Bumblefoot av golv?
Har hört att råttor kan få bumblefoot om de har för hårt underlag i buren (typ gallerplan etc) men kan de få det även av t.ex hårt golv? Mina killar är ute och springer på mina golv ett par timmar om dagen och har nämligen inte parkett, utan sånt där hårt, typ stengolv(klassiskt golv i lägenheter)?? Hur pass vanlig är denna åkomma, och går den att bota?
Jag har aldirg haft bumblefoot trots hårda hyllor, gallerhyllor o dyl. Så länge det är ett varierat underlag, dvs att de får gå på både hårt och mjukt så tror jag att det är riskfritt.
Jag har haft det på en råtta som alltid låg och sov på hårt underlag, i buren så grävde hon alltid bort allt spån där hon skulle sova. Men att de skulle få det av att springa på hårt underlag tror jag inte. Då springer dom ju runt och ligger inte still och pressar en del konstant i golvet under son vikt.
Men hur vanligt är det med bumblefoot då?? Jag försöker att inte ha så mycket hårda material, typ lägga tidningar på hyllplanen (som för övrigt är i plast) etc… Men jag funderar på att ha några gallerhyllor som typ stegar i buren, men bara några stycken, tänkte hur pass riskfyllt det är??
Ingen aning hur vanligt det är faktiskt, jag har haft det på 1 av 30.

Vad kan man göra åt saken?
Min hanne har fått de nu, har heller aldrig haft det på någon av mina 10 tidigare råttor. Han bor i samma bur och rör sig på samma ytor som de gjort. ändå har han de. Hur kan man bota de?
Min Pikku har det. Jag upptäckte det ganska tidigt och hade ändå tänkt göra något åt buren för att minska risken för det. Jag har lagt mattor på alla hyllor (och burbotten) för att det ska bli mjukare att gå på. Borris dörrmattor mattor från IKEA närmare bestämt. Tror inte att det går att bota helt, men man kan iaf lindra det. Vad gäller Pikku så har hennes bumblefoot hållt sig på en låg nivå i snart ett halvår nu. Bara en liten bula på ena bakfoten. :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
De jag undrar är om någon har en bild på bumblefoot så man kan se hur de ser ut?
Min Rakel har också en bumblefoot, men jag gjorde som #6 och hennes har också hållt sig på en låg nivå :) Den värsta svullnaden gick ner när jag la på mattor och tvättade med jodopax i någon vecka, nu är det bara en liten bula.
Jag tror inte att dom får det av att springa på hårda underlag. Bumblefoot är som jag förstått det mer av ett "liggsår" eller trycksår.

Tack för tipsen ! =) Ska åtgärda litegrann i buren och även testa jodopax en svänh. just nu har jag bara smörjt det.