Ensam - hur länge?
Jag har sökt lite på sajten, men inte hittat något som rör hur länge det är "okej" (eller hur man då ska uttrycka det) för en råtta att sitta ensam i väntan på nya burkamrater. Är det någon som har ungefärlig koll på hur länge (rent generellt menar jag) det dröjer innan avsaknaden av artfränder börjar påverka synapserna i hjärnan och hela den biten? Dessutom - finns det något ungefärligt svar (rent generellt, fortfarande) på när det börjar bli svårt att introducera en ny råtta för en ensam? Anledningen till att jag frågar är att jag för tillfället har en ensam kille här hemma som väntar på nya kompisar. Om min text är osammanhängande skyller jag på att idag var första dagen i skolan och att jag därför känner mig halvdöd. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Det sägs ju att efter 2 veckor (eller var det månader?) så börjar de tappa förmågan att tala råttspråk. Om det stämmer så bra vet jag dock inte. Jag vet fall där en råtta fått sitta ensam i 2-3 månader innan de hittat en ny kompis till den och det har funkat bra att introducera den då.
Men jag tycker att desto fortare man hittar en ny kompis, desto bättre. Och jag personligen brukar råda folk att ha minst 3 råttor, gärna med lite åldersskillnader. Dör då en så blir det ingen ensam kvar och man behöver således inte brådska med att skaffa en ny kompis till de kvarvarande råttorna utan man har då tid att leta upp en passande råtta hos en uppfödare istället:)
#1 Har hört att det är 2 veckor på flera olika håll. ^^
Men sen å andra sidan är det nog lite från råtta till råtta hur lång tid det tar innan den blir deprimerad eller tappar allt språk eller hur man ska säga, oftast märker man väl om den blir deprimerad. Åldern spelar ju en del roll också, är det en yngre råtta går det nog lite fortare kan jag tänka mig? :o
you can't face the problem, if the problem is your face……
i en av mina trådar så skrev någon 1 månad har jag för mig att det var o:
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Oj, bara två veckor! :o Det var inte lång tid!
Min grabb lär få sitta ensam betydligt längre än så, tyvärr. ): Det är så ruskigt svårt att få tag i råttor här uppe, om man inte vill bege sig till en djuraffär (djuraffärerna här är inget att heja för heller). Med lite tur (håller tummarna!) har jag två hanar från Sockerrattans nu dräktiga (hoppas!) hona, men de ungarna är ju inte ens färdigbakade än.
Jag är lite i valet och kvalet just nu då det kommer till burkamrater åt min pojke… Givetvis vill jag inte att han ska behöva sitta ensam längre än nödvändigt, men å andra sidan är jag inte särskilt sugen på en råtta från djuraffär, och djuraffär skulle vara enda alternativet om jag ville ha tag på en kompis åt honom snabbt, tyvärr. Bör jag låta honom gå själv tills ungarna från Sockerrattans eventuella kull är leveransklara, eller bör jag skaffa honom en zookompis också, i väntan på att nyss nämnda ungar ska bli tillräckligt gamla, så han slipper sitta ensam under tiden? Hjälp? :/
Men du, jag har två stycken råttor i skellefteå - jag vet inte hur det går att introducera vuxna råttor med varandra. men det kanske skulle kunna gå som en nödlösning att han bor här en liten stund? så han slipper vara ensammen.
då kan du ju kolla in råttor, och bäbbar osv utan att vara orolig för honom?
#6 Jag är osäker på hur, när och om jag skulle kunna ta mig till Skellefteå med en råttpojk :o Särskilt långt är det ju egentligen inte, men utan körkort blir det helt plötsligt det (jag skulle ha börjat med körkortet innan jag fyllde år, I knew it!).
Jag har en kompis, vars råttpojke nyligen förlorade sin bror och sitter nu ensam.
Funkar det att skaffa en ny hane, en yngre, eller kommer dessa två att börja bråka om revir m.m?
Den hon har är lite över året tror jag…
Jag brukar ta buss då jag har föräldrar i älvsbyn, kostar väl en hunka ? kommer inte riktigt ihåg ^^;går ju kolla via tabussen.nu ( kom ihåg ungdoms rabatt :) )
Men du har ju erbjudandet iafl :)
Jag åker till och med som barn fortfarande! 8D
Jag ska fundera på det och kolla upp lite mer. Är lite osäker på hur det skulle gå att sätta ihop honom med andra vuxna hanar -- han har ju aldrig introducerats för nya råttor överhuvudtaget under tiden han bott hos mig, utan har endast bott tillsammans med sin bror. Någon som har erfarenhet av sådana introduceringar? :)
#8 Jag är som sagt osäker på hur det skulle fungera med en vuxen hane. Förresten, var finns denna hane?
putt
#10 Han finns i Stockholm, men jag vet inte om han ev. kommer flytta ner till Skåne snart då hon ska gå utbildning där.
