Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 5991 ggr
AnnaRamnemark
0

Stelkramps spruta.

Hittade en väldigt gammal tråd där de nämndes om stelkramp. Men de jag vill komma till är.

Jag har blivit biten av min problem råtta många ggr. Men en gång bet hon mig ganska rejält så att hela fingret svullnade upp och jag kunde knappt böja det. Och de gjorde ont på en stor yta. De lugnade ner sig efter några dagar.

Och nu har jag blivit biten igen fast av min nya pojk, han är ett problem barn med. Jag ska alltid envisa med problem djur =P Och mitt finger har ännu en gång svullnat upp som förra ggn, Dagen efter bettet så kunde jag inte böja de ens, och de smått pulserade om jag försökte lite.

Så jag undrar när bör man ta stelkramp spruta igen? Jag är 23år gammal. De var en på jobbet som nämnde att jag kanske bör ta den eftersom de svullnar upp så mkt. Men de svullnar bara upp när dem biter djupt. Inte när de gäller små bett.

Min flicka har slutat att bita mig vill jag säga, men nu är de dags att jobba med pojken.

TrueStory
0

Det ska inte vara någon fara. Pratade med en bekant förut ang stelkramp och råttbett efter att jag precis som du blivit biten så hela fingret svullnade upp, Sprutan ska tydligen räcka i 10-20 år beroende på när man tog den.

Men känner du dig osäker kan du ju bara ringa vårdcentralen och fråga..

AnnaRamnemark
0

Men då borde den jag fick i skolan hålla ett tag till.

Men fingret måste då svullna upp pga att bettet är så djupt. Men jag tycker de är konstigt att när jag råkar skära mig på jobbet blir deinte lika svullet. (jag jobbar i industri så man råkar slinta med kniven ibland inte ofta då)

Huldan
0

Är bettet nära en fingerled? För där kan man få hemska infektioner!

Vid rodnad, smärta, värme, svullnad och var som håller mer än någon dag bör du ringa vårdcentralen. Behöver inte vara alla tecken samtidigt, men något av dem :)

chade
0

men oj, vad fick honom att bita dig? :( hoppas fingret blir bättre snart!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Banankaka320
0

Du kanske är allergisk? :o

Zakaraa
0

Djurbett har ju en tendens att svälla upp mer än vanliga skärsår
Har väll med alla bakteriet osv som djuren har i munen, _antar jag

_Precis som #3 säger är det näsa leder ska man vara försiktig, kan uppstå problem i sådana skador.

Det gör fruktansvärt ont efter råttbett så jag hoppas det går bort snart!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

AnnaRamnemark
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Nja nära fingerled är de nog inte, de är mer mitt på fingret. De är lite så sullet idag. Men som sagt bara för någon dag sedan kunde jag inte böja de. Men när Amy bet mig så var de mitt på finger knogen. Den blev dock lite inflamerad. Men jag vet inte om de var för att jag fått in smuts från jobbet eller om de var från bettet. Jag fick skära upp såret lite och göra ren sen läkte de fint.

#4 Jag vet inte riktigt vad som flög i honom. Han gick runt i soffan och märkte revir antar jag. För han gick runt och gned sig mot kuddarna osv. Såg även att han blev lite "kladdig" vid höften. Har läst någonstans att de är så hanar gör. Rätta mig om jag har fel.

Men så satt jag med honom i soffan, för jag vill ju spendera tid med honom. Så sprang han i mitt knä och bort, han sprang massa fram och tillbaka och jag klappade honom naturligt vis inga problem. Vill gärna att han ska bli van vid min hand. Klappade massa och sen blev han lite sur när jag kom till höften en gång så slutade jag klappa där och fortsatte bara vid huvud och nacke. Så satte han sig lungt jämte mig klappade på huvudet så bara börjde han sig och bet mig. Han hängde kvar i mitt finger som en arg liten hamster när jag skulle ta bort handen. Fick jätte panik så jag började blåsa lite på honom till sist fick jag klappa till honom löst på ryggen för att han skulle släppa. Sen började han fräsa åt mig och visa ragg när jag skulle försöka klappa honom igen. Fick plocka in honom i buren med handduk. Efter den händelsen så visade han fortfarande ragg åt mig, han går fram til mig och nosar och när jag tar upp handen för att klappa så backar han och blir fluffig. Vet inte om hans  fd kompisar varit på honom på höften eller om han blev rädd. Men före de var han en ängel, kunde ta i hans tänder och typ skaka lite på huvudet med hjälp av dom. Som jag brukar göra på Maja hon bryr sig inte alls, han var lika dan sen fick han något ryck, har dock inte vågat prova ta på hans tänder nu efter bettet. Men han är ju en råtta att jobba med.

