Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2236 ggr
[RussinsMusli]
0

För mig ett mysterium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Idag åkte jag till södertälje vilket resulterade i att jag gjorde något jag hatar? Köpte en råtta från en djuraffär! Jag vill absolut inte stödja sånt, men jag blev väl blind för kärleken..? Oskyldig

Iallafall, jag kom hem med denna tös som är vild. Inte hanterad. Man kan inte hålla i henne utan att hålla lite i svansen eller något så hon inte skuttar iväg. Men jag tycker inte hon är så jobbig ändå, det går bort med tiden. När vi kom hem utforskade hon buren försiktigt men nyfiket, vilket är positivt. Hon är lite små rädd, men det är förståeligt, ny miljö.. När hon kollat och  luktat klart valde hon att sätta sig i ett hörn i buren (istället för att gå in i huset?) och där har hon suttit/legat ända sen dess.
I djuraffären sa dom att hon var 7 veckor och jag tvekade lite till det. Men han påstod att det var så, och det är han som föder upp dom så han borde väl ändå veta? 
När jag kommer hem med henne är hon liten. In my as att hon är 7 veckor.. Hon väger 55 g (eller mindre, var tvungen att hålla lite i henne då hon inte ville sitta på vågen) och enligt min "viktkurva info" jag har i min bebis bok så ska hon alltså vara ca 3-4 veckor då. Hon är iallafall betydligt mycket mindre än när jg tex fick hem Faith på 5 veckor. Så åldern är ett mysterium.. Va tror ni?Hon har knappt rört maten sen vi kom hem och bara slickat liite vatten, **borde jag stödmata henne? Med vad isåfall?
**Hon är lite röd vid ögonen, men det är inga sår, har redan kollat!
Ett annat, för mig, mysterium är hennes färg. Jag kan inte komma på den! Hon är ljusljus blå/beige typ. Men om man blåser på henne så är hon vit i pålsbottnen.. Återigen, va tror ni?

Hon sitter just nu ensam, jag vill att hon ska bli mer trygg och lära känna mig mer samt växa till sig innan jag släpper henne med dom två andra. :)

Min lilla mystiska flicka har jag döpt till Wild Cherry. Hon är ohanterad och jag älskar körsbär! Perfekt till min lilla tös <3
Jag är verkligen tokkär i henne! 
Slänger upp några bilder, tänkte försöka ta fler imorgon i solljuset utan blixt… Hoppas ni kan hjälpa mig med mitt lilla mysterium!

[RussinsMusli]
0

Kyss

[RussinsMusli]
0

Svårt att blåsa och ta bild med systemkamera samtidigt! Ska kolla med en kompis om hon kan hjälpa mig med detta så man ser det vita tydligare.

[RussinsMusli]
0

Uppifrån..

[RussinsMusli]
0

Flörtisen Flört

[RussinsMusli]
0

Kyss

[RussinsMusli]
0

Vill också påpeka att hon är ljusare i verkligheten än på bilderna..

OttoIsTheShit
0

Kan tyvärr inte hjälpa dig , men väldigt vacker flicka. Hon kan ju omöjligt vara 7 veckor om hon väger så lite :O

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

[RussinsMusli]
0

#7 Ja hon är gudomligt vacker! Föll direkt… Nej jag håller med. Vill ta en bild när hon är bredvid min andra hona men dom har aldrig träffats så det vore lite dumt. Hon känns som en mus ungefär!

[Ratass]
0

det är inte omöjligt, jag har märkt av att de på djuraffärer växer mycket mycket långsammare. De som är runt vad blir det nu..4 månader de ser ut att vara ca 2 bara. stor skillnad..så hon kan alla gånger avra 7

[RussinsMusli]
0

#9 Hmm, jag det kan vara möjligt. Jag har faktiskt ingen aning. Men ändå tycker jag 55 g för 7 veckor är VÄLDIGT lite! Obestämd

[Ratass]
0

jag jobabr som vikarie på en djuraffär så jag har märkt hur lite de växer där jämfört med de två jag tog hem därifrån.

men var det en stor kull då? Det kan ju också påverka om hon itne fått tillräckligt med mat.

Lamina
0

Otroligt lite, men inte omöjligt. Min Size ska enligt uppgift ha vägt runt 60 vid 7 veckor.

Råttorna får inte lika näringsrik mat på djuraffären, så det är inte så konstigt att hon väger så lite. Det kan också förklara varför hon inte är så pigg på att äta din mat, är dom inte van vid bra och varierad mat så är dom ju mer kräsna…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[RussinsMusli]
0

Det vet jag inte, tänkte inte mer på det när han sa det förän jag höll henne när jag kom hem… Obestämd
I min "bebisbok" står det att råttungar ska väga minst 100 g vid 6 veckor (rätta mig om det är fel!) och hon väger hälften så lite. Jag vet inte vad jag ska tro faktiskt. Kan vara så att dom växer saktare, men det känns som att hälften så lite som hon ska väga är… konstigt!

[RussinsMusli]
0

#12 Jo.. Hon vill inte ens ha gurka Rynkar på näsan
Inte som kan ge sig på färgen då…? ;)

[Ratass]
0

kan ju vara så att hon inte gilalr gurka.

lät du den ligga i buren elelr försökte du mata henne med den? kan ju avra så att hon tine känner sig trogg nog att äta den så fort du lat in den.

mikeiko
0

Avokado, äggula, barnmat och leverpastej är bra att få upp vikten med!

Runt 90 gram eller strax under ska de ju väga när man släpper ungarna…fast i fallet djuraffär har hon nog större chans till att snabbare bygga både muskler och tjocka på sig lite hemma hos en vettig ägare :)

Dramatik
0

Hon är en silver blue:)

[RussinsMusli]
0

#15 Lät den ligga :)

#16 Okej då kör jag på det! :)

# 17 Tänkte på det också, men hon är ljusblå och lite beige typ… :S

Dramatik
0

#18 En dålig blue:)

[RussinsMusli]
0

# 19 okej tack! :)

chibelin
0

ååh! Jag förstår din kärlek, hon är jättefin! D: <3

[RussinsMusli]
0

#21 Ja det är hon verkligen! Kyss

silverorm
0

Köp barnvälling och ge henne, lägg sen en klick riktigt smör i o rör runt. Vad har du för andra honor? Har du ingen äldre klok hona hon kan sitta med som kan ge henne värme och trygghet, ett stressat djur lägger inte på sig något hull, dessutom behöver hon någon som lär henne att äta den mat du ger dem.

[RussinsMusli]
0

#23 Jag har bara två honor förutom den nya.. En äldre klok har jag, som jätte järna tar mammarollen men då blir Faith ensam :/
Men jag har funderat på att sätta ihop henne med Russin då jag vet att hon tar på sig mammarollen, men som sagt… Faith blir ju ensam då :(

[Ratass]
0

varför inte ha alla tre i samma? :S

[RussinsMusli]
0

Jag vet inte. Orolig antar jag, då Russin är som en mamma för Faith.. 
Vill iallafall att hon ska sitta ensam första dygnet nu, så kan sätta ihop dom imorgon :)