Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 3068 ggr
AmandaChristina
0

Ny tråd om färghjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det så att jag inte kan hitta färgerna på 2 av mina stora råttor och skulle verkligen behöva lite hjälp med de :)

Lillith -->

AmandaChristina
0

Stella -->

AmandaChristina
0

Stella -->

Lamina
0

Stella är en Agouti Striped Roan ser det ut som.

Lilliths färg har jag faktiskt aldrig sett förut, men nånting säger mig att det handlar om Dark Pearl. Men det är bara en ide jag fått, antagligen helt fel. :D

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

AmandaChristina
0

Färgen du sa om lillith trodde jag också, men hon är jätte mörk vid nosen. När jag fick henne va hon knallvit men nu grå/brun/vit :p

mikeiko
0

Lilith är en Pearl Merle!

mikeiko
0

…kan också vara Mink Merle, beroende på hur mycket brun hon är…fast som jag förstår det är Pearl en "underavdelning" till Mink.

Lancia
0

"Merlandet" är inte bara vanlig rost då? Alternativt välplacerade putsfläckar. Merlandet är så pass ovanligt i sverige och går väl dessutom i samma tom som grundfärgen om än olika nyanser?

Dark pearl är färgen iaf.

TrueStory
0

Lilith är inte merle, för "fläckarna" dyker inte bara upp utan dom finns där redan från början.

Men hon ser ut som en dark pearl, men dom föds väll ändå inte vita? Och det ser ju faktiskt ut som hon har pointer? Eller är det en synvilla?

Lancia
0

#8 min dark pearl ser också ut att ha typ pointer, det var just pga detta som både svenska och utlänska standarddomare tycket att han är just en dark pearl och inte en silver mink, vilket det velades mellan lite granna. (Jag har ingen aning om varför hans mörkare ton i ansiktet skulle göra honom mer pearl än mink dock, genetik är inget jag är nå vidare insatt, men det var hur som helst ett av deras argument )

TrueStory
0

Har googlat runt lite på nätet, det närmsta jag kommer är mink burmese. Men dom föds ju inte heller vita. Men har även läst en artikel om att det är mycket himalaya för att få fram vissa färger och pointer, kan kanske  vara nått sånt inblandat. Får forska vidare lite

Du har inga bilder på henne som bebis? och hur pass snabbt har färgen kommit?

TrueStory
0

#9 Okej, ja de låter ju skumt att "pointerna" säger att det är en dark pearl.

Men jag kikade på bilderna igen, ena bilden (den sista) ser hon ut att vara guldassig, och första mer "grådassig"(darkpearlish) Men blir inte klok för nu tycker jag inte alls att hon ser ut som en dark pearl. Kanske får gnugga sömngruset ur ögonen :P

TrueStory
0

Golden himalayan dyker även upp imig gärna, måste kolla vidare på det..

TrueStory
0

#9 Läste nyss ang "pointer" på dark pearl. Dom har mkt mörkare och kortare päls på nosen (iom "tickningen", därför ser det ut som dom har pointer.

Men tycker ändå inte Lilith ser ut som en dark pearl, även om hon antagligen är en. För hon är ju varken golden himalayan eller mink burmese har jag kommit fram till. Det är ju just att hon är född vit som ger mig huvudbry, Plus att färgen inte riktigt stämmer överäns med dark pearl i mitt huvve..

Dramatik
0

Lillith är en dark pearl. Men inte om hon föddes vit, vilket jag tycker verkar omöjligt. Däremot kan hon väl ha varit ljusare som yngre?

Här är en bild på två dark pearl bebisar, dock har de bara färg på huvudet, men ändå.

Sen det med att de är mörkare på nosen är vad jag fått höra karakteristiskt för just pearl/dark pearl:)

Dramatik
0

Här är en morbror till bebisarna, en "färdig" dark pearl där man tydligt ser att han är mörkare vid nosen.

mikeiko
0

#7 Ah, trodde hon såg ut så efter första pälsbytet. Men med tanke på bilden i #15, så känns ju Dark Pearl helt rätt :D

zickan
0

Lillith är en dark pearl under utveckling. Rätt ung rått ännu?
Stella är en agouti stripe roan också rätt ung.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

AmandaChristina
0

Lillith är född i April detta år, har en bild på henne som jag tog när hon fortfarande var ganska liten :)

AmandaChristina
0

#15 Exakt sådär ser Lillith ut nu :) Men hon va hel vit utan något grått eller brun/gult när jag köpte henne. Ska leta upp lite fler bilder så ni kan få se senare :)

TrueStory
0

Hehe Okej, då är det ju ingen fråga direkt, Hon är en dark pearl precis som Zickan säger. Men jag fick lite att tänka på imorse iallafall, och fick reda på endel nyttigt med :)

AmandaChristina
0

Tänkte kolla om jag kunde få lite mer hjälp med färger, jag är helt värdelös på den fronten.

Dessie -->

AmandaChristina
0

Tessan -->

AmandaChristina
0

Kirah -->

AmandaChristina
0

Buddha -->

Var samma färg som tessan men har blekts snabbt

AmandaChristina
0

Bonnie -->

Observera att hennes haka är vit :)

AmandaChristina
0

Och tillsist Mason -->

AmandaChristina
0

En bild på Buddha när han bara var en liten unge :)

AmandaChristina
0

Ingen som vet vilka färger mina pärlor är?

Zakaraa
0

Jag är jättedålig på färger men jag kan ju Försöka hjälpa lite :)
Tänk dock på att jag inte alls är säker, så jag kan ha fel

Dessie, Black
Har hon nå vitt på magen och/eller svans eller är det bara på tassarna?

