ, nu, sen lite innan du går och lägger dig typ. (:

chade
0

hoppas sötråttan blir okej!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Banankaka320
0

Har du gett henne någon mat som hon inte brukar få? :)

cosmonita
0

Spänd buk kan bero på många olika saker tex förstoppning, tumör, vätska i buken, dräktighet mm

Det är svårt att säga vad det beror på i ditt fall, dräktighet kan uteslutas om hon inte träffat hanar förstås Glad

Det enklaste är att du ser om hon har avföring, dvs städa i buren nu så att du ser om hon bajsar ordentligt och att avföringen ser normal ut. Gör hon det så kan du i alla fall utesluta förstoppning. Om hon inte gör det så kan du prova att ge henne katrinplommonpuré som finns i barnmatsburkar. Att hon rör på sig stimulerar också tarmarna att komma igång.

Om det är de allvarligare sakerna (tumör eller vätska) så brukar råttan även bli hängig efter ett tag. Då är det veterinären som gäller.

Hoppas att det inte är något allvarligt.

Cis-j
0

Tack så jättemycket för alla svar. Tog lite bilder nu som jag tänkte att ni kunde få se. Har en känsla att det är lite förstoppning nu för hon är mer svullen än vanligt ovanför rumphålet.

Ska massera henne lite och städa buren med en gång :)

cosmonita: Alltså hela hon har alltid sett dräktig ut för hon är en så stor hona. Men vad jag vet så har hon absolut inte träffat några hanråttor :P

Maria92: Alltså inte vad jag kan komma på. barnmat, ägg, äpple, banan, fisk, potatis. Visserligen brukar de inte få vanlig potatis (är inte så förtjust i det själv men kokade det i måndags) men det kan väl inte bero på det? Det var ju flera dagar sedan.. ?

Cis-j
0

närbild på roomphaaan

klick
0

Jag tycker du ska till veterinär såfort som möjligt.
Min råtta hade precis så. Och jag "väntade ut det" för att se vad det skulle kunna vara, men det gick för långt och hon avlivades idag. Det berodde troligtvis på tumör eller varfyllt i buken/livmodern, och hade jag låtit det vara längre hade det kunnat gå sönder och hon skulle dött av förgiftning.
Hade jag gått till vetten i tid hade dom kunnat operera henne, men nu hade tumören spridit sig till massa knölar, och hon utvecklade rossel och bukandades som satan.

Sååå, veterinären!

Cis-j
0

Såg det exakt ut så?
Ja jag får ringa imorgon och se om de kan ta emot mig. Usch det här känns ju inget kul :/

Banankaka320
0

#7 Jag har gett mina råttor några dagars "gammal" kokt potatis och det hände inget :o Hah vad go hon ser ut :) Undra vad råttorna egentligen tycker när vi lägger upp "intima" bilder på dem XD

Men ring vet. och rådfråga dem, dem vet bäst (A) Oftast allafall. Hoppas det inte är något allvarligt.

Cis-j
0

#11 okej, ja då borde det ju inte vara pga. någon mat i alla fall.
Ja hon är jättehärlig :) Haha, det de inte vet har de inte ont av ;) (A)

Ja jag ska ta och ringa imorgon. Någon som har tips på bra veterinär i skaraborg? Eller någonstans i krokarna Göteborg, jönköping, Uddevalla? Är överallt däremellan i stort sett varje vecka..

Banankaka320
0

#12 Har inga egna erfarenheter men många säger att Blå Stjärnan i Göteborg är bra :)

http://www.blastjarnan.se/

Cis-j
0

#13 Jag har också hört det, ska ringa dit imorgon. Det dumma är ju att de bara har telefontid mellan 11 och 12, så då kommer jag ju förmodligen inte få komma in imorgon utan säkert få vänta tills på måndag.. :/

klick
0

Om du ska rådfråga, ring fågelkliniken i skåne. 
Om du ska åka in med henne, alingsås djurklinik!
Eller husdjurshälsan, om du ser till att det är anna du pratar med.

Hur länge har hon varit spänd? Testa ge henne blåbärssoppa och annat för å se om det kan vara förstoppning. Känn över magen, tryck lite vid livmoder, och se om hon har ont.
Och kolla att hon bajsa normalt. Min tjej bajsade små hårda.

Banankaka320
0

#14 Oj vilken kort tid :s Men ring någon annan då, för det blir ju inte kul om det händer samma som för Klick #9 ><

klick
0

Exoavdelningen på blå stjärnan svarar i mån om tid. Så du kan testa ringa närsom under dagen.

Men som sagt, rådfråga på fågelkliniken först, sen alingsås djurklinik. Dom är dom bästa runt göteborg, och dom är rätt billiga

cosmonita
0

#9 Oj vad illa det gick för din råtta. Beklagar. Hur länge var hon svullen om magen? Hade hon några andra symptom?

Cis-j
0

#15 Vart ligger husdjurshälsan? Hon har inte varit spänd alls länge. Var väl något spänd igår också men inte farligt. Värre idag.. Jag har masserat och klämt igenom henne flera gånger och hon verkar inte ha ont för fem öre. Bara när jag trycker hårt så vrider hon på sig, men inga skrik eller någonting, så antar att det bara känns obehagligt.
Jag har gjort rent nu och går och kikar lite hela tiden så fort hon närmar sig någon av toaletterna. Det är ju lite dumt om jag hittar bajs så är det min andra råtta som har varit där och roat sig liksom.. Men det är väl bara att vänta tills imorgon och se.