#8 Det är nog bättre att du skriver en egen tråd med din fråga än att "sno" någon annans…
För att svara på din fråga; Din kompis bör (rent ut sagt måste, enligt lagen) skaffa en kompis till sin råtta. Dom får inte sitta ensamma och mår inte bra av det. Att skaffa en unge och sätta ihop med honom ska inte vara något problem om han inte har problem med dominans/aggressivitet. Men det är bättre att skaffa 2 så den nya inte får sitta ensam när den äldre dör.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jag har aldrig sett någon som helst källa på dessa "2 veckor". Tycker det låter ganska orimligt att de skulle "glömma" råttspråket på två veckor.
Däremot kan de hinna börja må ganska dåligt på två veckor beroende på hur stabil råttan var från början eller vad som hänt runt omkring. En psykiskt labil råtta har även ofta svårt med introduktioner.
Men det där varierar väldigt från råtta till råtta, hur väl de tål stress.
Och man ska väl inte utsätta sina råttor för orimligt mycket stress i onödan.
Jag har en ensam hona nu, särade på henne och hennes burkamrat när hennes burkamrat överraskande fick en kull med ungar. I samma veva dog plötsligt hennes syster som hon levt med hela livet. Jag tror det var stressande för henne att bli ensam, hon hade nyligen fått flytta till mig och flyttat en gång tidigare dessförinnan. Det blev för mycket för henne! Hon visade efter bara några dagar att hon vägrade andra råttor, särskilt bebisar. Mina vuxna hanar tycker hon dock konstigt nog är helt okej, hon ligger ofta på deras bur och låter dem nosa och putsa på henne. Ser skitroligt ut, hon ligger där och myser.
Jag har försökt få ihop henne med sin fd. burkamrat igen och även provat med en unge men hon klarar verkligen inte av det. Och jag har varit med om många struliga intron så jag vet att det oftast går med lite trixande men inte den här gången.
Eftersom hon har växande tumörer tog jag beslutet att hon fick vara själv sin sista tid. Hon är den som får mest tid här hemma så de andra hamnar lite i skymundan men jag tycker det är viktigast att hon får vara med och aktiveras.
Men det är absolut inget bra alternativ att ha en råtta ensam, det blir väldigt tydligt när man har en ensamråtta, de har ständigt tråkigt! Självklart beror det på vad det är för råtta. Men det är givetvis inte snällt att ha råttor ihop som verkligen, verkligen inte klarar av att bo med andra råttor heller. Det är oerhört stressande för dem.
Så det jag kan säga är, fixa en burkamrat så fort som möjligt till din ensamråtta för att undvika så mycket stress/ tristess som möjligt. Jag tror att 2 veckor är okej men de flesta börjar nog få lite ont i magen när råttan suttit ensam längre än så.
Älskar mina stora små vänner..
Jag tror ärligt inte man kan säga att så och så länge kan en råtta sitta ensam innan den tappar råttspråket. Det är helt enkelt individuellt, vissa råttor klarar inte mer än några dagar medan andra kan klara sig mycket längre än 2 veckor, kanske t.o.m. flera månader. Det är ju inget man bör försöka sig på dock…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Problemet för mig är som sagt att det inte precis är särskilt tätt med råttor här uppe. Sockerrattan och Allamej har honor som förmodligen är dräktiga just nu, och deras bebisar är nog de som snabbast kommer finnas tillgängliga. Förutom dem finns djuraffärer (värt att tillägga är att jag anmält den ena här i stan för misskötsel av sina råttor) och en till uppfödare som tydligen säljer ungar till djuraffären (inte samma som jag anmält) bland annat, och som känns allmänt oseriös med kullar titt som tätt. Då jag mejlade nyss nämnda för nästan två år sedan om en aktuell kull de hade och frågade lite om föräldrarna fick jag veta att "mamman är brun och pappan är gråvit" ungefär. Det kändes lite sådär, så jag är inte sugen på att skaffa någon råtta därifrån. Krångel!
#17 Har ingen av dom uppfödarna någon hane du kan låna i väntan på småttingar då?
//Lamina

Å, vad besvärligt!
Men kan du inte leta på en unge i mitten-Sverige då? Vet flera intressanta temperamentskullar som är på G nu. Nog borde det gå att ordna med transport! Och du är ju en så himla seriös och duktig tjej så inte ska du ha några problem att få kontakt med uppfödare!