Tessan, svårt att se och jag är väldigt dålig på såna färger men någon form av blå skulle jag tro

Kirah, Black varigated (?)

Buddha, om h*n blekts så är det en roan, svårt att se teckning då man ser det bäst från sidan

Bonnie, teckningen är antingen hooded beroende på om hon har randen på ryggen eller Capped om hon saknar.

Mason, black teckning vet jag ej då man inte ser något av råttan. Kan vara en ung roan eller en ambk

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lamina
0

Kollade lite bilder på bloggen och kom fram till att Bonnie är Capped, tror hon var Dark Pearl, va?

Kirah är lite svår, jag skulle gissa på en Striped mm (MissMarked). Jag vet ärligt inte hur man ser skillnad på en Black och en Silver Black, men något av dom är hon iaf.

Mason är väl en Badger? Vet inte om det är samma sak som AmBk, men AmBk ska väl ha pannfläck? Eller är jag helt ute ock cyklar..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

AmandaChristina
0

Jag har ingen aning, men ska se om jag kan hitta lite fler bilder på alla. Bonnie har ingen rand på ryggen, bara huvudet.

Buddha och Theodore -->

AmandaChristina
0

Kirah från sidan -->

AmandaChristina
0

Suddig bild på Mason -->
Mason har vit mage, och rand som går från magen upp till hakan.

Dessie har vit mage :)

Någon sa förut att Tessan va blue hooded, kan de stämma?

Tack så mycket för era svar :)

mikeiko
0

Kirah är så fiiin! <3

AmandaChristina
0

Hon är ett riktigt charmtroll :D Önskar att de kunde blivit mer ungar som såg ut som henne bara :D

Zakaraa
0

ang Kirah, hur ung är hon på bilden och har hon blekts något?
Så vi kan klura ut om hon är striped mm eller något annat :)

AmandaChristina
0

Hon är ca 5- 6 månader gamal och har inte blekts hitils :)

AmandaChristina
0

Nu har jag tagit lite mer bilder på Kirah, Mason, Bonnie och Dessie :)

Mason -->

AmandaChristina
0

Bonnie's huvud -->
Är det förövrigt någon som vet vilken färg hon är? ^^

AmandaChristina
0

Kirah bakifrån -->

AmandaChristina
0

Kirah från sidan -->

AmandaChristina
0

Dessie's mage -->

zickan
0

Dessi - black

Tessan - blue hooded

Kirah - black stripe mm roan eller en riktigt riktigt usel variegated men tror inte det.

Buddah - blue husky lr stripe roan

bonnie - darkpearl/mink aktig(gissar jag) capped

mason - black husky roan eller ambk

theodore - blue hooded

AmandaChristina
0

Oj tack så mycket för svaren Zickan :)

gulzebra
0

#30: Om jag inte fattat fel är väl badger bara Englands namn på våran ambk. Men jo, ambk ska ha pannfläck eller bläs.
Skulle tippa på att Mason är antingen huskey eller ambk men jag lutar mer åt huskey iom bredden på bläsen, ambk brukar ha smalare bläs. Samtidigt vore det väl inte helt otroligt att en oblekt striped-mamma kan få en oblekt huskey-son? :P

#36: Råttor måste inte blekas för att vara striped, det finns de som är det utan att blekas. Jag skulle tro att Kirah är en av de :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

#43: Roan står för blekningen så sålänge Kirah och Mason inte bleks är de inte roan.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Zakaraa
0

Uppdatera jättegärna sedan om Kirah bleks eller inte :)
Riktigt snygg är hon i alla fall

_rolig för min del att se att jag hade väldigt mycket rätt :P

_Är inte Dessie Irish med det där bröstet? (bild i #42)
Black Irish?

Zakaraa
0

#45 Men Striped teckningen finns den utan Roan här i Sverige?

gulzebra
0

#48: Ja, tydligen :P

Zakaraa
0

#49 Jag vet att det finns roan råttor som inte bleks så mycket, har en väninna som har en sådan men har helt ärligt aldrig hört talas om Striped råttor som inte bleks (Husky har jag hört om men inte striped :P)

zickan
0

Vissa roan bleker knappt alls, vissa kan bli helt vita och även få ögonen blekta. Men just den teckningen är typisk för roan och inte variegated.

zickan
0

Tänkte inte på att dessis mage var fotad :-). Kan vara en övertecknad irish. Eller en dålig eubk :-)
Hur ser baktassar och svans ut med vithet?

AmandaChristina
0

Dessie har ljusa framtassar men mörka baktassar (halva iallafall) samt helmörk svans :)

zickan
0

låter som en irish :-)

zickan
0

Dock skulle jag tro mm eller övertecknad. Triangeln är bra och synlig. Men tror inte den ska vara så stor och gå ut så mycket på framtassarna.

AmandaChristina
0

Hm, alla minna råttor är udda så jag är inte speciellt förvånad ^^

Lamina
0

Vet inte vilken standard som gäller i Sverige, men på utländska sidor står det såhär:

"Body to be ASC. White equilateral triangle on chest that extends from armpit to armpit and point towards tail. Legs and feet to be white. Tail is white to a quarter of it's lenght from the tip."

Bortsett från svansen tycker jag din Dessie ser ut som en ganska perfekt Irish enlig den standarden. Men som sagt, det är inte säkert att det är den som gäller i Sverige. :)

//Lamina

AmandaChristina
0

Enligt SRS så stämmer iallafall triangeln på henne ^^ Så långt vet jag :)