Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1658 ggr
nyndat
0

En fråga om ohyra

I korthet: Hur länge överlever löss och skabb utan en råtta som värddjur? Jag menar även ägg och sånt.

alexfifan
0

Med löss vet jag att äggen kläcks efter ca tre-fyra veckor och utan värddjur överlever dom väl knappt en månad efter det tror jag. Levande lusar överlever ungefär en månad.
Om du tänker på att rensa bur och burgrejer, ställen som råttorna har varit etc får du nog räkna med minst en månad om du inte har behandlat med Stronghold för i så fall behöver du inte tänka på det öht för det finns i råttans blod en månad = försöker en lus äta av råttans blod så dör den pang poff ^^

Skabb vet jag inte så mkt om tyvärr…

you can't face the problem, if the problem is your face……

nyndat
0

Jag hade lite bråttom, därav det korta inlägget.. Mina råttor hade - något - och veterinären behandlade med vad jag tror var stronghold, en liten pytteflaska och båda fick en droppe i nacken. Vilket verkar ha funkat, de kliar sig knappt längre :D Två dagar efter åkte vi till mina föräldrar där de fått bo i semesterburen i en vecka, två ihopsatta hamsterburar. Helt sanerade med rodalon. Nu skall vi hem igen om några dagar, och deras jättebur + alla saker har inte blivit desinficerade. Jag frågar för att jag inte vet hur pass försiktig jag skall vara :-/ Tänker nog ställa ut buren i snön en tjugo minuter och sen skrubba men det blir länge för dem att sitta i transportlådan (resan hem till mig tar 5-7 timmar i bil)

nyndat
0

Och jag glömde helt, #1 tack för svar :)

TrueStory
0

Det bror nog på vad man har för slags löss antar jag.

Den vanligaste lusen som man får har jag hört att dom lever ett par timmar utan värddjur, men vet inte alls hur pass vidare de stämmer faktiskt

alexfifan
0

Jag rekommenderar att du sätter en droppe i nacken till cirka 3 veckor efter första behandlingen isf, då behöver du inte oroa dig för att det ska komma tillbaka med tanke på att Stronghold stannar i blodet i cirka en månad (därav tre veckor efter första behandlingstillfället, så du vet att det finns där ständigt och kan vara säker på att allt är borta).

Så gjorde jag och mina råttors löss försvann finfint utan att jag rengjorde någonting överhuvudtaget i deras omgivning :) För då har dom det i kroppen cirka 1,5-2 månader och efter det är det omöjligt att det finns några levande lusar kvar ^^ :D

alexfifan
0

Btw, krävs ca 2 dygn i minusgrader för att både löss och ägg ska dö, så tror inte du behöver ställa ut buren ;)

nyndat
0

#5 jag fick ingenting utskrivet så det skulle kräva ytterligare ett veterinärsbesök isf :(

#6 Attans!! D:

Dramatik
0

Man behöver inte sanera bur och tillbehör om råttorna blivit behandlade med stronghold, de blir immuna mot nya lusangrepp i en månads tid:)

nyndat
0

#8 Jag håller tummarna, och tvättar buren lite noga iaf innan de får flytta in :o Är inte helt säker på vad de fick (även om jag tror det var stronghold), och jag tror de hade skabb.. Hur länge överlever sånt, tro?