Det låter som min råtta nyser??!!
Jag har för två veckor sedan fått hem 2 hon ungar som idag är ca 8 veckor gamla. Den ena råttan som heter Kloker ger ifrån sig ett ljud som nästan låter som nysningar med små pipningar. Hon är inte slö, har ingen snor och verkar inte sjuk på något annat sätt. Dessa ljud ger hon ifrån sig bara när hon är uppspelt/leker/springer omkring eller när hon blir stressad.
Först trodde jag att hon blivit förkyld únder transporten, men ljuden försvinner inte. Är det någon som varit med om ngt liknande och vet vad det kan vara?
/Nina
Kan det vara rossel?
På klippet är det en råtta som rosslar.
För det låter som på beskrivningen som din råtta stressrosslar, Kan nästan gemföras som ansträgningsastma.
Hej!
Det låter inte som rosslet i klippet utan mer som nysningar när råttor är förkylda, med små pip. Kanske piper det för att hon är så liten. Men det konstiga är att det bara kommer när hon är uppspelt och nosar. (men inte alltid när hon nosar)
Undrar om det är något allvarligt….hon verkar ju inte dålig på något annat sätt…förutom att hon är lite mer skygg än sin syster. Men de har ju trots allt bara varit hos oss i 2 veckor, så det går säkert över. Hon kommer i alla fall ut ur buren en liten stund och nosar på mig…fastän hon har bakbenen kvar i buren :o)
när råttor kommer in i nya miljöer brukar dom nysa en del, mina gjorde det iafl :3
Ok…vad skönt att veta att hon inte är ensam om det. Hur lång tid tog det innan de slutade med nysningarna?
Okej, vad har du för burströ? Det kanske är dammigt och hon nyser för det..
Råttor som nyser kan bero på en del saker. Antingen blev hon lite småförkyld under resan hem. Prova ge honungsblandat te! (Rooibos rött te, koffeinfritt. Finns att köpa på vanliga matbutiker för en tjuga). Ställ buren där det inte drar något och har du möjlighet med någon filt du inte är rädd om så sätt den över buren om nätterna.
Vad har du för bottenströ? Kutterspån som säljs på djuraffärer är dammigt och faktiskt väldigt farligt för råttor att andas in. Byt isåfall till Toa-lätt papperspellets eller bara tidningspapper, både strimlat och och 'platt'. (Men med tidningspapper får du byta ofta)
Lycka till! :)
Jag har pellets som är gjort av sågspån, men försöker hålla undan när de kissat och det blir "spånigt", sen har jag även halm som de kan boa i…
I zooaffären sade de att pellets va bra, men det kanske är spånet som irriterar när de har kissat..:o(
Vad finns det för andra alternativ?
Tror att jag provar med att byta till papperspellets och ger henne lite röd koffeinfri the imorgon….tack för alla goda råd :o))
Okej, skippa den pelletsen och halmen. Halm är helt onödigt, ger ofta ohyra. Kör med sönderklipps tyg eller tidningspapper istället.
Sågspån är dammigt och innehåller terpentin som är canserframkallande. Finns papperpellets, heter toalett el remiss. Finns att köpa i mataffären.. Annars kan man köra med alspån, tidningspapper, stl-strö, hampaströ, fleece eller som jag kör nu, ett tjockare tyg (ser ut som finvävd trasmatta). bara att byta och tvätta :)
Halm ska du helst inte heller ha.. Jag vet att det låter väldigt konstigt, men en del affärer vet inte alls vad de pratar om. :(
Halm ska ligga i 'karantän' i minst 6 veckor innan det används pga ohyra. Men om de är förkylda så ta bort helt och hållet, för att ta bort allt damm.
Sågspån och sånt ska man helst inte heller använda, allt som är dammigt för dig, tänk hur dammigt det då är för de små liven? Byt till papperspellets, det är billigare och mer miljövänligt dessutom! :) Men medan du väntar på att köpa in det så byt till lite tidningspapper.
Ha gamla handdukar, strimlat tidningspapper, diverse tyg, toapapper (lite papper kvar rullen också, jätteroligt för dem att pyssla med!) Istället för halm att boa med. :)
Jag har skrivit lite om bottenströ här på min hemsida, ta en snabb titt! :) http://dorkeysrats.webs.com/bottenmaterial.htm
Vilken rolig/söt bild på råttan i länken :o). Jag har hört någonstans, kommer inte ihåg var, att svärtan på tidningspapperet är farligt för råttor??!!
