Behöver snabba råd och hjälp!
Hej det här är mitt första inlägg jag gör så jag vet inte om det kommer hamna rätt. Nu är det så att jag har två rått honor hemma. Har tidigare haft flera råttor men tog en paus så dom jag har nu är relativt nya och kanske runt tio veckor. Ena rått tösen är mycket tjockar än den andra och jag är lite orolig om hon är med ungar. I så fall måste hon ha blivit de hos uppfödaren som djuraffären köpt in ifrån. Hur ska jag göra om hon är med ungar? Har själv ingen möjlighet att behålla fler än en och kan man sälja råttungar om man inte har en aning om vem pappan är. Kan det vara farligt för min råtta som är så ung att få ungar. Är tacksam för svar för jag börjar bli lite orolig för min råtta.
Ja man kan sälja råttungar utan att veta vem pappan är :)
Det kan vara farligt att föda, eller jobbigt för henne ialla fall med tanke på hur liten hon är.. Men om hon nu har ungar, så tänk på att ge henne bra mat..
kan inte skriva mer än så, kan inte så mycket om sånt, men puttar tråden så att någon mer erfaren får skriva.
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Ett tips är ju att väga dom för att se skillnaden i vikten.
Min ena tös är ju 7-8 veckor och hon är väldigt 'slank' så att säga (håller på och matar upp henne) medans min andra tös som är 5-6 veckor har väldigt bra hull och bra mycket större.
Om hon är med ungar kan du beräkna på ett ungefär när hon kommer föda, en vecka innan födning så ska hon placeras i en egen bur, t.ex en lagomt stor kaninbur. Hon behöver nåt att boa med - rivet tidningspapper, lite extra underlag, filtar osv.
Det är väl dom tips jag kan ge och jag gör som Chade - puttar upp tråden lite :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Ska försöka väga henne idag. Hoppas att jag har fel dock och att hon bara är lite mer matglad än min andra råtta. Måste ju vara himla påfrestande att föda ungar när dom är så unga. Finns det något som är speciellt bra att mata dom med om hon nu är med ungar? Tack så mycket för svaren föresten!
Btw…nu kommer jag låta riktigt korkad men…hur puttar man upp tråden? :O xD
Min smala råtta väger 164g medans hon jag tror är med ungar väger 188g. Hon är aningen större i hela kroppen men TYDLIGT rundare om magen.
Tråden puttas upp när någon skriver i den
Hoppas de inte är bebisar, kan inte själv ge några råd då jag aldrig haft bebbar, bara vuxna råttor….
Men testa fota henne m magen i fokus, kanske de går att se från bild? Tror nämligen att de brukar få lite annorlunda form på magen när de är något däri.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Kan tyvärr inte fota..tappat bort USB sladden så kan inte lägga över bilder. Men jag håller koll på henne om hon blir tjockare. Vad gjorde man utan den här sidan alltså <3
Ibland misstänker jag att sladdar har egna liv, för inte tusan lägger man dom nåååågonsin nån annanstans än där de ska ligga, host
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#2 om de skall sitta separerade så länge, borde inte TS köpa en till hona så att den som blir ensam kan få lite sällskap? :-/
Jobbig situation, håller tummarna för att det inte blir nåt!
Hur länge har du haft råttorna? en rått hona är ju bara dräktig i 21-25 dygn.
är ju inte en jätte markant viktökning om du säger att den råttan är större i hela kroppen.
tycker inte att du behöver köpa nån ny råtta, men du kan ju låta de träffas ute även om de sitter i separata burar.
hoppas på det bästa o att hon inte är dräktig
#8 Jo, förmodligen så borde TS gör det. Nu är ju inte jag så himla påläst om råttor som är gravida utan bara det jag kommer ihåg jag läst. Men det verkar ju vettigt att det finns en tredje råtta för mer sällskap till den ensamma och låta mamman gå ut med dom andra 2 någon gång om dagen så hon får träffa en annan råtta - räcker med 10 min.
Jobbig situation defenitivt.
Men #0 du bör nog prata med djuraffären där du köpte råttan från och säga detta och sedan ev. anmäla dem för att de sålde en gravid råtta. Men även så kan de kontakta uppfödaren de köpt in råttorna från och fråga vidare om dennes djurhållning.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Jag har bara haft just den här råttan två-tre veckor. Också funderat på hur det ska bli om hon är dräktig då den andra skulle bli ensam. Får hoppas att hon ätit mycke mer än min andra bara men det är sån markant rund kula på magen hon fått. Djuraffären jag köpte mina råttor ifrån har jag helt tagit avstånd ifrån. Dom är fruktansvärt dåliga där och verkade i slutänden inte bry sig så jäkla mycket om djuren dom sålde så dom vill jag inte ha att göra med mer. Den dräktiga råttan (Juno) köptes för att min andra råtta jag hade innan dog efter två veckor då hon var ca 7-8 veckor gammal (från samma djuraffär). Enda anledningen till att jag gick till samma affär för att skaffa en ny råtta var för att jag kände att de viktigaste var att jag fick tag på en ny råtta fort så att min andra inte var ensam. Min ensamma lilla dumbo råtta blev väldigt konstig när den andra dog. Hon kunde sitta och stirra ut i luften och gunga fram och tillbaka. Någon som vet varför dom gör så? Blev riktigt orolig. Hon kan fortfarande göra så ibland men hon är helt klart piggare och gladare nu när hon fått en vän.
Det finns två säkra sätt att se om en råtta är dräktig, hon går upp i vikt snabbt och blir väldigt rund om magen. Men det är ju så klart olika hur mycket de ökar i vikt och hur runda de blir…är din hona dräktig och du haft henne "två-tre veckor" så märks det snart om hon var dräktig. Ge henne näringsrik mat med mycket vitaminer. Använd gärna sökfunktionen här på forumet.
Rödögda råttor kan ibland gunga fram och tillbaka, det sägs att det beror på att de ser sämre och gungar för att fokusera synintrycken. Är din råtta rödögd?
Ja hon är rödögd. Tack så jätte mycket för svaret. Började tro att hon blivit galen. Hon är den första albinon jag har. Spännande det där att dom kan se med dom ögonen. Så fort jag hittat sladden ska jag lägga upp bilder på damerna och ja de lär väl märkas snart om hon är dräktig lr bara på tok för förtjust i maten :)
Har hållt ögonen öppna nu på Junos mage och den har till min lättnad inte växt mer som den skulle gjort om hon var dräktig. Om hon vart dräktig sen hon kom från uppfödaren så skulle nog jag haft bebisar vid det här laget så nu kan jag pusta ut. Ville bara tacka för alla goda råd och önska en god fortsättning till er alla :)
(Alltså jag måste bara inflika…älska humorn i att hon heter Juno med tanke på situationen ändå…förstå mig rätt :) )
En av anledningarna till att hon fick namnet faktiskt och för att de e ett otroligt fint namn enligt mig :D Kul att du la märke till det :P
#16 Hehe ja, är man filmnörd så är man :D Jättefint namn, håller med!