Tidningspapper eller kutter/sågspån?
Jag är mest förvirrad..
Jag har fått en massa utskällningar ifrån folk som har råttor och de är alltså olika kommentarer om både sågspån och tidningspapper. Vissa har sagt att sågspån ska man inte använda pga att det är cancerframkallande osv. Och vissa har dumförklarat mej för att jag då istället använder tidningspapper. Då ha de sagt att svartan ifrån tidningarna kan fastna på råttan och detta leder till att råttan gnager sönder sin egen svans, tass osv. Hur är det egentligen? Någon som vet..jag har då tappat besinningen..vet ingenting…
sågspån bör man inte ha till sina råttor. jag e ingen expert på den delen så jag ger över det till nån annan att förklara anledningarna till det. men jag tycker även att det är helt onödigt att ha spån. det dammar det luktar satan bara efter en dag och en del säger att det ska vara så bra med spån för då får de nått att gräva i och de får det mjukt och gott… men det finns så mycket annat som man kan lägga i buren som tex tyg. jag har et lager med tidningspapper på botten och över det i en del av buren har jag en badrumsmatta så det blir lite mjukt.. att ha tidningspapper i buren har jag bara hört att det bläcket förr var giftigt men det har jag hört att det inte ska vara längre. och med tanke på att väldigt många uppfödare bland annat har tidningspapper i burarna så tror jag då ändå inte att det ska vara någon fara. jag har väl inte vart till så mycket hjälp med detta svaret kanske:P
Sågspån ska man absolut inte ha, det är alldeles för dammigt. Kutterspån är oftast (alltid?) gjort på barrträd, och kan framkalla cancer och även ge luftvägsproblem. Toa-Lätt är rätt billigt och ett bra alternativ isf, även om det finns bättre ändå (aspflis).
Att råttor skulle gnaga sönder svans och tassar var det dummaste jag har hört på länge faktiskt.. :P Råttor är smartare än så. När de blir lortiga så tvättar de sig, de äter inte upp sig själva.
Jag har använt tidningspapper i flera år helt utan problem.. :) Svärtan färgar inte ens av sig på råttorna. Då måste man nog ha väldigt nerkissat papper så att svärtan blir upplöst och fastnar på råttan.. *ryys*