Svartnad på nosen
Hej!
Jag har märkt att min albinoråtta Kira har blivit mörkare runt nosen. För några månader sen var hon helt vit om nosen! **Vad kan detta bero på?
**Det enda jag har tänkt kan vara åldern. Fast har aldrig hört om mörknad runt nosen förutom hos hundar.
Hon är ca 1 ½ år. Bifogat en bild på hennes nos också!
// Fawo (;
Hon är förmodligen en väldigt ljus himalaya! Det hände också min "albino" :)
Okej :) Aldrig hört himalaya förut!
Sökte på google "Himalaya råtta" och de flesta var svartnad runt nosen!
Tack för svar :)
// Fawo (;
Tycker det ser ut som en himalaya jag med. Konstigt, har aldrig hört om att dom skulle kunna få poiters så sent i livet…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ja dem födds som albinos och sen blir dem mörkare vid näsan och rumpan men det är olika hos olika råttor när dem blir mörkare. :)
En albino har inget pigment alls, inte ett enda färgat strå
#4 Jo, men dom brukar väl få pointers när dom byter bebispälsen..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#3 Okej :) Är Poiters svartnaden?
Vad är utmärkandet för en Himalaya råtta? Första gången jag hörde uttrycken :)
// Fawo (;

Fast en albino är en albino och en himalayan är en himalayan. Du menar att dom föds utan pointer, helt enkelt. ;)
Kan utseendemässigt jämföras med siames.
#5 Njää inte dem jag träffat. Läste på nätet någonstans att det ibland tar ett år och ibland fortare :) Hos min lila "Brain" skedde det på ca ett år. Men det syntes tidigare när hon badat
Så albinos är helt vita utan Pointers?
Då måste ju min Kira vara en Himalayan? haha man lär sig något nytt varje dag xD
// Fawo (;
#9 Ja. Albino har ingen färg alls :D

#9, ja en albino saknar ju helt pigment och kan därför inte få färgade strån. Med andra ord så är det en himalaya som e lite sen i utvecklingen bara ;)
Okej :) Tack för alla svar!
// Fawo (;

Saxar Grodans inlägg från himalayatråden:
Himalayagenen betecknas c(h)
en råtta med två himalayagener blir siames = c(h)c(h)
en råtta med en himalayagen och en albinogen blir himalaya = cc(h)
* aaCc = black * aaCc(h) = black med ett himalaya-anlag (heterozygot för himalaya) * aacc = albino * aacc(h) - himalaya seal point * aac(h)c(h) - siamese seal point
Man skulle kunna begripa att en råtta som har en gen för albino och en för himalaya blir väldigt ljus. Råttan som har två himalayagener får inte bara pointerna som himalaya har, utan får dem att gå längre upp på nosen, längre upp på tassarna och svansen samt får dessutom skuggning på rygg, mörkare ögon, sepiafärgad grundfärg SAMT det som gör att vi kan se skillnad på dem (när de är ljusa och inte så bra exemplar) den blåa randen runt ögat!