Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 2540 ggr
Katoz
0

OT.Mata råddjur

Halloj!

Sitter och funderar lite på matning till rådjuren. Brukar alltid köpa mat till fäglarna under vintern. Men vill även köpa säckar med mat till råddjuren. Vet att det ska finnas matkrubbor ute i skogarna, men vem lägger i mat där?? Tänkte att man kunde kontakta dom och erbjuda sig stå för några utmatningar..tror förut det var brandkåren..hmm..

Bor just nu hos min mamma i haninge och här finns det massor av rådjur..

Nån som vet!??

Katoz

MarajLowajz
0

knäckebröd, sen finns ska finnas kärvar - alltså havreplantor man kan ge dom, mest för småfåglar men rådjuren äter också det. sen kan du också ge torrhö, frukter - billiga äpplen och sådant.

Bra om man sprider ut det i olika högar så att de högrankade kan äta på ett ställe och sen de lågrankade i gruppen kan äta på ett annat ställe. Halm ska också gå bra.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Denna kommentar har tagits bort.
zickan
0

Det finns ett visst rådjurs foder att köpa. Jag köpte förut när jag hade bostadsrätten i virsbo. Då var det så sjukt mycket snö.
Jag grävde stora gropar på tomten under äppelträdet. Tradition av grannarna att låta äpplen ligga åt djuren. Så de försökte vi hjälpas åt att få fram så de kunde äta upp.
Men kastade även ut rådjursfoder på tomten. Samt köpte billiga hö balar från stallet breve och satte ut.
Nu bor jag i stan. Ser inte ut som att det är någon som ger mat till just rådjuren. Men grannarna är väldigt duktiga att slänga matrester utanför porten i en buske. Mest troligt åt ekorrarna vi har här. Men det gynnar rådjuren också.

Kan det inte vara viltvårdarna som sätter ut numer?.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mizzive
0

Man kan blanda en egen blandning. 2 delar karisma, en del havrekross och sen ½ del betfor. Det är ungerfär vad vi ger våra på jobbet (djurpark). Eller ännu bättre än karisma är renfor men det finns kanske inte så mkt där nere hos er. :)

Sen är hö alltid bra! Men det ska vara lite finare strån.

Katoz
0

Problemet är inte vad jag ska mata dom med, kanske formulerade mig dumt. Vad jag var ute efter är om någon vet vem som är ansvarig över matningen så jag kan kontakta dom om jag kan bidra med hjälp :)

Katoz

Verra
0

Testa kommunen? Dom om några borde ju veta vem som har ansvaret?! :)

gulzebra
0

Jägare brukar mata, hör med någon jägarkår i trakten så kanske du får napp :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Luka
0

Jag har för mig, och är ganska säker på, att det är markägaren som är ansvarig. Så om marken ägs av kommunen, så är det kommunen… Är det kyrkans mark, så är det kyrkan. är det en privatperson som äger marken så är det den som är ansvarig…etc.