Är det okej trotts åldern?
Hej
Jag har hittat två honor som jag vill köpa, problemet är att dom är 60 mil härifrån och ända möjligheten för mig att få hem dom är att ta dom till heljen när min bror tar den resan med lastbilen. Problemet är dock är att dom bara är 3 veckor och 3 dagar, vikt vet jag inte. Jag är väl medveten om att dom inte ska flytta från mamman förns vid 4 1/2 - 5 veckors ålder. Men uppfödaren har sagt att hon kan tänka sig att släppa dom iallafall eftersom hon inte diar längre.
Så vad kan hända om dom transporteras den biten fasten dom är så små?
Vet ju bara att det är rekomenderat men inte varför det är rekomenderat om ni förstår hur jag menar…
Tacksam för svar. Och jag vill inte ha påhopp utan vill veta vad som kan hända när dom är så små. Är ganska ny på råttor och kan inte allt..
Att dom ska stanna tills dom är fem veckor beror bland annat på att dom måste hinna lära sig råttspråkert ordentligt. Sen behöver dom, precis som alla däggdjur, mammans skydd och tryghet, annars kan dom bli väldigt otrygga och rent utav stressade djur…
Varför vill du ha just dessa ungar? Finns det ingen uppfödare närmare? Personligen skulle jag inte köpa från en uppfödare som är såpass oseriös att hon släpper ungarna vid den åldern…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
ungar eller råttor överhuvudtaget kan bli stressade över att resa. och då kan dom gå ner i vikt rätt mycket. min pojkvän reste 50 mil från honom till mig med två råttor som är runt 10 veckor och hemma hos honom var dom lagom stora. men nu har dom gått ner och är nästan lite underviktiga efter resan. Försöker mata upp dom nu sakta och försiktigt igen!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
3 veckor är på TOK för ungt och ungarna kommer inte alls ha kommit upp i rekommenderad vikt för flytt. Det innebär JÄTTEstora hälsorisker att flytta underviktiga och för unga råttor, de kan dö, eller få symptom de sen måste dras med resten av livet.
Köp från en annan uppfödare är mitt tips! Låter helt galet oseriöst av en uppfödare att ens tänka tanken att släppa dem så tidigt…och man väntar hellre lite längre och får friska, glada djur, istället för att chansa och sen ha sjuka, otrygga djur i flera år…
Kan inte tänka mig att de slutat dia ännu O.o'' Senaste tre kullarna jag vart med om så har ungarna fortfarande diat till typ femte veckan.
så nej det är inte ok säger jag. Det är ju som de andra säger en hälsorisk, och tycker inte du skall utsätta de små liven för den där resan, gör du det ändå så är det väldigt själviskt. köp råttor på närmare håll i stället. kullar kommer ju titt som tätt lite här å var.
#4 "mina" ungar slutade dia ganska tidigt då mamma (som var på tok för ung för en kull) tröttnade snabbt på dem. jag lät mamma sitta kvar endå och gav ungarna mjölkersättning ett tag då de var lite små för deras ålder.