Om inte, så byter jag till tidningar och tyg imorgon, tills jag införskaffat papperspellets (men ska nog ändå ha kvar tidningspapperet också, det såg väldigt mysigt ut i bilden :O)
Okej, Ja det trycksvärtan har varit giftig, Men det giftiga är borta och är fullt använbart :) Tänk bara på att ta bort stiftena som håller ihop tidningen :)
Att sågspån är cancerframkallande hade jag ingen aning om, jag hade en råtta på 1 1/2 år som fick en hjärntumör som avlivades för 3 veckor sedan, kanske är sågspånen orsaken??!! :S
Det var också anledningen till att vi skaffade 2 söta ungar till hennes syster som finns kvar :o)
Åh vad härligt det är med alla hjälpsamma användare som finns här på RiF! :D
Då blir det tidningspapper i morgon! Tack än en gång för alla goda råd :o). Nu känns det genast bättre…:o)! Nu har råttorna sprungit ute i det fria i 3 timmar, så nu får de gå in i sin bur och busa lite :O).
Ha en trevlig kväll allihoppa!
Miknev: Tack! Vilken av dem menar du? ;)
Och precis som #12 säger så är trycksvärtan inte giftig längre.
Jättebra att du byter! Det man får tänka på om man använder tidningspapper är att det inte har någon bra uppsugningsförmåga, så man måste nästan byta det värsta varje dag.
Man vet ju inte om det är cancerframkallande eller inte, det vet man ju inte om något. Inte ens om oss människor. Men vem vet? Giftigt och dammigt är det i alla fall, och det räcker nog med att de ska slippa gå runt i det! :)
Hoppas allt går väga nu! Du får uppdatera oss hur det går. :)
Menade alla goda råden ;o). Har nu iaf köpt Toa-Lätt och ska byta ut burströt och även ha tyg i botten med rivet tidningspapper på. Pelletsen tänkte jag ha i deras toa utrymme…
Hmm…jag hade filmat in Klokers ljud så att ni kunde få lyssna, men den filen var inte tillåten…synd.
Jag återkommer och berättar om ljuden försvinner med miljöombytet :o)
Kan du inte lägga upp klippet på youtube och länka?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har jag lagt upp den på YouTube
http://www.youtube.com/watch?v=xqOVvn0hAFA
Bild- och ljudkvalitén är inte den bästa, men det går nog att höra iaf :O)
Tycker inte att det låter som nysningar, utan skulle vilja säga att det är nått som sitter i nosen, skulle mkt väl kunna ha varit det dammiga underlaget som framkallat "nysningarna" avakta och se om det går över om ett par dagar, har det inte gjort de skulle jag nog ta råttan till doktorn så det inte är något annat
Hm, låter lite som hicka, men är säkert nysningar.
Nu när du säger det, tycker jag också att det låter som att det sitter i nosen! Hoppas att det blir bättre, så att det inte är någon medfödd defekt då som hon mår dåligt av.
Tar henne till doktorn annars…synd att det är så kallt, är alltid så orolig att de ska bli sjuka under transporten :oS
Gott Nytt År på er alla!!!
#22 Släng in lite papper eller små remsor av en filt som hon kan bädda ner sig i och vira in transportburen i en fleecefilt så håller hon sig varm.
Ett annat tips hittade jag alldeles nyligen på ett annat forum: [Varm och gosig transportbur](http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?f=9&t=10382 *)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Tack för tipset…det där med handvärmare var bra :o)
De nyser med nosen, inte med munnen :) baytril-kur i minst 2 veckor från veterinär är varmt rekommenderat!
#25 Haha, kan inte hjälpa att jag börjar garva åt bilden av en råtta som nyser med munnen! XD
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#26 Teehee :D
Hahaha *asgarv*
Nu har jag iaf bytt burfröt och gjort rent hela buren….vet inte om jag inbillar mig…men tycker att det är bättre redan nu
.
I vanliga fall går hon runt och nosar och låter hela tiden…ffa vid en nytvättad bur…:o)
min blyga hona nös mycket när jag fick hem henne jag lät det va och nu är det borta (trodde det var som hon va alergisk mot min st bernard)

Återkoppling…:o). Nu har råttorna varit fria från träpellets och halm i ett dygn och nysningarna är i stort sett borta…iaf till ca 70%…jippii. Hon, Kloker nyser lite ibland, men pipet som jag pratade om är borta helt.
Det känns som en som en sten fallit från mitt hjärta ;o). Ibland så är lösningen för enkel för att man själv ska förstå. Därför är det så bra att ha sådana här forum, där man kan få tips och råd från andra.
Tack!
en av mian små har också nyst och fnyst en hel del, inte som det där pipanden, mer som ett pipgurgel.. som om man dränker en pipleksak. och hon tar verkligen i från magen ser ja. har vart till vet, men hon hitta inget fel. plus att hon är så pass pigg också. hon blev bättre då jag tog bort hö och päls som ja skrev i en tidigare diskussion. nu så nyser hon typ varannan dag men kan hålla på konstant i en halvtimme då. använder också träpellets som bottenmaterial och funderar på att byta till toa lätt som du gjort.
hur bra är toa lätt, me tanke på sugförmåga och lukt.
#33 Låter som Mycoplasma hon har.
Själv tycker jag att Toa-lätt inte luktar så gott, jag föredrar alspån, som också är lättare att städa och inte kladdar fast.
