Mängd på färsk mat?
Jag undrar hur mycket färsk mat man ska ge sina råttor egentligen, dvs grönsaker, frukt och ris etc. Tror att det ligger mellan 10-20% av totala födointaget, men hur mycket är det i mängd? 1 matsked per råtta?
Jag har en vuxen honråtta som väger ca 400g och två ungar på ca 8 veckor som väger drygt 100g.
Är orolig för att jag ger dem för mycket mat (ger dem ca 2 matskedar sammanlagt per dag). Är det någon som har en fingervisning på hur mycket färsk mat råttor ska ha?
Tacksam för svar :o)
Tänk dig storleken på deras huvud ungefär, och så tallriksmodellen så att de får i sig rätt näring!
En mamma bör dock få mer näringsrik och fet mat, ge gärna avokado, barnmat och eventuellt kalk.
Ok, då är det ungefär vad de fått hittils. Däremot har jag inte gett dem kött varje dag, då jag hört att för mkt protein inte är bra för råttor, har du hört det??
Eller kanske menar man bara att man inte ska ge mer än tallriksmodellen…
Mina får protein dagligen, men det behöver inte vara kött varje dag utan jag varvar lite med bönor och ägg och sånt.
I en annan tråd läste jag att dom skulle ha en halv dl per råtta.. Vilket i mina öron låter mycket. Mina har då inte halvdecilitershuvuden :P Mina får ett smått överfullt halv dl-mått ihop om dom får röror som jag mixat ihop. Är det annat som man inte mäter så får dom nog.. På tok för mycket
Frågan är egentligen om man skulle dra ner på färskfodret så att dom käkar mer Torrfoder? Som det är nu så äter dom inte mycket alls av det.
hahaha…halvdecilitershuvud…
. Mina äter emellanåt inte heller så mycket Torrfoder. Då brukar jag dra ner på sådant som mättar mycket och ge mer grönsaker och frukt istället. Då brukar dom äta mer Torrfoder igen.
Men det som Mikeiko sa, lät vettigt. Jag ska prova med att ge ett huvud i mängd och tallriksmodellen varje dag och se om de fortsätter att äta Torrfoder som de ska.
Det är så svårt att låta bli att "belöna" dem med mat, när de är så goa och mysiga…så jag ger nog också lite för mycket färsk mat (sånt som man ger mellan måltiderna).
Sen har jag ju också 2 ungar som jag lockar och tämjer med mat…och då kan jag ju inte låta bli att ge till gamlingen