Mata genom gallret ..
Jag har en "ovana" att ge mina sötnosar mat genom gallret ibland men dem biter ju inte mig när jag stoppar in fingrarna, dem kan hålla fast mina fingrar och sniffa intensivt efter mat men de gör inget för mig :)
Men sen har jag en tant som inte gillar sällskap alls, hon var missskött av förrförra ägaren och var liksom bara sällskap åt favoritråttan typ. Hon biter gärna mina fingrar i buren och genom gallret, jag fjäskar för henne i buren och så. Men jag funderar om jag ska mata henne genom gallret med? Då kommer hon ju inte bara se mig som en inkräktare utan som något positivt också, vad tror ni? :)
Sen undrar jag om hon är rädd eller bara arg? När jag klappar henne burrar hon upp sig och kisar med ögonen och ser jätteond ut, men ibland när jag måste ta ut henne och pilla på henne så kisar hon med ögonen och har öronen bakåt och börjar prata med mig, eller lägger en förbannelse över mig XD när jag har henne på axeln sitter hon fint där men så fort hon har möjligheten kryper hon från mig och vill undersöka allt annat. Hon har ju blivit väldigt mycket bättre än när jag fick henne, då skrek hon som en galning när jag tog på henne och var rädd, men nu verkar hon mer arg, eller är de dominans? Hon är ganska dominans i buren men min andra yngre råtta LIllemor tar ner henne ofta.
Alla råttor är olika vad gäller att mata genom gallret. Vissa börjar bitas mer för att de är vana att få mat genom gallret. Då kollar de inte om det är ett finger eller mat. Råttor med bra "uppfostran" ser nog lätt skillnad på finger och mat för de har lärt sig att "kolla" innan.
Jag matar själv inte mina genom gallret för att jag har en liten tös som gärna lätt vill börja bitas. Hon är tyvärr en Zoo råtta och är då mer stressad än de andra och inte uppväxt på samma sätt. I början när jag fick henne var jag världens skräck i hennes ögon. Hon vägrade vara nära mig och hon visade verkligen att hon hatade mig. Jag började plocka ut henne varje dag och hon fick springa omkring i sängen när jag satt där också. Då vande hon sig vid min närvaro och nu kan jag hantera henne utan några problem alls! :)
Hon är yngst av alla råttor i flocken och hon hoppar gärna på de andra och visar att hon är den mest dominanta. Men inga hot existerar mellan råttorna trots att hon vill ta ledning över flocken xD
Det där med att din råtta kisar har jag ingen aning om. Det gjorde inte min råtta. Fast alla mina råttor kisar hotfullt mot mig när jag petar på dem när de sover. Vem kan låta bli att göra de? De är ju så söta när de sover xD
// Fawo (;

Jag hade inte matat ostabila råttor genom gallret. Jag själv matar mina genom gallret ibland, men sen sticker jag in fingrarna ännu oftare utan mat också.
Du skriver att din råtta pratar? Hur menar du då? Råttor ska inte låta så det låter nästan som att du menar att den rosslar?
Burrar upp pälsen och kisar med ögonen gör råttor som är arga/dominanta. Se upp när den gör sådär!
#1 Hahah ja man får värsta mördablickar när man väcker dem XD
#2 Det är inget rossel, det är jättesvårt att beskriva men hon liksom piper lite ljust och väldigt lågt. Jag hade en annan råtta som gjorde likadant, hon var också lite speciell. Hon åt nämligen upp sina burkompisar och då fick hon vara själv och då tyckte jag hon verkade må bättre och varje gång jag hade henne ute så liksom "pratade" hon med mig.
Hur ska man få en arg råtta snäll? :o Jag fjäskade lite för henne igår med lite popcorn men hon blev typ irriterad att hon var tvungen att bita av bitar istället för att få hela biten xD
Jag har funnit en bra sak med att mina råttor tar ALLT som sticks igenom gallret. Lätt medicinering höhö