Kan Jang till förkylda råttor?
Hej!
Sedan jag köpte min råtta Molly så har hon smittat mina andra råttor med förkylning. De har suttit i sedan dess. (3-4 månader)
Jag har varit hos veterinär och de sa att jag inte behöver göra någonting eftersom de inte är farligt. Men de nyser allihopa och får ibland rött sekret i nosen.
De låter inte som kaffebryggare och jag är ganska säker på att de bara är vanlig förkylning.
Men oavsett vad veterinären säger så vill jag gärna förbättra deras tillstånd för det är ju onödigt att de ska vara förkylda så de kan utvecklas till något mer.
Jag har provat med koffeinfritt rött rooiboste men de visar inga resultat och jag har nu läst till mig att man kan ge Kan Jang. Under hur lång tid ska man ge det? Och hur ska man späda ut det?
Hälsningar Fanny m. råttor (:
// Fawo (;
Vilken veterinär var du hos? Prova att gå till en annan!
Jag var hos Roslagstulls djurklinik och de ska tydligen vara de med mest erfarenhet.
Djurskötarna i min skola går till dem med sina råttor och de har alltid varit nöjda.
// Fawo (;
Vet du vem du var hos? Jag tyckte också jag fick bra hjälp när jag var där, så jag är förvånad över vet. inställning…
Gick iväg och letade efter kvittot men hittade de tyvärr inte. Kommer inte ihåg vem som tog emot råttorna. Men hon verkade kunna mycket om råttor och hon förklarade mycket om sjukdomar vad gäller mycoplasma och förkylningar.
// Fawo (;
(Såg nu att jag läst fel i ditt inlägg 0- att de lät som kaffebryggare
) Men lyssnade vet. på deras lungor och så?
aha ^^
Ja de lyssnade och gjorde en ganska nogrann undersökning på alla mina 4 råttor. Hon tyckte att om de inte nyser ovanligt mycket så är de ingen fara (för de är normalt att de nyser).
Hon konstaterade att ena min råtta hade ögoninflammaton och de fick hon ögondropp för. De blev genast bättre.
Men angående förkylningen och rött sekret tyder det på att någonting är fel. De får inte rött sekret utan anledning, eller?
// Fawo (;
Överlåter frågan åt någon med bättre koll. Har också en hona med ung. samma besvär…
Låter helt galet att de sa "kan inte göra någonting", finns ju massor man kan göra!
Se till att inget drag finns, att de kan sova varmt, gärna att de har tillgång till ett hus också. Häng en fleecefilt över buren, ofta har man drag hemma som man inte ens märker av själv.
Du kan också köpa Echinacea från Hälsokostaffär, och ha i ett par droppar i dricksvattnet.
Du kan också köra en vitlökskur i vattnet, dock vägrar mina tjejer dricka något som smakar vitlök…
Okej :) Tack för svar.
Jag har faktist gett dem vitlöksvatten under en viss tid och de älskar det. Men de visar ingen vidare effekt.
Är Enchinacea bättre än Kan jang? Har hört att man kan anväda båda men inte läst så mycket om de så vet inte vilken som fungerar bäst.
// Fawo (;
Testa båda, kan ju inte skada med en vecka det ena och en vecka det andra :)