#16 Ja men det är den exotiska kliniken som bara har de telefontiderna. Den är ju inte lika stor som den andra..

Cis-j
0

#17 Okej då provar jag att ringa tidigare imorgon bitti också. Ska passa på att ringa till fågelkliniken också och den i alingsås.

Beklagar för din råtta förresten, :/ Det är aldrig kul att behöva ta ett sådant beslut.

klick
0

9# Hon bukandades som satan, rosslade och var helt apatisk. Men det tog ett par månader innan jag fattade att hon inte bara var rund om magen.
Hon harhaft livmoderninflammation två gånger innnan. Fått antibiotika, och det har slutat blöda.
Förmodligen har det hela tiden berott på en tumör, fast denna gången kom det inte ut något, utan kapslades in.  

Husdjurshälsan finns i högsbo, gråbo och nån mer stans. kolla deras hemsida.

Dramatik
0

#15 Man ska INTE ge blåbärssoppa vid förstoppning då det bara gör det hela ännu värre. Blåbärssoppa anses ju stoppande och dricks bl.a. av människor när de har diarré.

klick
0

Haha, just det. 
Tack, jag är trött och har deg i huvudet.

TrueStory
0

psylliumfrön, lingonsylt, krossadannanas, päron, blötlägda linfrön (smörjer tarmen) är bra vid förstoppning, Var dock varsam med linfröna. Se till att hon rör på sig ordentligt och dricker rikligt med vattan. OCh så håller vi tummarna att det inte är nått allvarligt..

Cis-j
0

Nu har hon bajsat!!! Ingen skum färg, men det var fyra små pluppar som var rätt hårda, sen en vanlig. Klämde igenom henne precis och hon känns inte alls lika spänd! puh. Men ska ändå ringa vet imorgon för upptäckte en pytteliten supermjuk "knöl" under den näst sista bröstvårtan på vänster sida ner mot rumpan. Ska kolla upp vad det är för något. Med tanke på placeringen är det säkert en tumör, men den är såpass liten så det går säkerligen operera i sådana fall, sen läste jag i en annan tråd om en råtta med bråck. Måste kolla i vilket fall som helst..

Jag busade loss riktigt ordentligt med tjejerna efter första massagen så motion fick hon så det hette duga :P. Sen dricker och äter hon väldigt mycket så hon är ju inte slö så sett.
Efter motioneringen så fick damerna välling och lite mer massage åt Undine. Så det gjorde susen :D

Banankaka320
0

Vad bra att hon bajsat :D

Man kan väl bada råttor med förstoppning? Mina bruka ju bajsa som galningar när dem badar men de är ju lite stressbeteende så det kanske blir kaos i magen oO

Cis-j
0

Haha, typ aldrig varit så glad över att hon bajsat xD

Ja alltså jag badade ju mina i söndags, och då stressbajsade ju hon lite, kanske var pga. det som magen flippade ur? :/

Banankaka320
0

Det kan de ju varit om hon är jättejättekänslig men jag tror nog inte de för av alla mina råttor jag badat så har de inte varit krångel efteråt :)

Cis-j
0

Jag har ju badat mina 2-3 gånger innan och det har väl inte varit några bekymmer direkt då heller. Men denna gången tyckte jag att hon stressbajsade lite väl, så förmodligen var det väl pga. det då. Men nu har hon ju bajsat så :) Tack för hjälpen! :)

Cis-j
0

Fick en tid klockan tre i eftermiddag på blå stjärnans ex. avd. Så trist bara att det ska vara så dyrt. Får trolla fram pengar som inte finns. :/

Hon är ju inte spänd över magen längre, men jag upptäckte en liten mjuk knöl på höger sida nedanför den näst sista bröstvårtan. Så jag behöver ju få henne undersökt, men frågan är om jag kan vänta till måndag? För jag brukar nämligen gå till Gunnar Welin på Töreboda Veterinärtjänst annars. Har hört att han har opererat råttor förr och så men jag vill veta lite om det är någon annan här inne som har gjort det och vad de tyckte om honom?

Kan jag vänta eller ska jag åka in i eftermiddag? Om det visar sig vara en tumör nu kan de operera henne idag då eller måste jag komma in igen senare, på måndag till exempel? För i sådana fall känns det ju som att jag lika gärna kan vänta till på måndag och ringa Gunnar? Eller?

alexfifan
0

Dom undersöker henne och om det går att operera bokar dom en ny tid åt dig så fort som möjligt. Så har det funkat för mig i alla fall båda gångerna jag har undersökt knölar ^^

Cis-j
0

Okej.. Jag får ringa upp dem och fråga vid ett när de kommit tillbaka från lunch.

klick
0

Om du väntar, så säger jag igen alingsås djurklinik. Billiga, bra på råttor, dom som bryr sig mest om djuren på alla ställenjag varit

Cis-j
0

Jag talade med de på telefon (blå stjärnans exot. avd.) förut igen och eftersom hon äter och dricker, inte har ont när jag klämmer igenom henne och jag känner en knöl (plus att det som känts spänt över magen har släppt) så sa hon att jag kunde vänta. Förmodligen kan man anta att denna knölen är en tumör och att hon är svullen pga det.

Ska hålla extremt mycket uppsyn över henne nu i helgen. Skulle hon bli värre får jag åka in akut. Annars ringer jag Gunnar på måndag morgon och försöker komma in på eftermiddagen. Det gör ju att jag kan observera denna knölen också över helgen om den blir något större.