Och jag gillar toa-lätt, tycker att det suger upp bra och inte luktar illa! Men jag blandar ut det med strimlat papper, plus att jag har separat toa där bajset oftast hamnar…
att ha papper funkar inte, elelr kommer inte funka hos mig. hon som är "sjuk" älskar papper, allt i pappersfort snor hon åt sig och bygger bo :P
kan man lägga upp en ljudfil på något sätt här?
Jo, här boas det också med strimlorna- men det håller dem sysselsatta plus att det blir lite mjukare än bara toa-lätt som är rätt hårt att gå på.
#36 Precis som med video, ladda upp på YouTube och länka! :)
Här är min lilla Prilland nysningar, lyssna gärna och säg vad ni tycker. Är lite tyst i början men.
Och hon kunde som sagt hålla på me de där ljuden från 5 min till en halvtimme nonstop, en gång var å varannan dag.
#39 Låter som Mycoplasma, du kanske känner igen de här ljuden och beteendet?
känner varken igen ljudet eller beteendet, det där i videon lät mer som nere i lungorna? och att h*n kippar efter andan. Det har jag sett råttor med lunginflammation göra.
Hon är annars hur pigg som helst på alla sätt, är bara att hon fnyser till ibland och kan få såna där attacker. Då hon fnyser å grejar så sprejas det med snor :/
Hm, på ljudfilen inbillade jag mig att det lät från lungorna, men det sitter alltså i nosen?
En av mina har nys- och nosproblem, och jag testar Baytril för andra gången nu, eländesvetten ger för lite medicin hela tiden så det räcker inte till hela den tid som det är tanken att medicineras.
Är det poryforin eller genomskinligt, det hon nyser ut?
#42 Hur lång kur har du kört med Baytril och hur mycket har du gett per gång?
#43 Första gången fick jag två veckor, varav första veckan 0,1 (ml? Ett snäpp på den lilla plastsprutan iaf.) 2 ggr om dagen, och andra veckan samma dos fast en gång om dagen. Det räckte till starx över en vecka.
Nu har jag fått samma dos fast 2 ggr/dag i 10 dagar, sen 1ggr/dag i ytterligare 10 dagar. Är på elfte dagen nu, och ser att det aaaaldrig kommer räcka i 9 dagar till! Så surt för jag sa till när jag fick ut den, att jag behövde mer, och att jag inte trodde att det skulle räcka.
#44 Du fick den i en liten plastburk? Har de behövt medicineras vid flera tillfällen alltså? Hur mkt fick du betala för medicinen?
De ser ut som ett provrör med lock, typ. Första gången 88 kr, andra 100 kr.
#46 Oki. Vad fick dina råttor för diagnos?
#47 "övre luftvägsbesvär" :/
#48 Oki…
#49 Ja man hade ju kunnat hoppas på något mer…exakt…
#50 Precis… Men Baytril kan alltså ges flera ggr, ingen risk att de blir immuna eller så?
#51 Det kan de väl, men har ju bara gett den gången innan, och den räckte ju bara strax över en vecka…
#42 jag tror det är i nosen, låten som nosen och ner mot halsen som ett pipande gurgel. Iaf under attackerna, annars så fnyser hon ju så ja tror inte det sitter i lungorna.
genomskinligt, kanske lite åt det gula hållet ibland just när hon håller på, annars kan hon väl vara lite röd om näsan men det är väldigt sällan.
#53 Låter ungefär som samma min hona har, så det är Baytril som gäller!
#54 ok, får väl gå till vet imorrn igen då och be om det. Hon sa sist att det var starkt och att man borde undvika det om det går. Men alla här tjatar ju om baytril så..
#55 Tjatar? :/
De säger så för att det finns en risk att det bara hjäper tillfälligt, och att symtomen kommer tillbaka sen. Men själv tycker jag att det är lite galet att inte ens testa, finns det en chans att det hjälper och djuren kan bli friska, så är det väl värt det…
ja alltså, inget dåligt ^^' heh.
jo det är väl så.
Men vad tror du om bottenströt annars? Jag har ju sånt där träpellets, och den som startade tråden tror ja, köpte ju toa-lätt i stället. och det verkade bli bättre. kanske ska köpa det plus batril då. synd då ja tycker att pelletsen fungerade så bra.
Baytril är antibiotika, någonting man borde vara väldigt försiktigt med så det inte uppstår resistens. Säger inte att man inte ska behandla sina djur om dom är sjuka. Men man bör vara försiktig, följa veterinärens anvisningar och se till att behandlingstiden är tillräkligt lång. Har man fått för kort kur bör man ju ringa till veterinären och kräva att få mer.
//Lamina
Var till vetten idag, once again, så syntes inga fel, och det hördes inget från lungorna, men hon fick höra de inspelade nysningarna så jag fick medecin iaf. Bactrim, eftersom hon var så pass ung.