Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2295 ggr
JessN
0

Innan ohanterade råttor! hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I julklapp fick jag två supersöta hooded råttor av min pojkvän! Det var en stor överraskning med tanke på att jag endast sagt att jag vill ha en hundvalp, haha. Han visste dock att jag haft råttor när jag var yngre och att jag verkligen älskar dessa små djur.

RÅttorna jag hade när jag var yngre fick jag hem när de var ca 6 veckor gamla och jag hade inga som helst problem med att hantera dem, de var riktiga änglar som älskade att sitta på mina axlar när jag gick omkring!

Nu till problemet.. Mina nya råttor är aningen äldre (ca 12-13 veckor) och har inte alls blivit hanterade innan! De är jätterädda för mig och min pojkvän och det går inte att ta upp dem. Den ena kan man klappa lite på men man ser att den är stressad och det andra sätter sig i ett hörn och stirrar på handen när man försöker närma sig. Den har bitit två gånger när jag försökt, men av rädsla har jag inte tagit tag i den utan bara sagt skarpt "NEJ!" eller blåsit på den.

Den ena som det går att klappa lite på är väldigt nyfiken och har smitit ut ur buren några gånger, en gång sprang hon in under s'ängen där vi har enmassa skräp och vi fick spendera evigheter att försöka få henne tillbaka till buren och sin kompis.

De kan båda ta godis ur handen men närmar jag mig utan godis blir de stela och rädda!

jag tycker synd om dem eftersom jag inte litar på dem tillräckligt för att släppa ut dem eftersom de är rädda för mig och bara försöker fly. Men jag vill ju inte att de ska behöva vara begränsade till endast deras bur!

Vet inte om det är i denna ålder de bestämmer rang men de bråkar om nätterna och piper enmassa? Borde jag oroa mig över det. De verkar inte ta skada av det och de myser fortfarande tillsammans.

Tacksam för alla svar och tips!! Vill att mina råttor ska känna sig trygga hos mig!!

Banankaka320
0

Hej! Ett ord, TÅLAMOD :)

Och så ska du inte säga NEJ eller blåsa på dem eftersom dem är RÄDDA, du blir bara mer läskig då. Det bästa du kan göra är att umgås med dem hela tiden, tvinga dem aldrig komma till dig eller ur buren. Stäng in dig i sovrummet och ha luckat öppen till buren och bete sig normalt i rummet, ex gå runt eller något sånt. Då kommer dem sakta att vänja sig vid oljud och rörelser.

Du ska vara jätteintressant och det ska löna sig för dem att dem är hos sig, godis eller springa fritt. Du ska vara en positiv händelse :)

Senare kan du locka upp dem på sig och lägga dem i sängen och låta dem springa löst och så, klappa dem mycket utan att plocka i dem.

Mina råttor piper jämt på nätterna, jag vet inte exakt vad dem gör men då jaghar spionerat på dem är det ofta bus och trängsel vid boet. :)

MarajLowajz
0

Det bästa jag har hört man ska göra är ju att du slänger in dom innanför tröjan eller upp på axeln så dom får vara med dig, när du diskar, när du sitter framför tv'n eller bara rent av gör vardagliga sysslor. Ge dom lite godis då och då när dom sitter kvar på axeln så dom vet att sitta på axeln är något bra. Gör så varje dag så ska du nog se att dom blir mindre rädda efter några dagar. Var inte rädd för att närma dig utan godis, dom ska ju veta att du klappar dom utan att dom får godis.
Ha gärna lite musik på när du pysslar med dom så att inga plötsliga ljud skrämmer dom ännu mera.88k

Vart kommer dom ifrån? Djuraffär eller uppfödare?

Att dom bråkar och piper kan vara rangordning, men kan ju även vara att de springer omkring och leker. Har du upptäckt några sår eller liknande om inte så skulle jag säga att det mest är en lugn rangordningsstatus eller bus.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

JessN
0

Tack för 2 bra och hjälpande svar!

maria92: Jag försöker ha handen i buren och vara nära dom, tex så tar jag med buren när jag går ner till köket eller när jag sitter i sängen. Jag har tagit upp den mindre rädda råttan några gånger men hon bara pipper o sprattlar.

Tyvärr vågar jag inte ha luckan öppen så de kan springa ut eftersom jag är så rädd att de ska smita och försvinna! Det finns 100 gömställen i varenda rum här, så om de skulle springa ut så kanske jag aldrig ser dom igen! Sist jag lämnade luckan öppen smet en under sängen och vi fick kämpa i timmar att få in henne i buren igen.

marajLowajz: jag har tänkt att jag ska prova detdär med att stoppa dem i tröjan eller i fickan, men hittills har jag varit rädd att de ska hoppa ner från mig och springa bort någonstans där jag inte får tag i dom igen.

De kommer från en djuraffär.

När jag läser vad jag själv skriver så ligger mycket i rädsla att de ska försvinna, eftersom de är experter på att gömma sig! och eftersom de är för rädda att komma till mig.

