Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3579 ggr
[lucke]
0

Funkar det att frysa...

mosad avocado?

TrueStory
0

Har aldrig testat med det lär det ju gå att göra :) Bara att testa

[lucke]
0

Men vill inte slösa bort för mkt dyr avocado om det inte funkarOskyldig

myismyname
0

Nästan alla andra grönsaker och frukter går att frysa, så man tycker ju att avocado borde funka också :) Det värsta som kan hända är ju att du får köpa en ny avocado, så jag säger go for it!

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

[lucke]
0

Håller på att mixa ihop grönsaksröra nu, men chansar på att det funkar då (aldrig sett fryst avocado nämligen)Obestämd

myismyname
0

Hoppas det funkar då! :) Avocado blir ju så himla äckligt rätt snabbt om den redan är skalad och liksom… o-fryst, haha

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

minky
0

skulle tippa på att konsistensen inte blir den samma efter att den vart fryst…. men är det i en röra med en massa annat borde det inte spela nån roll….

har haft avokado i röror som jag mixat o fryst ner o aldrig märkt nåt dock….

[lucke]
0

Bra :-)

Zakaraa
0

Att frysa avokadon för sig tror jag är bortkastade pengar men i röror tror jag helt klart att det fungerar att frysa

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[lucke]
0

Blandade i lite frysta grönsaker + ägg. Ingen jättesuccé då en av gummorna fick provsmakaSkrattande

Mezzzanina
0

Men jag har hört och läst att man absolut inte skall ge avokado till djur.

Vet minst en råtta som tros ha dött av att ha ätit avokado.

Läs mer om det här i länken från Expressen husdjur.Det står längst ner i listan om vad man inte bör ge djur.

http://www.expressen.se/husdjur/1.1911600/atta-saker-ditt-djur-inte-ska-ata

Lamina
0

Quote från wikipedia.com:

"There is documented evidence that animals such as cats, dogs, cattle, goats, rabbits, rats, birds, fish, and horses can be severely harmed or even killed when they consume the avocado leaves, bark, skin, or pit. The avocado fruit is poisonous to some birds, and the ASPCA and many other sites list it as toxic to many animals including cats, dogs, and horses."

Med andra ord är det relativt ofarligt att ge råttorna fruktköttet från avocadon, men skalet och kärnan är giftig och inget man bör ge till sina råttor.

Många ge avocado till sina råttor, det är nyttigt och väldigt upskattat, och än har jag inte hört om någon råtta som mått dåligt av det. Däremot kanske man inte ska ge det i större mängder eller för ofta.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Mezzzanina
0

Jag ger tyvärr inte mycket för Wikipedia.Vet ju faktsikt om en råtta som förmodats dött av att äta just avokadons fruktkött.I alla fall var det vad ägaren och veterinären kom fram till.

Och själv skulle jag aldrig testa att ge mitt djur något som kan finnas den minsta chans att det kan skada råttan.Det finns ju annat som man kan mata råttor med.

Anvariel
0

#12 Du ger inget för Wikipedia, men länkar till Expressen?? :) Tillåt mig småfnissa lite. Nu vet jag inte varken till eller från med just avokado men jag vet att det är väldigt många som matar speciellt sina dräktiga honor med avokado och några drastiska problem verkar inte ha förekommit. Vad det har för långtidseffekter vet man ju inte genom det dock. Men som sagt, det är främst skalet och kärnan som har bevisats vara farligt; det har framkommit i andra fall också. Skulle dock vara intressant att se fler studier kring detta.

Ska man undvika allt som kan vara farligt så hittar man ingen mat att ge sina råttor till slut. Så man får överväga lite själv vad som kan tänkas vara farligt.

Luka
0

Det är ju inte helt omöjligt att just den råttan var allergisk mot avocado och det därför gick illa. Särskilt eftersom, precis som Anvariel säger, är många som ger avocado och det inte uppstår problem…

Mezzzanina
0

Sitter just nu bredvis en person som jobbar på djurpark.Hon säger, att minsta lilla en avokado börjar att bli övermogen så bildas gift i avokadon som små djur inte tål.

De ger inte avokado till sina djur i djurparken av det skälet.

Mezzzanina
0

Baras för att något är nyttigt för en mäniska så betyder det inte att det är samma sak för ett djur.

Mitt råd är att ge råttorna något annat att äta istället.

