Råttor iFokus

Råttor

Etikett: länkar
Läst 5010 ggr
RatPlejs
0

RatPlejs - Allt för dig och din tamråtta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill passa på att berätta lite om RatPlejs som är ett nystartat socialt nätverk för dig som äger eller är intresserad av tamråttor.

Du får tillgång till ett eget råttbo samt bildgalleri, vänfunktioner, chatt, forum, videoklipp/youtube,
RatPlejs uppdateras dagligen och nya funktioner läggs till.

Ps Medlemskap är helt gratis inkl alla funktionerna..

Besök www.ratplejs.se redan idag och bli först med ditt
unika namn..

Allamej
0

Vad menar ni med raser?

Och ska ni länka till er här så är det kutymt att länka hit också

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Zolah
0

det funderade jag också på, menar ni teckningar eller?

mikeiko
0

Kul initiativ! Men vilka är ni, och vad har ni själva för relation till råttor? Står inte under "om oss".

zickan
0

ligger redan massa trådar uppe om det forumet.. men nu har de iaf haft vett att ta bort informationen om råttorna som allt var fel.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

RatPlejs
0

Vi som driver RatPlejs heter Magnus & Elisabeth vi bor i Norrköping och har precis som ni fattat tycker för dessa små men väl så intelligenta djur som så många andra har sin speciella charm.

Vi är relativt "gröna" när det gäller tamråttor men eftersom vi sedan tidigare driver akuthem för smådjur som kanin,marsvin,hamster så fick vi en omplacering av två tamråtts damer i augusti 2010, som den förra ägaren hotat med att spola ner i toan, vilket vi så klart inte kan tillåta.
eftersom vi är djurälskare.

Som jag sa, vi tog hand om dessa två tamråttor, och bestämde oss snart att skänka bort våra kaniner (7st) marsvin (5st) inkl burar till
väl utvalda nya ägare. För att satsa helhjärtat på tamråttor.

Nu driver vi www.lillarattan.se som uppfödning och akuthem för endast tamråttor på heltid, Akuthemmet är i första hand tänkt för Norrköpings Kommun. Uppfödningen tar vi med ro och stressar inte fram kullar hit och dit.

Idag har vi totalt 22 tamråttor var av 12 st från två olika kullar

I Lördags kom ytligare två (akut omplacering) till oss.

Det var lite om oss.

RatPlejs är ytligare ett sätt för oss att göra något för dessa underbara människor som också tar hand om eller är ägare till
dess underbara djur.

Hälsningar
Magnus Svensson

Borttaget sådant som kan ses som annonsering/ Admin

alexfifan
0

Ja enligt mig är allt som kan göra världen bättre för dessa underbara djur välkommet ;D

you can't face the problem, if the problem is your face……

Lamina
0

#5 Visst är dom underbara, dom små liven. Och det behövs verkligen fler som ställer upp och hjälper råttor i nöd.

Men eran hemsida väcker många frågor hos mig. Till att börja med, om ni bedriver ett omplaceringshem, varför har ni ingen flik där man kan se vilka råttor om behöver ett nytt hem?

Och själva aveln. Tänker inte ifrågasätta det konstiga med att sätta fler råttor till världen, med den lilla kunskapen ni möjligen kan ha i ryggen när ni bara haft råttor i några månader, trotts att ni har ett omplaceringshem och och själva ser hur många råttor som råkar illa ut och behöver ett nytt hem. Många av dom just p.g.a. okunnig eller oseriös avel. (Ni säger ju själva att ni inte kan mycket…). Det är erat val, och något jag bara kan beklaga.

