Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1840 ggr
[RussinsMusli]
0

Tar hand om "gamlingen"

Hej

Russinet har börjat få ålderkrämpor nu, hennes bakdel hänger inte med så mycket som hon vill och hon sover, sover och sover! Men hon är bara 1 år och ca 3 mnd. 
Hon äter som hon ska, när hon vaknar och vandrar ner till matskålen. Däremot har hon börjat somna mitt i när hon äter. Hon kan vara pigg och tugga på något gott och 1 sek senare så sover hon djupt. Hon piper när hon andas, och veterinären sa att hon förmodligen har problem med luftvägarna pga kutterspån (hon är köpt i djuraffär), men det är inget hon verkar lida av. Hon är också jämnt förkyld.
Faith som hon bor med har aldrig brytt sig om Russin och Russin har heller inte gett Faith någon uppmärksamhet. Dom sover inte tillsammans och sådär som råttor brukar göra.  
Men nu när Russin börjat sova än mer (och djupare, jag kan peta på henne och hon vaknar inte, har tappat räkningen för hur många gånger jag fått tårar i ögonen och trott att hon vandrat vidare!)  har jag märkt att Faith tar hand om henne mer. Hon tvättar henne, och försöker vara så nära som möjligt. Jag ställer alltid skålen med färskmat, gurka och allt annat på mellan planet, Russin brukar vandra ner när hon vaknar medan Faith äter direkt när det kommer. Nu har Faith börjat ta med sig mat upp till hyllplanet där Russins favorithus är och lägger det utanför hennes hus så hon bara kan ta det när hon vaknar. Russins favorithus är ett plasthus man får med i hamsterburar, hon sover alltid där inne. Faith försökte i natt få plats där inne, men lyckades inte då det är för litet. Istället för att gå iväg och lägga sig någonstans där det är mer bekvämt stack hon in huvudet och sov. Alltså sov hon med huvudet på Russins huvud i huset medans kroppen var utanför. Jätte gulligt!
Jag har också hängt upp en sån papperspåse man får presenter i (och vinflaskor) från Glitter i buren, som Faith uppskattar jätte mycket. Hon har bäddat jätte fint där i någon dag nu med allt mjukt hon hittar (tyvärr har en av mina favorittröjor fått stryk..) och imorse försökte hon få med sig Russinet som inte klarade av att hoppa upp, då hennes bakdel som sagt inte vill som hon vill. Efter mycket kämpande hoppade Faith upp och ställde sig på ensa sidan så den vek sig neråt och Russin lätt kunde klättra ombord. Hon tar så bra hand om min "gamling"! Kyss

Har ni varit med om liknande när era råttor bli gamla? Glad

[lucke]
0

Å, skruttgummornaKyss. Har också en tant som börjar bli lite skruttig, jag hoppas att hon får samma omtanke av de som är lite piggare än vad hon ärKyss.

[RussinsMusli]
0

Aw ja, det känns lite jobbigt att veta att hon inte har så långt kvar Rynkar på näsan

[lucke]
0

Usch ja, det är vidrigt. En del tar ju lite större plats i ens hjärta också…

[RussinsMusli]
0

Ja dom gör ju det. Russin betyder massor för mig, lilla skruttan Kyss

[lucke]
0

Du får ordna ett fint julfirande åt dem- jag har köpt en liten julstrumpa åt mina som jag ska fylla med godsakerKyss, och så har jag en värmefläkt på så de har det varmt nu när iaf en av dem är lite skruttiga…

[RussinsMusli]
0

Jag har flyttat deras bur närmare elementet i mitt rum och nu får dom gå ut och in ur buren när dom vill :)

[lucke]
0

Och så får du glädja dig åt att din gamling har en sån fin väninnaGlad

[RussinsMusli]
0

Ja det gör jag verkligen Skrattande

mikeiko
0

Åh jösses vad rörd jag blev av det du berättade! Så himla fint!

AnnaRamnemark
0

men ååh jag får nästan tårar i ögonen, så gulligt. Ibland blir man bara så imponerad av vad djur kan göra ibland. Råttor om något är så hemskt smarta och underbara.

Lamina
0

Säger bara en sak: <3

Underbara djur!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Doll
0

Jag hade en kille, Dio, som fick cancer som gjorde att han tappade rörligheten i bakbenen och svansen.

Mina andra killar hjälpte också till med maten så han kunde nå den och alla fyra skulle ligga och sova i samma hus om nätterna och dom skulle alltid vara vid hans sida. :)

Såhär på efterhand så känns det lite som att dom visste om att han inte skulle finnas kvar så länge till.

[RussinsMusli]
0

#9,10&11 Ja dom är underbara Kyss

#12 Jag har också den känslan faktiskt.. :/

Doll
0

#13 Usch ja :/ Det är bara att försöka ta vara på den tid som finns kvar.

En anna kul grej som jag kom på nu var vad en av mina killar gjorde för Dio när han var på bushumör men han hade inte riktigt orken att börja brottas, Elvis kröp under Dios framben och la sig på rygg så Dio kom åt att brottas med honom. ^^

[RussinsMusli]
0

#14 hahaha ja dom är så söta Skrattande

Doll
0

#15 Ja, det är kul och se dom rå om varandra. :)

Katoz
0

Underbara lilla Faith vad duktig hon är!

Katoz

[RussinsMusli]
0

#16 ja det är det verkligen! :)

#17 Ja hon är så underbar!

Xett
0

nä va fint, blir ju rörd <3 lycka till!

[RussinsMusli]
0

#19 Tack! :)