Sagan om isfolket kullen
Åh helledussane sådana små goskorvar. :) Synd på honan bara - hon är ju själv fortfarande bebis. Kommer hon från djuraffär, eller vad är det som har resulterat i dessa småttingar?
Du har ju tydligt valt världens bästa namntema. ;) Har du bestämt vilka namn du ska använda?
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
ja som äslkar sagan om isfolket bra serie!.
ska bli kul å få följa, hur ser mamman ut?
Det var en liten rymningsolycka så att säga.. men jag tycker det går bra för honan hon har knappt lämnat boet alls.. jag har inte ens sätt henne äta.. men det kommer väll snart när det kurrar i magen.
här är en bild på mamman och här dedan kommer en drös med namn som jag kommer att välja utav:
Villemo
tula
irme
elisa
marco
lilith
irmelin
liv
tristan
lavivia
Nathanael
trond
heike
yrja
dominic
mori
tiril
sunniva
gand
Tarald
Småkorvarna :) Hur går det för mamma råtta då? Tar hon det hela med ro?
Ja hon är lugn och låter mig pilla på hennes ungar när jag vill. Hon är jätte gullig med dem.. förutom när hon kliver på dem, men det verkar hon tycka är helt ok :P
Juste jag virrade nog ihop det lite 3 hodded blir det nog.
Har du någon misstanke om vem som kan vara pappan? Eller köpte du henne dräktig?

Mittnamn, tänkte bara påminna om vikten så du inte gör samma misstag som mig och missar att de ligger efter i början. Den här listan går jag efter nu (scrolla ner):
http://www.afrma.org/pregrat.htm
Det är givetvis svårt att bedömma vad som är normalt när man har lite erfarenhet men jag tror det här är en ganska bra lista.
Jag har ju stödmatat de minsta i min kull och provade även att sätta in en flaska åt mamma råtta med mjölkersättning för att fetta på mjölken lite(den innehåller ju även annat nyttigt). Det tyckte jag gav resultat fort på hela kullen. Och jag tänker att din hona förmodligen behöver extra mkt hjälp med bra mat eftersom hon är så pass ung.
I länken står det "A typical healthy baby from an average litter is around 6 to 7 grams at birth, babies born at 5 grams are considered small ".
Alltså ska man kanske inte, som jag gjorde, lita på vikttabellerna som brukar skickas runt här på forumet som säger 2-5g i födelsevikt.
Älskar mina stora små vänner..

sen får man även tänka på att mamman är så pass ung, och inte stor i kroppen
You can't spell Bitchy without Itchy
#13 Så länge ingen halkar efter och alla stadigt går uppåt i vikt. så tänkte jag inte gå in och stödmata. Och mamma får fet och bra mat vargedag som hon glatt mumsar i sig:) Men jag ska ta och läsa lite på länken där sen när jag får lite mer tid till över :)
#12 Jag vet vem pappan är men jag har inte träffat han, och mamman var dräcktig när jag köpte henne.
pappan är en agoti, ochså lite yngre än vad han borde varit men ingen bebis iaf.
Okej, Vart kommer dom ifrån?