#6 Jo kan hålla med dig råttbett gör sjukt ont och blöder för mkt. Läskigast var när min Amy bet mig förr så de knakade igenom huden. Lite som när man ska ta blodprov på fingret med sån där klicker. Och de var tur att Pojken inte har lika vassa tänder som Amy. Hon måste ju slipa sina tänder med slipmaskin på nätterna, dom är sylvassa.

AnnaRamnemark
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte på. Kan han bete sig så konstigt pga. att de finns honor i samma rum? Mina honor blir helt tosiga när dem får komma och nosa på honom genom buren. Maja gillar dock inte honom alls och blir helt stel så fort han är nära. Eller om jag luktar honom.

Gosade lite med honom nyss och märkte att jag inte får lyfta honom eller hålla fast honom för då biter han. Känns som att han är lika bitig som Amy var när jag fick henne. Men han klättrar gärna på mig och är nära mig. Klappa får jag göra men inte annat. Och så får man passa sig för munnen. Han kanske är arg/rädd pga. tjejerna.

De är första ggn jag har en hane så ni får gärna ge mig tips och hjälp. Allt mottages :)

chade
0

men oj! jag tror inte att någon har vart på honom innan och gjort illa honom på höften.. jag brukade alltid gå igenom alla för och se om dom fått något sår, eller om dom hade ont någonstans efter att dom bråkade. och han hade aldrig några skador, det var alltid billy som hade. Han kunde resa ragg mot mig med om jag kom och stoppade deras bråk, men han brukade aldrig bitas. Vad tråkigt att han verkar ha blivit värre och börjat bitas.. tråkigt för både dig och honom :(

AnnaRamnemark
0

De kan ju vara för att de är nytt ställe och han kanske är rädd. Vi får väll se hur de går med honom. Som sagt amy har bitit mig rejält flera ggr men sen när hon började lita på mig så har hon slutat. Dock markerar hon ibland när jag är inne i boet och petar. Så han kansk slutar sen med jag tänker inte ge upp än. Jag har förresten döpt om honnom till Jerry Hoff :p

chade
0

ja jag hoppas att han blir bättre och snällare och kommer känna sig trygg hos dig! jag håller tummarna för det!

haha ja jag såg det på din bilddagbok : )

Itchy
0

jag fick ett riktigt elakt bett av min fd problemråtta som slutade med en nervskada i en av mina fingrar, då fick jag även ta en "påfyllnadsspruta" som ska räcka i ett par år till (men det var bara för att jag berättade hur många råttor jag hade)

You can't spell Bitchy without Itchy

AnnaRamnemark
0

#11 Jag hoppas med att han lugnar sig. Haha vad kul att du hittade mig där. Tyckte jag såg Jerry på en bild ville skriva att de var sjukt likt min nya men jag struntade haha kul att de var du :P Läste inte bild texten borde ha gjort de så skulle jag sett att de var han haha.

#12 oj nervskade är inte så coolt. Hur är de med fingret nu? Hur många råttor hade du hemma då?

Tror jag ringer och rådfrågar vårdcentralen i morgon känns som att alla är spitrade på denna punkt. För de kommer inte vara sista råttan jag blir biten av.

chade
0

#13 haha förut ramlade jag in på din bilddagbok innan jag visste vem du var, det var några månader sen, och sen kom jag bara ihåg vad du hette där och kopplade ihop allt haha :D

Itchy
0

#13 fingret fungerar, men gär väldigt ont vissa dagar eller när jag sträcker på det

och jag har för mej att jag hade 24st vid det tillfället Oskyldig

You can't spell Bitchy without Itchy