Men som sagt, frågor kring aveln: Åldern på föräldrarna, varför står inte det med? Varför finns det inte ens nämnt nånstans vem pappan är eller bilder på honom? Finns det inga som helst stamtavlor på råttorna? Finns det några syften med kullarna, som t.ex. att bevara föräldrarnas temperament eller en särskild färg, och i så fall, vad är det? Vill ni höja tamråttans status så är det just seriös avel och massor med bra info som gäller, inte ett "högt" pris. 150 kr är inte heller särskilt mycket för en råtta…

Säger inte dethär för att vara elak. Se det mer som konstruktiv kritik. Jag vet, jag låter byrsk, men jag lindar inte gärna in mina ord i fina paket bara för att inte råka trampa någon på tårna…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

RatPlejs
0

Det är bra att ni kommenterar, som jag skrev det är mycket att lära,
om uppfödning, temperament, färger ja gud vet vad…

Till saken hör att just nu är alla tamråtterna placerade i burar av
samma kön, några av dessa tamråttor som vi tagit hand om pgr av missförhållande av före detta ägare var dessutom "gravida" när vi tog över dem där av dessa två kullar, som kom lite oplanerat då ägare "dolt" eller inget nämnt om att de blivit eller var gravida.

Var av en råtthona födde 3 st men tyvärr dog mamman förra veckan
och vi fick handmat dock utan fram gång.

Och vi tar till oss det ni skriver, alla är vi som sagt nybörjare någon
gång och man lär sig med tiden

RatPlejs
0

Nu finns länk till detta forum, även från ratplejs.se

Lamina
0

#8 Jaha, ja då förstår jag lite bättre. Men det kunde iaf vara bra att skriva ut lite info om kullen och mamman. Även om ni inte vet mycket så kan det ju vara bra att skriva det man vet. Om inte annat för att slippa missförstånd som dessa. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

RatPlejs
0

Vi tar till oss allt, det finns inget som är så bra som tips från andra.

apache
1

Jag tycker att det är lite oschysst att "attackera" dem såhär i tråden. Hemsidan är ju ny, den kanske behöver lite mer tid innan man skriver in allting?
Istället för att glädjas åt att någon frivilligt tar hand om råttor i behov av nya hem får man istället en massa kritik. Jag tror knappast att de vanvårdar råttorna eller bedriver en hejdlös avel och säljer råttorna till vem som helst. Man behöver faktist inte vara råttexpert för att ta en kull råttungar, bara villig att få fram friska råttor som senare ska få ett bra hem.
Med tanke på att de faktiskt ändrade felfaktan är de ju villiga att ständigt utvecklas (till skillnad från vissa som redan bestämt sig att det är bara de som har rätt och ingen annan).

Jag ger ett tummen upp iaf!

Terato
0

Gud vad härligt att ni är så öppna och tar till er av våra användares tankar och funderingar!

Jag har nog samma synpunkt som ovanstående, att det höjer seriositeten att tala om så mkt fakta om kullar som möjligt. Man vill ju få bort den här "slit- och slängstämpeln" på tamråttan.

Jag tycker att det behövs fler alternativa forum, just nu finns det egentligen bara två råttforum. Och omplaceringshem/ akuthem behövs i allra största grad!

Att vara engagerad råttägare handlar inte bara om kunskap. Det handlar även om attityder. Kodex. Och de kan vara viktiga att kunna för att förstå hur saker och ting fungerar, hur man blir accepterad och tagen för seriös. Min uppfattning är att när man dyker upp på en ny arena är det rätt smart att först bilda sig en uppfattning om de attityder som finns innan man kan börja trava ut på nya marker. Så är det inom det mesta. Så sug upp allt ni hittar! Men kom GÄRNA med nya tankar. Det behövs. Men som sagt, man behöver även ta del av det som redan finns!

Men jag måste även säga att väldigt mycket av den råttinfo som finns på forumen inte står på någon vetenskaplig basis. Men vi försöker att tänka på det här. Så leta inte bara på forum. Leta på engelska/amerikanska sidor, labbrapporter osv. Finns även en hel del info i våra grannländer.

Nä men det är väl mitt tips. Man lär sig inte allt på en dag utan genom att succesivt inhämta kunskap och interagera med andra växer det fram. Så det kan ändå vara en fördel att hänga mycket här och på R8forumet, just för kontaktens skull.

Och visst är råttor underbara djur, jag förstår verkligen din fascination!