#15 Bra att du tänker på det! Ville bara uppmärksamma för säkerhets skull!
De är jättesöta. Tycker mig se en roan där också, husky!
Ett tips för könsbestämning sen när de blir lite större: Titta efter tuttar! Det är bara honorna som har det. Och sen träning såklart, jag har tittat och vägt mina varje dag och sen när jag jämfört med tidigare anteckningar har jag fått det bekräftat att jag verkar ha tyckt samma sak från dag till dag.
#17 Oj är det en roan där? hur ser man det? Jag har faktiskt hört det där med tuttar tidigare.. men inga såna syns än iaf :) Jag ska nog börja anteckna lite nu när jag kan se mer skillnad på dem.
Det är faktiskt väldigt lätt att se skillnad på kön, det kan man göra så fort ungarna har kommit ut. :) Dels är det det där med "tuttarna", men hanarna har en pytteliten påse som blir lite rynkig under pillesnopppen, där testiklarna ska rymmas när de trillar ned (vilket de gör väldigt tidigt). Dessutom är deras lilla "plopp" som de kissar med lite större än på honorna. Ni får ursäkta, jag är nyvaken och helt seg i huvudet, jag kommer inte på något bättre ord än plopp. :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag har faktiskt inte haft några större problem med det.. tror att jag lyckats ganska bra med det..
ok men en sån bläs har 3st av dem… men det är väll inte bara roan´s som får det eller?
#22 Nej, inte bara roans utan tex badger men det är en ganska ovanlig teckning här i Sverige. Du kommer ju att se om de är roan genom att de i så fall kommer att blekas. Men redan nu kan du räkna ut det om du vet hur föräldrarna ser ut tex om någon av dem är roan. Du kanske inte vet hur pappan ser ut iom att det är en tjuvparning?
#23 ingen av föräldrarna är roans, bara mormors pappa är det.. men det kan ju finnas missar i stamtavlan, då det även finns färger där som inte finns tex. Choklad caramel, silver fair huskey. det är inga som jag har hört talas om iaf.
#24 Det kan ju vara de där missarna som förklarar det, roan är ett fenomen som verkar kunna komma tillbaka generationer senare.
Finns det några ambk med bläs i släkten? Och vad har föräldrarna för teckning?
#25 Jag vet inte riktigt skillnaden på eubk och ambk, men inte vad jag vet iaf mamman är cinnamon blue eubk, tror att hon är cinnamon blue iaf du kan ju själv se bild på henne längre upp i tråden. Pappan är augoti utan teckning.
#26 På din beskrivning tror jag inte att det kan förekomma annat bläsat än roan. Men som sagt du får se om de bleks när de växer upp.
ah ok, det kommer nog att märkas ganska snart.
3 dumbosar och 7rexar finns det i kullen
Det finns inge badger i släkte, bara roan :).
Vänta nu, är hon från samma kull som min London?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
yes det är hon :)
Och då är det en av ungarna från den andra kullen (syskon till min Size) som är pappa?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
pappan är född i juni och heter oskar och är agoti, mer vet jag inte om han
Då är han bror till min Size. Fick plötsligt ett väldigt stort habegär efter dina bebisar. Är föräldrarna lika goa som sina syskon kommer det att bli helt underbara råttor! <3
//Lamina
# 35 Det är bror till din :).
tänkte berätta vad jag kommit fram till här med ungarna.. färger o sånt..
Flickor:
Mori: Black eubk
Villemo: huskey/agoti roan rex
Yrja: Augoti hodded rex
Irmelin: huskey roan dumbo
Lillith: Mink? / cinnamon blue? (som mamma) Eubk röd el rubin ögd
Tiril: Mörk campange el amber? hodded rödögd
Pojkar:
Tristan: black/huskey roan rex
Kolgrim: Agoti rex bumbo
Tarald: Agoti hodded rex
Gand: Black hodded
Natanhael: Champage rex rödögd
Irme: Mink/cinnamon blue? dumbo röd/rubinögd
idag har 4 av dem öppnat ögonen..
Ser fram emot fler bilder! :)

