Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2509 ggr
Studstoffla
0

Nysande råttor

Jag skaffade ett gäng (tre) råttpojkar för ungefär en månad sedan, kanske bör tilläggas att det är första gången jag äger råttor. De är ett år gamla, kommer från djuraffär, och har enligt den förra ägaren inte uppvisat några nysningar tidigare.

För sisådär tre veckor sedan började de snora och nysa, och när det inte blev bättre på tre dagar tog jag dem till veterinären. Jag fick vibranord utskriven, och behandlade dem i drygt två veckor. För att hålla det kort, så har det inte blivit någon märkbar förändring.

De är pigga, äter bra, och putsar bort snoret ganska direkt (enda gången jag ser snor är ifall de nyser medan de är uppe ur buren och inte hunnit tvätta sig). Men, de nyser.

De sitter mest på handdukar och fleeceplädar, bottenmaterialet är alflis mixat med rejäla mängder hushållspapper (för uppsugningsförmågan). Inget som dammar, med andra ord.
Sedan de började nysa har jag varit extra noga med att hålla det varmt inne, och om det finns drag är det så pass svagt att jag inte kan upptäcka det. För säkerhets skull har jag lagt fleeceplädar på buren.

Jag kan med andra ord inte alls lista ut vad det "är" (mycoplasma? bakterieprov eller liknande togs inte hos vet.) och, viktigare, vad jag skall göra åt saken.
Ta dem till veterinären en gång till? Vad kan de göra?
Byta antibiotika?
Eller avvakta och hålla ett öga så de inte blir sämre? Just nu verkar ju råttorna själva relativt obesvärade av det hela, vad jag kan bedöma. Och helt enkelt försöka hålla immunsystemet uppe med bra mat och värme? Sedan en vecka in i antibiotikakuren (då det var dags för städning) har jag desinficerat buren i samband med veckorengörningen. Fortsätta med det?

Kanske kan vara värt att nämna att det även huserar en kanin här hemma. Eftersom hon går lös i lägenheten, och jag sedan flera år tillbaka inte har en bur åt henne, så kan jag inte hålla råttor och henne åtskilda ifall råttorna skall få springa lösa på golvet (vilket inte vore dumt om de får - golv är ungefär det jag har mest av hemma. råttorna ifråga är vana vid kanin sedan tidigare, och kaninen är överdrivet snäll. självklart uppsikt). De har redan varit ute och hälsat på henne ungefär en-två dagar innan de började nysa. Tanken att hon kan bära någon skit och smittat ned dem har också slagit mig (speciellt med tanke på att jag för tre år sedan hade möss, som nös, och som kommit kontakt med kanin. men då försvann symptomen med antibiotika). Kaninen själv verkar frisk, men börjar bli till åren.
Om det inte är så att råttorna redan burit på mycoplasma (ifall det är det) innan så känns ju annars detta som den mest troliga anledningen.

Så, ja. Vad kan jag göra, och vad vore lämpligt att göra?

mikeiko
0

Först vill jag bara säga att det känns jättehärligt att du redan gjort så mycket för dem och läst på ordentligt! :D

Ge det lite mer tid, nysningarna kan hänga kvar från tiden på zoobutiken, att de säger att de inte nös där betyder inte att det ändå var där de samlade på sig det som gör att de nyser idag. Ett miljöombyte kan stressa råttor och då kan olika symptom uppstå under en tid.

Är det poryforin, eller genomskinligt snor, eller båda?

alexfifan
0

Måste bara säga att jag håller med #1, jättekul att se hur mkt du redan har ansträngt dig för dom!
Sätter en liten tass här, har också problem med nysningar till och från och skulle uppskatta något tips…

Testat att ge dom förkylningste, Roiboste med honung och lite vitlök? Vet inte om du skrev något om det, har redan hunnit glömma halva texten. Kanske kan funka, :)

you can't face the problem, if the problem is your face……

Studstoffla
0

Tack så mycket för berömmet! :)
Och svaren.

Kanske bör förtydliga - det är inte från en djuraffär jag har köpt dem, utan från en privatperson som i sin tur köpte dem från en djuraffär. De har levt hos henne under ungefär 1 år minus den ålder de var när de kom från djuraffär, så jag är alltså deras andra ägare (tredje om man räknar med djuraffären). Blir lite tokigt om man försöker korta ned så mycket.

Det jag har sett är poryforin, dvs att det är rödaktig gegga runt nosen, men sedan har jag faktiskt inte hållit utkik efter genomskinligt snor (fick uppfattningen att poryforin var det som var "råttsnor"). Att de har lågt immunförsvar just nu pga av flytten känns helt klart troligt.

Studstoffla
0

Har kollat lite närmare på nosarna, och det verkar som om iaf den mest nysande råttan har genomskinligt snor med (såg några droppar hänga i morrhåren efter att han nyst).

Gällande Rooibos provade jag ge dem det (utan honung och vitlök får väl erkännas) när de började nysa. De tyckte det var lite spännande, nosade på teet, och sedan kom fram till att det enda man kunde göra med det var att låta bli att kliva i det.
Har dock två smaker till (gillar rött te själv) så jag kan prova nån av dem med.

mikeiko
0

Det låter precis som samma som en av mina honor har, jag körde Baytril vilket först hjälpte jättebra, men hade fått för lite av vetten så det räckte tyvärr inte till hela kuren (jag blev själv sjuk och kunde inte hämta ut mer i tid). Jag kör nu en 20-dagars kur, men ser inte alls samma resultat som jag gjorde med första omgången. :( men ja, vetten sa att om inte Baytril hjälper så är det tyvärr inget man kan göra. Verkar vara nåt mysko och väldigt envist som går nu.

Så mitt tips, Baytril i minst två veckor!