Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1693 ggr
miknev
0

Vill inte lämna buren!

Jag har 3 råttor, en på drygt 1 1/2år och två på 2 månader. De yngsta köptes via en djuraffär när de var ca 6 veckor.

Nu till dilemmat, den ena råttan går gärna ut ur buren och busar och klättrar tillsammans med den äldre. Men den andra vill helst inte lämna buren självmant. Hon kan klättra på buren och så brukar jag lägga höga klättervänliga saker/möbler i närheten av buren så att hon ska utöka sitt utforskningsutrymme. Då undersöker hon ställena lite snabbt, men springer sedan snabbt tillbaka in i buren och så kan hon hålla på några gånger. Det känns nästan som att hon känner sig otrygg utanför buren :o(.

Däremot när jag har henne hos mig, innanför tröjan och i nacken under håret osv…verkar hon trivas bra. Hon går runt och nosar och myser. Men så fort jag sätter ned henne på bordet eller golvet, så verkar hon inte vilja vara där…utan klättrar tillbaka till mig. Medans den andra råttan inte helst alls vill vara hos mig utan springa omkring och umgås med den tredje :oS.

Jag som inte är så supervan vid råttor undrar:

1.Är det normalt att inte vilja lämna buren vid den åldern? och hur lång tid kan det ta innan hon vänjer sig att vara ute självständigt?

2.Kan det vara så att hon känner sig utanför? De andra två är inte elaka på något sätt. Men den största delen så umgås de andra två genom att sova tillsammans, medans den"otrygga" sover för sig själv (inte alltid dock).

3. Hur ska jag göra för att hjälpa henne bli mer delaktig med de andra två?

Fawo
0

Jag har en råtta som trivs väldigt bra i buren och är lite rädd för att utforska nya platser. Hon lämnar inte buren självmant utan gillar att vara i sin bur där hon vet att det är tryggt.

Jag plockar ut henne ibland mot hennes vilja och så får hon utforska rummet med hennes 3 burkompisar (som absolut älskar att springa runt i rummet) Hon tar det bara lite mer försiktigt och i en takt som känns bra för henne.

När hon väl har studerat det "nya" området känner hon sig säkrare och vågar springa omkring mer :)

Jag tror inte att hon känner sig utanför. Fast jag har iof ingen erfarenhet av sådant så jag ska nog inte säga något inom den delen.. Men jag tror att om hon trivs att sova ensam och trivs att vara i buren så är det nog ingen fara för hennes egen del. Men visst vore det kul om hon "lärde" sig att vilja upptäcka världen med sina burkompisar :)

När jag "tvingade" ut min råtta från buren så ville hon alltid hitta ett tryggt ställe att sitta på. Jag lät henne sitta där ett tag för jag ville inte stressa henne. Tillslut gick hon ut med egen vilja och undersökte de runt om. :)
Jag tror att allt handlar om att både du och råttan ska ha tålamod och inte stressa upp situationen ^^

// Fawo (;

miknev
1

Låter vettigt, även vi människor är ju olika och vissa tycker att det är jobbigt med nya situationer.

Det känns ju skönt att hon inte är rädd för mig iaf :o)

Hur gamla är dina råttor?

Fawo
0

Hon som är lite blyg av sig är 9 månader nu. Det är förns nu hon har börjat gjort framsteg med att vara lite framåt :)

2 av de andra råttorna lite över 1 år gammal och den sista (som är mest framåt) är 6 månader gammal. :)

// Fawo (;