Fina små bebbar!
Har också haft en Villemo (black huskey) och en Tristan innan (black eubk rex dumbo) :)
Här är en liten video på småknoddarna :)
#45 <3
//Lamina
#45 Aw! Gud vad söta dom har blivit <3
Guh va söta dom är! Gillar den ljusa cinamon (?) hooded med stripe på ryggen, var ju jättesöt.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#47,48. Ja alla är helt underbart söta, jag ska faktsit behålla den lilla ljusa hodded tjejen, men det är grymt svårt att välja alla är underbara.
De har börjat göra små äventyr utanför huset, speciellt när mamma vart borta för länge.
Oh, det var Nathanael jag vart så kär i på videon! <3
Synd att jag inte har hanar än… :(
//Lamina
bebis sjuka :O
otroligt söta :P
#62 ja han är hel go.. synd bara att han och Dominic (kolgrim) är lite efter i vikt.. men de går upp iaf :) Hanar har faktiskt ingen vart intresserad av och honorna (som det ser ut just nu) är det bara Yrja som finns till övers.
#64 Oj oj, nu får jag hålla hårt i mig för att inte sno åt mig honom och Dominic…
//Lamina
#65 ja det kan jag tänka mig.. kommer att bli svårt att lämna bort dem :(
#67 Åh, så sött! <3<3
Jag ska inte köpa fler råttor, jag ska inte köpa fler råttor, jag SKA inte köpa fler råttor…
//Lamina
#70 Men jag har redan skickat dig ett pm! :p
//Lamina
Jag såg det! du har fått ett tillbaka nu :)
Jag kom på en grej som kan vara bra för er som skall köpa råttor ur denna kull att veta om… det finns en liten risk att de rexade kan bli fuzz, de ligger bakom båda föräldrarna fast då ganska långt bak så risken är väldigt liten, men den finns där. Hoppas inte detta ändrar ert beslut om ett råttköp :)
är alla tingade?? (inte läst igeom alla inlägg)
4pojkar finns kvar att tinga.
Vilka 4 är det?
Åh… Så synd att du inte finns i sthlm. Lilla Tarald var ju bara för söt.
#73 Vet ju iofs att det finns i släkten, men syns inte det rätt så tidigt? Trodde att fuzzar aldrig fick hår..?
//Lamina
#73 nej de tappar håret efter en tid
#77 känns som det kan vara ganska lätt att hitta transport till stockholm.. annars finns det en buss som bara kostar 120spänn t/r från örebro iaf..
#76 det är Gand, Tristan, Tarald och Irme önskar dock att irme kunde få stanna hos mig :)
79 är de nån från gbg som ska ha? eller kan transport ordnas?? är faktiskt intresserad.
#79 Fy vad sugen jag vart nu! 120 kr är inte mycket alls för en så lång resa. Vad ska du ha för en liten?
#79 Men finns det på pappans sida då? Vet ju att båda föräldrarna kommer från linjer från samma uppfödare, men vet inte om det finns fuzz i pappans stam…
//Lamina
jag tror det fast längre bak…. jag får kika lite närmare på den saken..
#83 Aja, mig gör det inget om någon av mina pojkar skulle vara fuzz, får bara ta hand om honom lite extra. <3
//Lamina
Om man kollar i mammans kulltråd så ser man ju att hennes bror var helt naken vid dryga 4 veckors ålder. Och kollar man noga på dom allra tidigaste bilderna så syns det redan där att han ser lite hårlösare ut. Tror med andra ord att det redan nu borde märkas om någon unge skulle vara fuzzie…
//Lamina
Ja det kanske är sant.. kan väldigt lite om hårlösa råttor då det inte intresserat mig :)
Vi (jag :p) vill se mer bilder, föresten! ;)
//Lamina
#87 Jag med! :)
jag får väll ta och styra det då :) jag kan fota dem i smågrupper så att de som ska åka till samma ställe hamnar på samma bild.
#90 Men åh! Ser supermysigt ut <3 Vilken härlig bild!
Vilken myse bild 
Myshög! <3
//Lamina

Men gud så söt bild! :)
ja :) jag vart glad för att de inte märkte att jag öppnade buren för att ta kort.. då skulle de inte legat kvar

#79 den bussen tar inte med husdjur på bussarna
Om man är diskret gör den det ;P

inte om man bryr sej om allergiker som kan finnas på bussen :(
jag tror faktist att folk med katthår på kläderna är värre…
Jag har tagit med råttor på swebus o så o det har vart lugnt.. man märker ju om folk nyser o så då kan man ju lite diskret flytta sig längre från den personen..
Alla allergiker håller sig inte till lite nysande. Finns folk som inte kan vistas i samma buss som ett djur öht också. Då räcker det inte med att flytta sig och även i de fall avstånd hjälper så är det redan försent när personen väl har reagerat. Med tanke på att resultatet i värsta fall är plingplongtaxi för att inte dö så kan det aldrig någonsin vara rätt att utsätta allergiker för det på en plats där de inte får utsättas för det. Det är en sak att ta djur på vanliga bussar, där får allergikerna snällt anpassa sig, men nu har Swebus bestämt sig för att anpassa efter allergikerna och då är det det som gäller.
Råttor på bussen är definitivt sjukt mycket värre än katthår på kläderna, det är liksom inte pälsen man är allergisk mot och allergenerna försvinner rätt snabbt :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
aja men vi kanske skulle starta en egen tråd om råttor på bussen :P detta känns inte så relevant i just denna..
Finns det någon bebis kvar som är otingad? :)
nej tyvärr.. det gör ju inte det