Jag hoppas, som Medarbetare på Råttor.iFokus, att vi kan ha användning av varandra som råttälskare och dra nytta av varandras kunskap och erfarenheter! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

mikeiko
0

#5 Lägg in den infon på er hemsida, man vill alltid veta vem som står bakom något :)

Som jag sa förut tycker jag att det är ett kul initiativ och hoppas att det kan bli bra! Men, jag måste dock fråga lite kring omständigheterna med marsvinen och kaninerna…om jag förstår det rätt, så placerade ni om dem för att ni hellre ville ha råttor?

RatPlejs
0

Lilla Råttans Uppfödning och RatPlejs är två helt skilda
hemsidor och har inget med varandra att göra.

Lilla Råttan har under slutet på förra året och nu haft köpare från
borlänge i norr till ystad i söder. Vi säljer till ett pris av 250-300.- /st
och att köpare åker så långt som från ex. ystad en resa på drygt 50mil
är väl ett tecken på en bra köpare.

Har även hört att flera av våra tidigare köpare inte vill ha tamråttor från ex. zoo affärer som säljer till mkt låga priser som ex 50.- vilket det även finns i Norrköping där vi bor, tamråttor som enligt mej far illa, ej är sociala och handtama.

RatPlejs är ett social nätverk för dig som är intresserade eller ägare av en eller flera tamråttor. Vi har medlemar från Sverige, Norge, Finland och Danmark. var på portalen kan läsas på alla nordiska språk samt engelska.

Här får alla ett eget råttbo, här kan du ladda upp bilder,videoklipp och du får en egen blogg plus en massa funktioner, Allt som du gör tjänar du poäng på vilket rankar dig allt högre. Du kan få olika awards. Fri tillgång till 30 st webradiokanaler, chatt, forum mm.

Till sist
Vill ja önska alla ett gott nytt tamråtts å

mikeiko
0

#15 Men om ni är samma personer som står bakom de båda sidorna så kan du ju inte säga att de inte har med varandra att göra!? o.O

Galleytrotter
0

Jag gissar att ägarna menar att de två hemsidorna har olika syften - det ena är en uppfödares/omplacerares hemsida, det andra är ett socialt nätverk för råttägare, inte en "personlig" sida på samma sätt, och att de två ska ses som separata.

Ett litet tips, det står "tamråtter", "råtter" osv här och var, men det heter faktiskt "råttor" :)

mikeiko
0

#17 Jo absolut, men det är fortfarande samma personer som står bakom de båda sidorna, vilket gör dem direkt ansvariga för två verksamheter. Vad som händer med uppfödningen står ju ändå i direkt anknytning till forumet. Särskilt eftersom de länkar till sin egen uppfödning på RatPlejs.

Lancia
0

#17, det är dialektalt skrivet, östgötska you know. Här säger vi råtter! :D

Galleytrotter
0

Tänkte nästan att det var så XD
Fast om jag får leka språkpolis tror jag att ska man använda rikssvensk stavning är det råttor som gäller, vilket kanske kan vara bra på en nationell/internationell mötesplats som verkar mening at RatPlejs ska vara :)

Lancia
0

Givetvis heter det råttor och man bör helt använda sig av skriftspråk i skrift, men här inne kan det knappast missförstås vad som menas och då ser jag inget större problem med det. Fast nu glider vi lite väl off topic här så nu blir jag tyst igen. :)

zickan
0

Lite off topic. Men en hona bör verkligen få mer vila än en månad mellan kullarna. Matilda borde väntat med kull ytterligare 2 månader till efter hon fått sin första.
Något som även är väldigt intressant är en liten info bit om råttorna ni har. Vilken ålder de paras osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

SweGizmo
0

härligt:)

Min blogg: SweGizmo.se

RatPlejs
0

Vi kanske valt fel ord "omplaceringshem" på lilla råttan, men tycket i skrivande stund att ordet var ett lämpligt val, Vi står med dörren öppen
och tar i mot extremt akutafall..

Alla eller det tamråttor vi tar i mot akut är 1 år eller mer och då de anländer till oss, Som exempel tog vi emot en tamråtta förra veckan som ägaren åkte till oss med, från Lidköping en resa på 28 mil hit och
samma hem igen.

Luka
0

Betyder det att ni inte tar emot en råtta som kommer in till er om den är yngre än 1 år?

Inlägget är låst för nya kommentarer