Ja, jag säger som Lamina, vissa kan nog klara av att vara ensamma bra länge också utan att bli aggro mot nya. (Jag tror faktiskt att det är mer vanligt att de klarar intro trots lång ensamhet än att de inte gör det, det är vad jag upplevt med omplaceringsråttor på forumet och så men det är som sagt bara min egen upplevelse). Kom ihåg att mycket som skrivs på forumen är skrämselpropaganda. Tvåveckorsregeln är säkert en av dessa "regler" som uppfunnits för att folk inte ska ha sina råttor ensamma. Eftersom det ju ÄR viktigt att råttorna har kompisar. Och jag tror nog ändå att 2 veckor kan vara en rätt bra måttstock att gå efter, allt över 2 veckor är mycket.
Men ibland har man ju liksom inget val. Men man kan aldrig veta hur det kommer att gå, det är klart.
Är råttan stabil, flocksmart och har klarat intron galant innan, inte utsatts för så mycket annan stress tror jag sannolikheten är hög att det ska gå bra även om det tar några veckor extra.
#19 Transport är svårt då man inte har körkort, tyvärr. Föräldrarna är heller inte helt sugna på att köra ett otal mil för råttor en gång till. Jag har däremot en kompis som är villig att köra mig åtminstone en bit mot bensinpengar (aj i plånboken för mig, men det är det värt!). Jag tror inte att jag kommer mycket längre söderut än Umeå, och så vitt jag vet finns det ingen kull där i närheten (hojta om jag missat bebbar kring Umeå!). Det skulle i sådana fall vara att transport går att ordna på något annat vis.
Oj, nu har jag lunch! Hinner inte skriva klart inlägget, haha, men återkommer senare, med mat i magen och förhoppningsvis lite klarare i huvudet!

Jaha, nä, jag menar om du skulle lyckas på djurtransport.ifokus eller liknande och få upp råttan till dig.
Kolla Blocket också. Det är mera risky att skaffa från någon bush-uppfödare men om du säger direkt att du vill träffa ungarna först är det inte lika svårt. Du kan faktiskt hitta guldklimpar överallt. Men träffa dem först (det ska man egentligen alltid göra men om det är en seriös och erfaren uppfödare kan man chansa lite mer med att köpa en unge man inte träffat).
Alltså, råttorna kan vara lika bra fast de är bruna och gråvita. Men träffa dem, träffa föräldrarna och känn efter innan du skakar hand.
#21 Efter mejlkontakt med den enda "bush-uppfödaren" här i närheten (och den enda blocketannonsen) känner jag mig ganska negativt inställd till att skaffa råtta därifrån. :/ Färgexemplet var bara en av flera anledningar till att jag kände mig tveksam. En sak jag tycker skriker oseriös uppfödare är att de säljer till djuraffären här i stan, samtidigt som de tar fler kullar. Jag anser att man inte bör ta kullar om man inte vet att man kan placera ut alla ungar/behålla dem själv, så att sälja till djuraffär borde inte ens behöva övervägas. Tar man så många kullar att vissa hamnar på djuraffär (eller helt enkelt säljer dit för att det är bekvämt/vettigt) känns det som om man bara tar kullar för sakens skull och inte för att man har något egentligt mål med aveln. Att följa upp kullar som hamnat hos en djuraffär är ju dessutom nästan omöjligt. Lite så tänker jag. Visserligen var det rätt längesen jag hade mejlkontakt med dem och alla kan ju bättra sig. Jag kanske borde höra av mig till dem igen och prata lite för att höra vad de är för folk.
Som sagt innan, har ingen av uppfödarna någon hane dom kan låna ut ett tag..?
//Lamina
#23 Oj, ditt förra inlägg missade jag helt! Jag vet inte om det har någon hane att låna ut. Jag är dessutom osäker på om min pojke fungerar att sätta ihop med en redan vuxen hane. Han har aldrig introducerats för andra råttor under tiden han bott hos mig, utan har endast bott med sin bror under den tiden (sedan fem veckors ålder) och är dessutom högrangad, vilket hela kullen blev enligt uppfödaren.
Tja, man kan ju försöka iaf… ;)
//Lamina
Hans systrar håller iafl hårt i befälet xD
#26 Jo, jag har hört att hela kullen blev sån xD
introductionen med småttingar gick iafl rätt bra, tog ett par systrar från samma uppfödare. - Så om man gör en introduction på en säng eller bord ser man ju på en gång om det blir för livat.
#25 Jag ska kolla upp lite.
