Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 986 ggr
hanna.k
0

Kan man ha råttor om man är allergisk!

Jag funderar på om man kan ha råttor om man har astma? Hur mycket luktar det av råttor?

Terato
0

Du kanske kan få låna råttor av någon uppfödare för att prova?

Annars har jag hört att råttor är en av de mest allergiframkallande djuren. Vet dock ej hur det är med pälslösa djur.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Ninja
0

Råttor är tyvärr väldigt allergena, speciellt hanar.. Jag vet lite folk som är allergisk mot hanar men inte honor. Det bästa vore ju om du kunde besöka någon med råttor för att se om du reagerar. Vissa klarar sig utmärkt om de äter allergitabletter.
Lukten beror på, precis som med andra burdjur, hur noga och ofta man städar buren. Fuskar man så börjar det ju såklart lukta, men det gäller ju alla djur.

hanna.k
0

#1; Tack..jag kanske kan kolla upp det där med att få låna..

hanna.k
0

#2; Jo jag hade för mig att de sagt att råttor luktar mycket..men om man städar buren ofta så kanske det funkar..

Stj3rnfallet
0

#0 Jag har både astma och allergi, dessutom har jag råttorna på mitt rum och det fungerar bra!=) Men det är ju olika för alla. Jag tycker inte att råttor luktar så där jättemkt, men det kanske beror på att jag använder toa-lätt som botten material =)

CamillaS
0

#5 eller att du har vant dig vid luktenFlörtGenerad

sweet_heart83
0

Hej min sambo är allergisk mot en del pälsdjur, mest katt. Men råttorna har han inga problem med tack och lov, för han är så förälskad i våra små fisar så hans hjärta skulle ju totalt krossas om han inte skulle kunna gosa med domRäcka ut tungan

Hoppas du klarar dig utan känningar om du vill ha råttor. Lycka till!

Terato
0

Det kan nog vara bra att ta hem råttor på prov för man kanske inte reagerar på en gång. Har en kompis som aldrig reagerade på kaniner och hon skaffade då kanin. Hon började reagera på den först efter några dagar.

Eller att du har en reservplan, typ blir du allergisk så finns någon som kan ta över råttorna. Det kan ju bli svårt att omplacera.

Hoppas det ordnar sig för dig!

teratos.r8or.se

Grodan
0

Som uppfödare väljer jag att INTE sälja råttor till familjer eller par med allergi eller astma, då det faktiskt kan förvärras i samband med långvarig kontakt med råttor. Så tyvärr skulle jag avråda dig hanna.k. Risken att din astma blir värre är alltför stor och det är onödigt att utsätta dig själv för risken, samt kanske behöva omplacera råttorna den dagen du upptäcker det.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Karmatarerskanise
0

Ja, att utsätta sig för pälsdjur då man har astma är inget bra. Det kan bli så mycket värre. Tyvärr..

Stj3rnfallet
0

Hm.. Det beror nog faktiskt på vad man har för astma också! Och bara för att man har astma behöver inte det betyda att man inte kan ha djur! Det finns som sagt 2 sorters astma - allergisk och icke allergisk astma.. Och även om man har allergisk astma så är det olika faktorer som påverkar om man får svårt med andningen.. T ex röklukt kan skapa problem för astmatiker, parfym, dålig luft osv. Det behöver inte vara just djur som gör det! Jag fick min första råtta som 10 åring och jag har aldrig haft några problem med dem över huvud taget. Dessutom så beror det ju faktiskt på hur svår astma man har, eftersom att man kan ha det i olika svårighetsgrader (eller vad jag ska kalla det). Det finns inget hinder för en astmatiker att skaffa ett djur man är intresserad av så länge man inte är superallergisk också!=) Tycker inte att man ska vara så negativ till att astmatiker ska skaffa djur, då man inte alls behöver bli påverkad över huvud taget.

Karmatarerskanise
0

Min läkare har sagt att det kvittar vilken astma man har. Man ska inte riskera att den blir värre. för båda kan bli det av djur. Och en massa andra saker självklart.

Stj3rnfallet
0

#12 Min läkare som jag har haft i hela mitt liv har aldrig sagt det till mig! Eller jo, givetvis att det bästa är att låta bli om man har allergisk astma, men han har aldrig sagt ngt om icke allergisk astma

Grodan
0

Vid osäkerhet rekommenderar jag att man tar allergiprov och rådfrågar en riktigt bra läkare. Det är viktigt för mig att sälja råttor till varaktigt hem, samt att det är så himla tråkigt när man förälskat sig i sina vänner och så tål man dem inte. Flera gånger har det hänt att jag fått ta tillbaka råttor från desperat ledsna allergiker. Min erfarenhet är att minsta allergi blir värre.

Beträffande astma vet jag väldigt lite om saken. Jag pratar nog enbart om allergisk astma då jag inte känner till den andra, men tack för upplysningen! Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Daydreams
0

Vet inte hur det är med allergi och råttor men jag anser att det är dem emst "luktfria" djuren man kan ha. jag använder toa-lätt i botten. byter ett par gånger i veckan och har en "bajslåda".

Hanarnas urin luktar ju mer så honor kanske funkar. men är man pälsdjursallergiker så tror jag inte man ska skaffa djur. Plus att dubbelrexade råttor precis som andra "naken djur" bär på samma allergena ämne som de med päls.

Terato
0

Ta det lugnt bara.. Min syster som går naturbruksgymnasium säger att råttor ska vara ett av de mest allergena djuren.(Säger man så?) Man kan ha haft katt hela livet men sen utvecklar allergi mot råttor och då blir allergisk mot katten också.

Så känner du att du verkligen, verkligen vill prova så testa först med låneråttor tycker jag. Med risk att du utvecklar alleriger.

teratos.r8or.se

hanna.k
0

Tack för alla tips Glad

Men det blir så att jag inte kan ha nån råtta Gråter

Jag ska få en orm eller nåt djur som inte har päls i stället Glad