[lucke]
0

Då har jag haft tur hittills- har gett dem avocado många ggr utan att de blivit förgiftade…

Mezzzanina
0

#17Det gjorde även jag med innan min väninnas råtta dog av vad de tror var att den åt just avokado.Jag hade ingen som hellst aning om detta.

Nu vill jag inte ta risken.Och jag vet att jag valt rätt när jag fått höra av djurparks personal att man inte skall ge det till djur.Visserligen gäller det ju enligt henne i första hand övermogen avokado.Men å andra sidan så säger hon att en avokado kan ju vara olika mogen i olika delar av fruktköttet.

[lucke]
0

Man ger ju snarare (över)mogen än omogen avocado, så det lät ju lite läskigt förstås…

Fawo
0

Jag har också hört att man inte ska ge avocado. De kunde framkalla hjärtattacker. Jag går på Djurgymnasiet där vi jobbar mycket om djur och deras kost och Avocado var något man skulle undvika. Många råttor påverkas inte alls av avocado men det är tyvärr många råttor som dött av just av att ha ätit för mycket av det.
Jag har ingen säker källa men jag har hört de från minst 5 olika håll där djuraffärer, djurgymnasiet och tidigare råttägare har berättat.

// Fawo (;

[lucke]
0

Då ska jag slänga min röra- better be safe than sorryFörvånad

mikeiko
0

Har någon något mer vetenskapligt att länka till angående det här? Jag håller ju på att sammanställa en artikel om vad man inte ska ge/vara försiktig med att mata med till råttor…

Fawo
0

Sökte runt på google. Verkar vara många som litar på att de bara är kärnan som är giftig och att fruktköttet är okej i små mängder..

Text från denna Länk lite längre ner på sidan

"Giftigt
Råttor ska ALDRIG äta:

-Kärnan i stenfrukter som avocado, persika, plommon osv(alltså frukter med en ensam kärna i mitten) De innehåller väldigt hög dos av den giftiga blåsyran som de faktiskt kan dö utav! Skalet på avocado innehåller också höga halter blåsyra så även det är alltså förbjudet!

-Lutfisk

-Apelsinskal och andra fruktskal som är besprutade.

-Choklad***

* Vissa ger inte linfrö eftersom det innehåller blåsyra som är giftigt i stora mängder men då det inte finns några riktiga belägg för att så små mängder skulle vara farligt väljer många att ge linfrö ändå eftersom det är så väldigt nyttigt! Jag ger linfrö i torrfodret, men sparsamt.

**Vissa påstår att även fruktköttet i avocado är skadligt i stora mängder men då det inte finns några riktiga belägg för att så små mängder skulle vara farligt väljer många att ge avocado ändå eftersom det är så väldigt nyttigt! Jag ger avocado ibland, men sparsamt.

***Då kakaon innehåller ett ämne som anses giftig i stor mängd rekommenderas inte choklad till råttor. Hur stor mängd som krävs för råttor ska bli fögiftade eller sjuka är ej fastställt."

// Fawo (;

mikeiko
0

#23 Hihi det var ju skrivet av allas vår Terato :) Tack!

Luka
0

# 15

Well. Är det så ska jag sluta ge mina avocado också, inte för att jag brukar göra det ofta, eller mycket, och inte heller för att jag någon gång givit övermogen avocado, men som andra sagt, better safe than sorry…

Denna kommentar har tagits bort.
StinaY
0

Ånej nu gör ni mej nervös, gav mina avocado till middagen (bland annat)!!

Medarbetare på träning.ifokus

[lucke]
0

Mina har också ätit det i natt, men de mår braGlad

Luka
0

# 27

Mina har som sagt ätit avocado också ett antal gånger tidigare och inget har hänt… så har du inte märkt något på dem så är det förmodligen ingen fara med dem.

Mezzzanina
0

Även jag har ju tidigare gett råttor avokado innan jag fick info om att det inte var att rekomendera.Men nu undviker jag det som sagt.

När man googlar så finns det ju en hel del skrivet om det, men mestadels för småfåglar och papegojor som tydligen kan dö av det.Såg på några sidor att det stod att små gnagare kan få andningssvårigheter av att äta avokado.

Tycker också att det skulle vara intressant med något vetenskapligt att länka till.Så om ni hittar det så är det absolut av intresse.Men om djurparker väljer att inte ge avokado till sina djur så tycker jag det är att lyssna på.Det i sig räcker för att jag drar öronen åt mig.Och som sagt finns det ju mycket mycket annat man kan ge till sina råttor.

[lucke]
0

Ja, de är inte direkt svårmatadeGlad