Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 956 ggr
Fawo
0

Sära på råttor

Jag har 4 råttor varav 2 har varit förkylda sedan 3 månader tillbaka. De andra 2 råttorna visar symptom och blir förkylda men sedan går de över. Men sen kommer de tillbaka igen och så håller det på så om och om igen.

Borde jag sära på dem och hålla de 2 "Friska" råttorna i en bur och se om de håller sig friska hela tiden? Eller blir dom deprimerade av att bara bli 2 i flocken? Det kan väl inte vara lätt att säras från sina familjemedlemmar.
Eller har ni något annat tips?

// Fawo (;

Banankaka320
0

Det går bra att sära på dem, men dem kan bli lite annorlunda i "nya flocken" då dem måste komma överens om vem som bestämmer.

Jag tycker inte du ska sära på dem eftersom dem bott såhär länge ihop och har väl förmodligen redan smittat ner varandra med sina bakterier, jag antar att de två andra råttorna bara har lite sämre immunförsvar.

Fast du bör kolla upp varför dem varit förkylda i tre månader

Fawo
0

Jag har varit hos veterinär och så. De sa att de var "normalt"… Sedan sa de "Du kan alltid komma tillbaka om de blir värre" och att jag inte skulle komma tillbaka om de fortsatte som vanligt.

Men jag tycker de har fel. Så jag ska gå till en annan veterinär så snart som möjligt (:

Men finns de en chans att de "friska" råttorna kan bli av med bakterien helt? Om de nu separeras från de sjuka?

// Fawo (;

Banankaka320
0

#2 Det har jag ingen aning om, om det är ngn bakterie så borde nästan alla behandlas mot det så du kan ha alla ihop igen. För dem andra bär säkert på det men inte är så känsliga kanske :o

Fawo
0

#3 okej. Jo jag tycker också de borde behandlas. Men det jag tycker är konstigt att de andra blir av med de och sen får de igen. Jag får kanske rådfråga veterinären när jag väl är där (:

// Fawo (;

Banankaka320
0

#4 Ja det är nog bäst det :D

Fawo
0

Angående särningen…

Två av mina råttor (en frisk och en sjuk) har bråkat med varandra sedan de flyttade ihop. De brottas alltid och tjafsar lite. Men det blir aldrig några sår eller riktigt stora fighter. De kommer lixom aldrig överens. Kan de må bra av att säras eller är detta väldigt normalt inom en flock? Tjafsen mellan dem har pågått så lång tid också.

Ibland biter den ena den andra råttan helt plötsligt när de inte ens tjafsat innan. Men inga sår blir det då heller. Bara ett pip från den bitna.

// Fawo (;

Banankaka320
0

#6 Låter lite konstigt att den ena råttan biter den andra oprovicerat :o Är det mest en som bråkar? Är det den som är den sjuka?

Fawo
0

Japp. Den som är sjuk är den bråkiga och utmanar den andra. Har hänt ett fåtal gånger att hon hoppat på de resterande i flocken, men de ser inte lika hotfullt ut, mer bara att hon testar sin dominans.

// Fawo (;

Banankaka320
0

#8 Okej, men hon mår nog bara lite dålig och kanske är småirriterad på att vara sjuk. Har hon alltid varit sån?
Jag tycker inte du ska behöva sära på dem sålänge det inte blir sår eller skapar mycket oro hos den andra råttan.

Fawo
0

Hon har alltid varit sådan. Hon är yngst i flocken också (6 månader)
Den hon utmanar är 1 år gammal.

Jag vet inte om de mår dåligt av henne. Den enda som kan hantera henne är den äldsta råttan som är lite över 1 år gammal. (Hon är sjuk också)..

// Fawo (;

Banankaka320
0

Okej! Men som sagt, så länge du märker att ingen råtta mår dåligt så behöver du inte oroa dig :)

Fawo
0

Usch. Nu vaknade jag inatt av att den ena sjuka råttan låter som en kaffekokare… Första gången hon låter så. Hoppas jag kan få en veterinärstid snabbt..

// Fawo (;

Banankaka320
0

Nej vad tråkigt! :( Jag hoppas verkligen du får tid snabbt!

Fawo
0

Jag har fått en tid nu..

Men en fråga.

Jag misstänker att hon har mykoplasma. Men hon har gått upp i vikt! från ca 330 till 350. Är det något normalt? Hon äter exakt samma saker som hon gjorde innan hon blev sjuk. Brukar de inte bara gå ner i vikt av mykoplasma? eller finns det något som gör att de ökar i vikt också?

// Fawo (;

mikeiko
0

Om det är väldigt seriös/långt gången mycoplasma så kan de gå ner i vikt rejält, eftersom de inte kan andas ordentligt när de äter.

Fawo
0

Okej.. Då kanske det är bättre att hon går upp i vikt än ned?

// Fawo (;

mikeiko
0

Det kan ju vara så enkelt att hon inte orkar röra på sig lika mycket nu…och därför går upp i vikt fast hon äter som vanligt.