stukad/skadad tass?
ja det är så att en av mina honor på åtta månader har skadat sin tass, ja märkte detta i natt. Mitt "råtrum" där dom får spriga fria är även mitt sovrum, därför har ja satt en skiva för dörröppningen som stop.
Hon (Meja) har en gång lyckats smita och vart ute på upptäcksfärd ett dygn så vet vad som finns utanför så att säga. Om tjejerna är ute och hon får tråkigt så ställer hon sig och försöker hoppa över, ja Tror att det är såhär hon skadat tassen.
Det är alltså hennes vänstra baktass som är skadad. När hon går så trampar hon inte på den tassen och hon liksom släpar den efter sig, inte mycket men lite. När man håller henne ( som om man ska visa ett häng, hoppas ni fattar) och lätt trycker på den friska tassen så känner man att det finns spännst och hon liksom trycker tillbaka lite, medans den skadade inte gör det. Tårna på den tassen är inte separerade utan "sitter ihop" och hon piper om man/hon kmr åt tassen. Hon är förövrigt pigg och kry, hon har bara varit lite lugnare ( annars en hyperaktiv råtta) än vanligt och mer pipigare.
så nu till frågorna:
1:är detta en stukning? isf ska man till vetten, göra någon huskur, sätta i egen bur mm.?
2: om det inte låter som en stukning vet någon vad detta kan vara? stroke kanske?
jättetacksam för svar! :)

Generellt brukar man rekommendera att sätta råttan i vila (bur utan alltför mycket klättringsmöjligheter osv) och sen vänta och se, förhoppningsvis blir det bättre. Det är svårt för veterinärer att göra så mycket åt så små tassar men är du osäker kan du såklart ringa och höra med din vett :)
Smärta är inte så kul förstås men det är också kroppens sätt att säga ifrån och ge kroppsdelen möjlighet att läka genom att den inte belastas lika mycket som vanligt. Om din flicka går på raketbränsle och inte alls vill ta det lugnt kanske du under tiden kan försöka aktivera henne på lite stillsammare vis, typ grejer att gnaga på och liknande snarare än att klättar och ränna runt?
Hoppas lilla tassen blir bättre snart!

tack för svaret :) okej misstänkte det faktiskt med vetten man kan ju inte spjäla en så liten tass liksom ;) mina fyra tjejer bor i en stor volijär, men ja har min gamla bur kvar, den är cirka 80x50x90 typ men går lätt att bygga om till en "kaninbur" typ 40 hög elr så, vad tror ni om att sätta in henne där med nått kryp in, nått att aktivera sig med och kanske en kompis, elr ska hon få vara själv? vad är bäst? och hur länge brukar det ta för en troligtvis stkad tass att läka?

tänkte bara säga att ja gjorde iordning buren igår där ja satte meja och en annan hona, och när ja kollade tassen idag så har den faktiskt blivit bättre :) hon piper inte mycket och det finns lite spännst i tassen.
Hade också en liten tjej som skadade tassen en gång, dock en framtass, men det "läkte" över ett par nätter utan att jag behövde flytta henne och greja. Så jag tror inte du behöver vara orolig, :D Fast det är alltid bra att vara på den säkra sidan med annan bur etc som du hade gjort. Och som #1 sa så kan du ju i vilket fall ringa till veterinär och rådfråga om du blir osäker på något eller om det blir värre (:
Håller tummarna för att det blir bra med lilla tassen iaf :D
you can't face the problem, if the problem is your face……

#4 åhh va bra att det läkte :) ja har bara inrett med mysiga mjuka bon i "kaninburen" och så har ja en fluffig badrumsmatta som underlag och endast träpellets i toa-lådan. Sen har ja även "offrat" en annan hona (julia) så att det inte blir ensamt :)
#5 låter som det kommer läka fort med sån lyx 

#6 haha ja man får ju hoppas :) dock så är Julia lite sur som får sitta där fast hon är frisk :P
#7 haha jag kan tro det, du får säga till henne att det kommer bättre tider ;)

haha ja :) dock kommer ja byta julia mot en annan hona så att det blir mer rättvist, tassen kommer ju förhoppningsvis läka inom en vecka så :)
de det är ju bra tänkt, hm hade nog inte ens tänkt på själv att det skulle gå att byta sällskap haha. xD
hur är de med tassen nu då, något bättre? :)

ja :) helt återställd, hon har fått tillbaka "spänsten" och går och klättrar med tassen. Hon har fått flytta tillbaka till stora buren och det första hon gjorde var att lägga sig i en hög med dom andra tjejerna och mysa ^^
det är otroligt hur snabbt dom läker, ja hade en råtta förra året som en dag tappade en tand, inte bröt den utan tappade den helt, den var helt normal konstigt nog, iaf tanden hade vuxit ut helt på TIO DAGAR helt sjukt aså :O
Vad bra att hon blev återställd :)
Min råtta gick inte på sin högra bakre tass när hon kom hem till mig för första gången. Jag trodde att det var något fel från första början. Hon höll ihop tassen som som att hon "krampade". Men jag avvaktade i 3 dagar och sedan var hon helt återställd :)
Angående snabbläkande så är man helt imponerad! Min råtta fick sin svans ikläm och hon fick två stora sår på vardera sida av svansen. Som tur är ju råttor väldigt bra på att hålla rent sår och de läkte igen endast på ett par dagar!
// Fawo (;

ja så gjorde hon oxå lixom höll hop tassen lite grand,
ja man blir lite avundsjuk faktiskt, ja kan gå runt med ett lätt skrubbsår i två veckor medans dom läker en stukad tass på tre dagar :P