Råttan som bits har jag inte vågat lyfta alls.

AnnaRamnemark
0

Min ena råtta har jag mkt problem med. Men nu på den senaste tiden har hon slutat hugga mig och kommer själv upp i mitt knä osv. Så de är ju framsteg. Hon var percis som du förklarar att dina är.

Men de är bara att ha tålamod, och vela inte när du ska ta upp dom ur buren. Velar du så hinner dom förbereda sig för att hugga. Har jag märkt. Men jag brukar ta upp henne hur buren och gå bort en bit från buren. Och hålla henne i knät och klappa henne, prata med henne. De har hjälpt. Fast de jag inte gillar med nya råttor är att dom rivs så mkt i början.

så nu kan jag klappa henne lite på nosen genom galrett utan att bli biten. Dock brukar jag blåsa på mina djur :S vet inte varför har gjort så alltid. även på mina hamstrar. Blåser lite så lugnar dom sig :S

Terato
0

Det är hemskt sällan råttor hoppar hejdlöst från en axel eller från sängkanten. Vet dock att det har hänt men då handlar det om råttor som är dödsskraja. Har de gjort det innan?

Jag tycker du har fått många bra tips ovan. Nu gäller det bara att du hittar något som funkar för dig. Men jag ka delge mina tips också!

Fixa en liten transportbur som du kan ställa på sängen eller soffan som de kan få vara i så kan de få välja själva när de vill gå ut. Gör nåt annat medan, t.ex. titta på teve på lagom volym. 

Sen är råttsäkring A och O när man har råttor, det går inte att ha råttor om man ständigt är rädd för att de ska försvinna eller tugga sönder ens saker. Eliminerar du den grejen så kommer du att känna dig mer trygg att ta ut dem och de blir mer avslappnade när de märker att du är det. Börja med sängen/soffan tycker jag. Om de väl har fått prova att vara på golvet kommer de att hoppa ner direkt. Men mina råttor hoppar aldrig ner på några okända golv, det är tydligen en väldigt viktig råttregel. Skulle jag lämna dem där i många timmar, däremot, skulle de hoppa ner till slut. Därför är det viktigt att du är med och ser hur de fungerar.

Men sen är det också så att det finns råttor som inte lämpar sig som husdjur, som är så stressade och oroliga att de aldrig kan må bra i fångenskap. Jag är av den åsikten att såna råttor bör få somna in. Okej om de har svårt med hantering eller inte funkar tip top, de ska ändå liksom trivas med livet och inte ständigt, ständigt vara rädda, liksom.

Men sen vet jag också att väldigt, väldigt många råttor går att träna upp och få att fungera så ge inte upp än!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

JessN
0

Terato: Som sagt en råttorna hoppade ner från sängkanten och in under sängen, det var dock på den sidan som ligger mot väggen och det är som ett slags galler den kan klättra ner på, så hon hoppade ju inte hejvilt. kanske skulle jag ta o prova att stoppa in den mindre rädda råttan i tröjan? det låter som det bästa alternativet just nu då rummet inte är råttsäkrat.

Jag tror inte att mina råttor är såpass rädda att de aldrig kommer kunna må bra, jag har ju sett vissa tecken på nyfikenhet när man öppnar råttburen.. så som klättra på gallret, komma och lukta :) det är bara handen de är osäkra på.

bifogad bild: den rädda i sitt hörn.

Terato
0

Okej! :) Ja, se till att det verkligen inte finns nåt ställe att krypa ner på.

Precis, ser du såna tecken på nyfikenhet och vilja till kontakt så har du alla chanser i världen att lyckas! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Fawo
0

Jag fick en ohanterad råtta som var 5 månader gammal. Hon pep så fort jag rörde henne och hon sprang alltid så långt ifrån mig som möjligt.

Efter de hanterade jag henne varje dag och lät henne gå runt i sängen när jag själv satt i den. Då vande hon sig vid min närvaro och förstod att jag kanske inte var så farlig trots allt, och bara efter några dagar började hon klättra runt på mig och jag kunde ta i henne utan problem :)

Men jag var tvungen att täcka över sängen med någon filt för hon kissade hela tiden. Och nu kissar hon inte utanför buren något alls :)

// Fawo (;

JessN
0

Råttorna börjar bli riktiga godingar!
Det funkade inte alls att tvinga dem att göra saker, jag kan tex inte ta upp dem o stoppa dem i tröjan. De får totalpanik och vågar inte komma ut på flera dagar.

Istället har jag haft dem i sängen (hela buren) och haft luckan öppen medans jag suttit i sängen. Idag var båda ute o sprang! De var tillochmed uppe o klättrade på mig! :D Jag kan inte ta upp dem, men jag kan klappa lite lätt på dem ibland.

Jag ser framsteg varje dag, de är så himla goa! Mina änglar <3

mikeiko
0

Vad härligt att läsa! Grattis!

Loverats
0

Vad skönt att höra att det börjar ge med sig.