Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4308 ggr
[Lec72]
0

Att banta en råtta

Hur gör ni för att banta en råtta som blivit lite för rund om magen, som inte gärna rör på sig alls?

Till hundar och katter finns ju speciellt foder, men hur gör man i råttburen, de andra råttorna vill ju inte gå på diet?

Tar gärna mot tips, då jag har en råtta som behöver gå ner några gram :-))

Dramatik
0

Man får se över kost och aktivering. Först och främst torrfodret, ger du gnagarblandning från djuraffär så byt till egenblandat. Sen får man se upp lite med vad man ger som blötmat, tjocka råttor behöver inte ha så mycket fet mat eller kolhydrater.

Sen får man aktivera dem så mycket som möjligt, låta dem vara ute flera timmar om dagen och så.

Sen vet jag inte om man kan göra så mycket mer. Min erfarenhet är att det är rätt så svårt att banta sina råttor.

[lucke]
0

Har någon egna erfarenheter av att en för tjock råtta drabbats av sjukdom pga fetma, tex diabetes?

Fawo
0

Jag misstänker att min råtta har Diabetes. Hon dricker jättemycket och hon ser väldigt överviktig ut! Förut vägde hon 445g och sedan minskade jag hennes godsaker och nu väger hon runt 420 och de är ju en väldigt normal vikt för en honråtta. Jag har känt på henne senaste tiden och hon har mest bara hull o ingenting under pälsen, drf hon ser så tjock ut!

// Fawo (;

[lucke]
0

Jag har en hona som alltid varit matglad- men nu då gammelgumman blivit tunn och lite skruttig, så försöker jag förstås se till att hon (gamlingen) inte tappar allt för mkt- till följd av att denna hona börjar likna en liten flodhäst. Har inte märkt att hon dricker mer än vanligt, men vill ju inte att hon ska öka alltför mkt i vikt, då jag är rädd att det påverkar hennes hälsa negativt. Det är verkligen svårt- en behöver gå upp och den andra behöver gå nerObestämd

mikeiko
0

Det är JÄTTEsvårt att banta råttor, särskilt när man har dem som inte är så sugna på att röra på sig mer än absolut nödvändigt.

Hos mig är det två honor som inte är helt friska, och det är säkert också därför de inte heller orkar röra på sig som de borde. Men, efter vet.besök och antibiotikakurer…och alltid-öppen-bur, så de får gå ut och röra på sig när de är vakna och själva känner för det…har jag insett att endast kostvariation gör skillnad.

Har precis köpt ett chinchilla spring"hjul", och hoppas att det kommer uppskattas. men det känns tveksamt ändå…

Fawo
0

Jag har en som behöver gå upp .Hon var förut mobbad i sin kull och drf blev hon mkt mindre än de andra och hade inte lika stor matlust.
Men nu ger jag henne mat försej :) Ibland plockar jag ut de andra råttorna och hon får sitta kvar i buren och äta. Eller så gör jag tvärt om att hon får gå ut o äta maten som de andra inte ska äta. Hon har växt på sig riktigt bra utan några problem :)

// Fawo (;

[lucke]
0

#5 Häromdagen när hon blev nerbrottad på rygg av den unga, kunde hon nästan inte vända sig på rätt kölFörvånad… Var har du hittat hjulet, och hur funkar det- fäster man det i buren eller är det fristående?

mikeiko
0

#7 Köpte på E-bay! Ska hämta ut det idag :) jag tror att det är fristående, men är inte säker, får säga sen ikväll när det är uthämtat!

Gick på typ 150 kr inklusive frakt, som bara tog några dar.

Återkommer med mer info samt om de ens kommer använda det haha.

[lucke]
0

#8 Annars kanske du kan sälja det till ossSkrattande

mikeiko
0

#9 Köp på e-bay ni med, fanns massor, tänk på att det ska vara i storlek L bara :)

[lucke]
0

#10 Är superskeptisk till att köpa från utländska sajter, så det törs jag tyvärr inteOskyldig

mikeiko
0

#11 Köper man genom e-bay är det lugnt, de har jättehög säkerhetskoll. Bara att kolla på säljarens omdömen :)

[lucke]
0

Oki :-)

mikeiko
0

Meh, svenska posten har slarvat bort mitt paket :/ När jag skulle hämta ut det hittade man bara orderklistermärket, och inte själva paketet. Aargh!

Får återkomma när det löser sig…

[lucke]
0

Det var ju ett flygande tefatTungan ute

mikeiko
0

#15 LULZ xD

Fawo
0

Oj… Såg nu på mitt inlägg #3 så har jag skrivit fel vikt. Inte för att de spelar så stor roll men men :)

Rättning: De ska vara lite över 300. Inte 400. x)

// Fawo (;