Kalla på råttorna?
Kan man lära råttorna sitt namn?
Alltså så att man kan ropa på dom så att dom kommer?
Och isåfall hur.
Ja, helt klart kan du göra det! :-D De kan ju lära sig att lyssna till din röst, och när de med tiden lär känna dig och börjar lite mer på dig, så kommer de att vilja vara runt dig när du har de ute :-)
Lyssnar dom bara till min röst då eller andras också? ;-)
Alltså mina råttor är så sociala att de kommer rusande mot dörren, så fort man kommer in :P Men ja, alltså se till att prata mycket med de, så att de bekantar sig mycket med din röst. Och med tiden då ni har lärt känna varandra bättre, så kommer de förmodligen som sagt vilja vara nära dig, och ty sig till din doft. De går ju mycket på hörsel- och luktsinnet, så det är väl de sinnena man ska utgå från ^^
Asså, lyssnar dom till andras röster också? :)
Ja, det gör de säkert. Men de lär ju ty sig till dig mest, då de förhoppningsvis träffar dig mer :-) Så ja, de kommer säkert att lyssna till andras röster också, men då de förhoppningsvis känner sig tryggare med dig, så lär de väl hellre komma till dig i första hand.
Okej :-) Tack
Har jag mina råttor ute och ska kalla in dom för att släppa in dom i buren så dunkar/klappar jag med båda händerna på sängen och de kommer direkt :P
Inget jag tränat in bara något som blivit en rutin för oss här hemma :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag ropar på mina vid namn och dom kommer direkt! Däremot funkar det bara med mig, för som emmawq sa så vänjer dom sig vid din röst 
Alla mina tre brukar komma när jag gör ett högt puss ljud med munnen. Alltså pressar ihop läpparna till en barn-puss och drar luft inåt så det blir något slags ljud :P Då kommer de alla på komando
min förra råtta när hon var kanske 6 veckor (bodde hos min kompis då) lyssnade på sitt namn :)
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Min Mamma råtta som tyvärr gick bort i helgen. Hon var duktig på att komma när jag ropade på henne. Man såg verkligen hur hon stannade och lyssnade för att höra vart jag stod. Hon kunde vara i vardagsrummet och jag i köket och hon komm när jag ropade. Helt underbar råtta. Dock vill inte dom andra komma när jag ropar. Men en av dom stannar iaf upp när hon hör sitt namn och sen fortsätter hon med sitt.
Har haft flera råttor som lyssnar till sitt namn, de blir som små hundar, det var roligt en gång när jag letade efter min ena tös, gick runt och ropade hennes namn, då tittar hon upp ur soppåsen som står i hallen *haha* och skuttar ur den och fram till mig för pusskalas :P

min ena hane Kirby som ofta får springa lös (hans bror tkr bättre om att vara i buren)
har jag tränat på att komma till mej när jag knäpper med fingrarna, då kommer han rusandes och klättrar upp i knät på mej för en gosstund ^^
men han lyssnar inte tll sitt namn
You can't spell Bitchy without Itchy
hur har ni lärt dem att komma mina små är inte mer än några månader och fortfarande skygga.
kan man loka med godis eller är det bara att träna dem att bli socialare?