#28 Kul att höra :) Jo, jag hade tänkt sno vardagsrumsbordet då det blir dags för introduktion. Där har nämligen Kork (Armand) aldrig fått vara tidigare heller 8)
#30 Gör lite oemotståndlig rått käk då med :D så dom fattar att det är positivt ^_^ Det kan ju inte vara helt omöjligt att introducera vuxna då man kan hämta rådisar från råtthjälpen osv. försökt att kolla gamla trådar om vuxen introduktion men hittar nada :/
#31 Jag hade tänkt det :D
Nej, helt omöjligt borde det inte vara, tycker man ju, men jag antar att det är skillnad på råttor som varit med om introduktioner förut och råttor som inte har det. Sen att Armand är en högrangad grabb borde ju inte göra saken bättre :o
Hitta låg rangade ? Lil killen jag har nu är släkt med kullen allemej ska ha, och han är rätt låg i rang. så det kan nog gå bra :) ( ska ta en därifrån förhoppningsvis )
Zolah är Bly lågrangad?!? Hans syskon som jag har här kommer att bli alfor när tiden kommer. Kan det inte snarare vara att han faktiskt är lika flocksmart som dom andra? :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#34 Jag tar tillbaka mitt uttalande xD han började just försöka gå upp i rang xD
Han kommer att inte alfapositionen när den nuvarande alfan går bort. är han som sin bror så är han bara odrägligt busig…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Han är busig men jag tror det har med rang då dom har stått på bakben osv ( kan ju vara att Haze sagt åt honom ? ) måste läsa på mer om hur det funkar med råttor och rang.
Tror det är lite konstigt då Hypno är borta…
Dom gör upp vem som ska vara alfa… kan hända att Bly går vinnande ur den fajten för cannabispojkarna är visserligen dominanta men inga ledarfigurer
Så att släppa dit min knallkork skulle vara "doomed to fail"?
Möjligt, var lugnare då Hypno var där så antar att han var ledare fast han mestadels bara låg runt och var go xD
Hypno var alfan, så du har nu en ranghög lillkille och en beta… Skulle vara trevligt om Bly kan respektera åldern

#22 Okej, du tänker etiskt nu, att du inte vill stödja oseriös uppfödning.
Men jag ser det så här:
1. I desperation kan det ändå vara värt att rucka på sina principer. Huvudsaken är att råttan är trevlig och frisk.
2. Vilken chans att få områdets enda bushuppfödare att bättra sig! :D
#42 Jo, dels det och dels att jag funderar lite kring hälsan på råttorna då alla kullar uppenbarligen inte följs upp. Givetvis behöver uppföljning inte vara någon som helst garanti för en frisk råtta, men chanserna ökar ju. Hur som helst, du har övertygat mig att åtminstone höra med dem om det finns några hanar kvar samt om jag kan få träffa dessa för att se vad det är för ena, för att eventuellt plocka hem en liten knort! :) Skulle det vara så att det klickar med en råtta hos dem -- en som inte visar några tecken på sjukdom vill säga -- får det i sådana fall bli en råtta därifrån och sedan en eller ett par stycken från antingen Sockerrattans eller Allamejs kull då de är färdigbakade.
Efter lite mejlkontakt med dem (och efter att ha fått reda på att de inte höll till där det stod på hemsidan, utan flera mil längre bort -- hemsidan var inte uppdaterad -- vilket gör det svårt att överhuvudtaget ta sig dit…) känner jag att det inte lär bli någon unge därifrån. Ungarna är dessutom ungefär 12 veckor gamla nu, de som är kvar. Jag fick ungefär samma dåliga intryck av dem denna gång, som förra gången jag mejlade dem… Bland annat tyckte de att jag skulle låta min grabb sitta ensam resten av livet. De berättade också att deras hanar inte accepterat yngre då de försökt introducera dem, vilket gör att jag funderar lite kring hur flocksmarta deras djur är…
Har du kollat på djuraffärerna i pite då? annars om du vill kan jag kolla om det finns nåt inne på dom som är i centrala skelle. - fast jag har för mig att det var en av dom som man skulle hålla sig ifrån :/ jag minns inte
#45 Ena djuraffären vägrar jag gå in på eftersom jag anmälde dem i somras för misskötta djur (det finns en tråd om det någonstans här, men jag minns inte vad den heter. Hur som helst handlade det om många råttor i liten bur, småbebisar som fått egna bebisar tillsammans med sina bröder i affären, som de även uppfostrade i affären, och en hel del annat som man bara blir ledsen av att se) och den andra har bara honor inne nu. Om det inte är för mycket besvär och om djuraffären inte verkar vara skit får du gärna kika i alla fall. :)
men jag kan kolla i morgon , har ändå inget att göra ^^
Tack så mycket! ^^
Så lite så ^^
om jag hade haft bil hade jag åkt på solbacken och kollat på arken åt dig med
Det är himla snällt av dig att kolla överhuvudtaget :)