Skaffa råttor
Tänkte faktiskt göra en liten presentation av mig och min sambo här.
Vi är ett par i 30års-åldern som nu efter mycket noga övervägande har bestämt oss för att skaffa råttor. Vi båda älskar djur och vill på bästa sätt ta hand om pälsklingarna Jag har tidigare haft råttor så jag vet hur krävande det är att ta hand om dom små rackarna
I och med att jag har haft råttor tidigare så vet jag en hel del, men vet inte allt för det är alltid något nytt som man behöver lära sig. Men grunderna sitter i ryggmärgen hur man tar hand om råttor.
Tänkte berätta för er hur vi kommer att ta hand om våra pälsklingar den dagen vi får hem några.
Vi kommer nu runt den 27:e januari beställa hem en Furet Tower så dom har gott om plats att röra sig på och leka. Mycket inredning i buren blir det med hängmattor, tunnlar, klätter-rep, myskorgar och säkert mycket mer. Minst två timmar om dagen kommer dom att få springa fritt i tv-rummet för att leka och busa och mysa med oss långbenta (om jag känner mig själv rätt så komemr det bli mycket mer bus och lek och mys än två timmar/dagen). Även lite hjärngympa kommer dom att få leka med för att dom inte ska bli underaktiverade och dessutom anser jag att det är viktigt att dom får använda hjärnan då dom är oerhört intelligenta. Maten kommer att bestå av egen hemblandning av Torrfoder som då består av de alla fyra sädeslagen, lite torkad frukt, och annat smått och gott. Färska grönsaker och frukter kommer att ges dagligen, ett mål husmanskost dagligen och alltid tillgång till friskt vatten.Lite utomhuspromenader sker på senvåren och sommaren.
Vi är ute efter 2-3 hanar. Vi är ute efter mysiga kelklumpar som älskar mys i knät och sitta på axlar och hänga med. Färger för oss spelar ingen roll så länge dom är friska, har ett bra temperament och går bra i flock (blir alltid fler råttor än vad man har tänkt sig). Vi vill helst ha råttbebisar då vi vill vara med och uppfostra så tidigt som möjligt. Men skulle 2-4 st hanar myshanar dyka upp och är beroende av hem så självklart är vårt hem öppet för dom. Vi finns för tillfället i Östergötland (tre mil söder om Linköping-Åtvidaberg) men kommer förmodligen inom kort att flytta ner till Smålands-trakten. Vi är beredda att hämta pälsklingar runt sthlm, östergötland och småland. Bara det inte är en för lång resa för dom små så är vi beredda att hämta var som helst, viktigaste för oss är en bra och seriös uppfödare.
Ja det var väl allt för stunden. Har ni frågor så är det bara att skriva i denna tråd. Jag svarar gärna på allt.
Mvh Loverats/Angelica och Christian- Blivande råttföräldrar
octabiffen.blogg.se
Vill bara påpeka (som den besserwisser jag ibland kan vara ;)) att torkad fruk inte är bra att ha i maten eftersom det mest bara är socker. :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Meeen så gott säger Alexandras råttor, det funkar ju att ha som godis/belöning 
you can't face the problem, if the problem is your face……
Kan vara en ide att skaffa 2 råttor först och sedan två stycken till senare så ni inte får en massa gamla gubbar som dör samtidigt
Håller med #4, sen vet jag av både egen och andras erfarenhet att det där ha-flera-begäret kommer efter ett tag också… kan sluta lite illa 
Kvalitet före kvantitet, tycker jag
*nickar åt #6* har lagt ut flera tusen på ett halvår på de av mina som är från djuraffär så gör inte om mitt misstag utan välj uppfödare med omsorg!!
När det gäller val av uppfödare så tänker vi verkligen välja med omsorg
För oss är det viktigt att hitta en uppfödare som föder upp friska djur (med vilket jag menar - INTE avlar på djur som har ärftliga sjukdomar med mera). Uppfödaren vi letar efter, ska i sin avel gå efter temperament och friskhet. Kanske låter fel, men jag tycker att som köpare ska man få vara lika krävande av vem man köper som uppfödare ska vara mot köpare. Vi ska ju trivas med våra djur och kunna ge dom den allra bästa under dom korta år dom lever, då anser jag att det är viktigt att man väljer ut en uppfödare som lever upp till dom krav man har och att både uppfödare och blivande råttägare har samma syn på hur råttor ska födas upp och tas om hand.
Jag köpte också en gång i tiden råttor från en djuraffär och det är ett misstag jag aldrig kommer att göra om igen. Jag betalar hellre ett par hundralappar extra med glädje, och vet vad jag får i köpet hos en uppfödare. Hos en djuraffär vet man i stort sätt aldrig vad man får hem.
Tack för tipset med att inte ge torkad frukt i torrfodret. Kanske ni har lite tips om vad man kan blanda i för nyttiga saker mer än de fyra sädesslagen?
Jag tackar även för tispet med att skaffa enbart två stycken i början och sen utöka efter ett tag. Både jag och sambon är ju överrens om att utöka till en flock, men vi börjar med två stycken. Efter hur lång tid rekomenderar ni att man introducerar sen nya råttor till dom två ordinarie pälsklingarna?
Ännu en gång tusen tack för tipsen. Alltid så oerhört trevligt att få lära sig nya saker och faktiskt även uppdatera gamla saker 
Sitter faktiskt just och kollar sammansättningar av Torrfoder, finns en jättebra artikel här på RiF, länk
Där finns både tips på en sammansättning och tips på övriga saker man kan ha i torrfodret och vad som är bra att tänka på (:
Introduktion med nya råttor efter era första kan väl rekommenderas till runt ett halvår, för att de inte ska "komma i puberteten samtidigt", plus att då får ni en bra variation i åldrarna. Går ju även tidigare och senare, men runt ett halvår är säkrast att det inte blir massa hormontjabb 
Jaa precis, bra för er också, som det är sagt tidigare i tråden slipper man utstå att 3-4 st råttor dör samtidigt pga ålder "/
Jag kan för övrigt tipsa om att Granngården (om man har någon sådan i närheten) har en bra mix med lite allt möjligt (utan pelets) i lösvikt för 35:-/kg (lösvikt). Brukar köpa en vanlig müsli och blanda med den 50/50 som grund + lite hundmat och sedan lägga i andra nyttigheter i den som man vill ha och passar =)
Hakuna matata!