Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 3260 ggr
mallju90
0

varför är folk så oseriösa?

Börjar bli riktigt trött på oseriösa människor.. Har haft inne annonser på mina råttungar och folk har hört av sig och bokat ungar och sagt att dem så gärna vill ha den.. Håller då ungen och har planerat transport och allt, ska åka en bra bit för att lämna den.. Sen får man ett svar nu, att man inte vill få in sda så hon avstår??

Vad e det för sätt att göra så? Har bara haft dessa råttorna, hur kan dem då ha sda? och kunde man inte tänkt på det tidigare istället för att lådsas man var intreserad sen säga nej i sista sekunden??

Hände också att jag bestämt träff med en tjej som skulle hämta honorna, jag åkte dit men där kom ingen och telefonen var avstängd.. sen kollar jag min mejl och det står tyvärr jag har bråkat med min sambo jag vill inte ha råttorna…

Är så trött på folk!!!!

mallju90
0

Hur kan man ha sda???

Galleytrotter
0

De kanske blivit uppskrämda av rapporterna om SDA och inte vågar ta in nya djur?

Förstår att det måste vara påfrestande om de backar ur, dock :(
Kan kanske trösta dig med att de i alla fall utgick från råttornas bästa, och inte bara tog emot dem om de visste att de inte skulle kunna ge dem bästa möjliga omvårdnad.

Kanske värt att fundera på att låta köparna tinga ungarna i framtiden? Då blir det ju som ett kontrakt - du säljer inte råttan till någon annan, och de ska inte backa ur (och gör de det ändå får de inte tillbaka tingningsavgiften).

miknev
0

Vad är sda? Obestämd

alexfifan
0

#3 En virussjukdom som tydligen har härjat runt bland råttisarna på senaste (och tillbaka i tiden med) och som har väldigt hög dödlighet och.. verkar väldigt plågsam ;O .. Finns trådar om du söker :)

Håller med #2, låt dom tinga ungarna och kräv handpenning som de inte får tillbaka om de ångrar sig. Och ta betalt för bensin/transport i förväg. Det kommer alltid finnas oseriösa människor som inte tar saker på allvar, det bästa man kan göra är ju i alla fall att försöka förebygga att sådana tråkigheter ska hända :/

you can't face the problem, if the problem is your face……

Jinaum
0

Är det dock inte lite seriöst av personen i fråga att inte ta in nya pga risken för sda och sprida den vidare? Personen ifråga kanske inte känner TS så väl och vet inte om risken finns. Kanske rent av tror personen att risken finns hos denne själv om den har råttor sedan innan.

Har personen inga råttor sedan innan. Ja. Då kan man väl kalla det oseriöst. Men annars ere ändå förstårligt.

alexfifan
0

Klart att det är seriöst men det är ju egentligen inte något man kommer på typ dagen innan man ska få hem dom ;D

Terato
0

Jag tror man får räkna med avhopp när man säljer bebisar.

Själv har jag helst sett att intressenter kommer och hälsar på bebisarna innan de bestämmer sig och man "skakar hand". Det ÄR ett stort beslut att köpa hem råttor och hellre då att man ångrar sig i tid än att man tar hem råttorna och det inte känns bra.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

alexfifan
0

#7 Tar du tingningsavgift och sånt?

Terato
0

Det jag vill säga är att jag tror att många kommer med svepskäl när de backar ur för att de inte är helt säkra på om de verkligen vill ta hem en råtta. Det behöver inte handla så mycket om SDA, liksom.

Och jag vill mena att det är sunt att tvivla lite innan man skaffar nya och inte bara "köpa på sig".

Och man slipper nog många tvivlare om de får komma hem och träffa bebisarna och är öppen mot köparna. Då vet de vad de får.

teratos.r8or.se

[lucke]
0

Det är väl en självklarhet att jag som köpare får se "varan" innan jag köper den- precis som det är en självklarhet att jag som köpare inte drar mig ur köpet i sista stund utan vettigt skäl- och vice versa, dvs säljare som drar sig ur utan att meddela sig- det finns tyvärr oseriösa säljare ocksåRynkar på näsan

[lucke]
0

Edit: Jag är inte en av TS (oseriösa) köpare!Skrattande

alexfifan
0

Tkr isåfall att en seriös köpare faktiskt ber om att få träffa råttan/råttorna innan, istället för att komma med ngn undanflykt för att dom ångrar sig i sista stund :) Och ja, hade jag sålt bebisar hade jag velat träffa köparen innan, tror jag. Vill ju inte skicka iväg mina älsklingsbebisar till vem som helst :O

Som sagt , man får helt enkelt försöka förebygga sånt här med de medel man kommer på :D

[lucke]
0

Finns faktiskt säljare som inte låter köpare träffa djuren innan- rätt puckat anser jagObestämd

Terato
0

Precis, därför tror jag man ska låta bli att lova varken eller tills man har träffat ungen.

Fast det är klart, många vill kanske tinga i förväg.

Men jag körde så med min kull som jag hade nu och det funkade bra. Dvs. jag lovade inget, köparna lovade inget utan vi skakade hand först när de hade träffat ungarna och bestämt sig.

Anledningen till att jag gjorde så var dels att det var fler personer inblandade i kullen.

Men dels också för att jag tänker på hur jag känner när jag köper råttor. Jag vill gärna ha chansen att träffa ungarna hos uppfödaren och inte tinga blint. Har alltid gjort så med mina råttor. Men om uppfödaren tingat bort alla ungarna redan vid två veckors ålder är det omöjligt att få den chansen. Vid tre veckors ålder kan det vara lämpligt att åka och träffa råttorna och bestämma sig. Det är verkligen värt den investeringen. Man kan halvtinga också, dvs. säga att man tingar men vill inte bestämma sig förrän man träffat råttan. Då kan även uppfödaren hålla det lite öppet och leta en "stand-in"-köpare.

Huvudsaken är att både uppfödare och köpare känner sig nöjda med överenskommelsen och att man inte utlovar mer än man kan hålla.

teratos.r8or.se

alexfifan
0

#13, Jo jag råkade ut för en sån. Tror jag bad henne tre gånger om att få träffa råttorna men hon ignorerade det typ. Inget fel på dom dock och helt underbara, men ändå :( det är ju lika mycket säljarens ansvar ibland, :(

[lucke]
0

#15 Precis, jag tycker att det är ett ömsesidigt ansvar. Jag skulle inte köpa osedda råttor (igen), precis som jag inte skulle sälja/omplacera en råtta till någon jag inte träffat irl- viktigt att personen känns sympatisk, och att kemin stämmer mellan råtta och människa.

alexfifan
0

Jaa, och att man får ett bra intryck och vet att sina smmå liv får det bra i sina nästa hem! :O Jag skulle oroa mig på tok för mycket om jag inte kunde vara säker på det

[lucke]
0

Jag är ganska glad att jag slipper det bekymret, då jag inte föder upp rådisarGlad

alexfifan
0

#18 Ja man kanske borde vara det. :) Fast jag vill föda upp dom i framtiden, men jag får väl helt enkelt lära mig Gråter

[Emma--]
0

Det är nog något man som uppfödare får räkna med. Sen får man väl tänka positivt. Bättre att dom backar ur innan köpet istället för att komma fram till det strax efteråt så råttorna måste omplaceras igen. Glad