Bli råttägare..?
Hej.
Jag har läst väldigt många inlägg och trådar på den här sidan (grymt bra sida f.ö.) Och jag har varit intresserad av och köpa 2 råttor ett bra tag, men vet inte exakt vart jag ska vända mig så jag undrade om någon här kunde hjälpa mig? Sen om ni kan säga huruvida det är en bra ide för mig att ens införskaffa sig råttor? Vill bara inte åta ansvaret om jag för någon anledning inte skulle vara passande som råttägare.
Jag är student, 24 år gammal, bor i Luleå själv i en 1:a (28 kvm). Uppvuxen med 2 katter så jag är van och bo i hushåll med husdjur (katterna finns dock hos mamma numera). Så min rädsla är ju att jag studerar och är i campusområdet mellan kl 09-16 varje dag. Är det för lång tid för dom och vara på egen hand?
Om ni har några frågor så SNÄLLA fråga på. Jag försöker bara klura ut om jag ska slå till eller ej. Känns lite själviskt och bara köpa för att dom är söta (vilket dom äääär, herregud man dör ju lite) =)
Kram, Liya
Råttorna ligger troligen mest och sover under den tiden du är i skolan. De brukar vara lite mer aktiva sen eftermiddag-kväll-natt, iaf här hemma
Instämmer med #1, dessutom har man ju alltid minst två och de är rätt bra på att underhålla varandra. Förse dem med mat och leksaker så klarar de sig fint under de sju timmarna :)
Även mina är mest aktiva på kvällen så det går fint. Det är så underbart med råttor.
Om du behöver en bur så vill jag tipsa om rolles akvariecenter. Han har inget i själva butiken men han kan beställa in. ^^
Det svåraste med att bo i Luleå är väl att hitta råttor haha. Eller ja det beror ju om man tycker det är ok med zooråttor eller ej.
Du kan ju kolla med Allemaj hon ska ha en kull 'nästa år' xD
ska själv ta två battingar därifrån
Tack för era inlägg!
Jag bor i Stockholm och kommer ta tåget upp till Luleå :)
Men jag vet att köpa grejer däruppe kommer va klurigt så jag hoppas kunna få med mig det jag behöver här hemma istället! Vilket bottenmaterial trivs dom bäst i förresten? tidningar, spån, hö? haha förlåt men jag e lite lost som ni märker.
Uppskattar all hjälp!
Om ni kan tipsa på hemsidor eller några bra uppfödare i Stockholm är jag idel öra också!
Massvis med kramar, Liya
#4 tack för tipset! inne i allemaj's hemsida och kikar nu. Men hade hoppats på hitta något i stockholms området så jag kan åka upp till Luleå med allt jag behöver istället. kan f.ö ta en tågresa eller så om det skulle behövas, men Lycksele känns aningen långt :)
men tack för förslaget!
Katoz finns i Sthlm, kolla om hon har några planerade kullar :)
försöker söka medlemmar men sidan kan inte visas :/ förhoppningsvis hamnar Katoz här på nåt sätt :D
Kan ni tipsa om vad man kan ställa för frågor till en uppfödare som man planerar och köpa en råtta av?
#5 ang bottenmaterial så kör jag med ett lager tidningspapper i botten, och fleecefilt på det. Sen har jag två toalettlådor med kattgrus i som de har gått på sen redan i början, tricket är att lägga deras bajspluttar där så listar de ut resten själva :) Kissandet är det lite värre med, och det är därför jag har tidningar under fleecen. Pappret kastar jag och filten tvättas 1-2 ggr i veckan, toalådorna töms när det behövs. Skrubbar buren en gång i veckan, med rodalon (desinficerande rengöringsmedel)
Ett litet tips som jag tyckte hjälpte mig jättemycket innan jag skaffade råttor var att jag hade en bok att skriva i om all information jag hittade. Jag googlade väldigt mycket och såklart läste mycket på forum som detta. Det som jag har skrivit i boken är:
*Sjukdomar
*Mat - Vad dom ska ha dagligen och vad man ska undvika
*Vatten
*Burinredningstips
*Aktiveringstips
*Allmänt om råttor såsom storlek, ålder etc.
Ett tips som hjälper då man inte kommer ihåg allting sådär i början :D
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#10 Annars är en bokmärkesmapp också en utmärkt lösning, om man som jag inte för allt i världen kan hålla reda på fysiska små objekt och deras geografiska position i mitt eget lilla råttbo :P
Vad kul med fler råttägare i norr! Bor själv i piteå, tycker det är lite rått-tomt här ;)
För min del tycker jag att råttor är det charmigaste och roligaste djuret man kan ha! De är ALDRIG tråkiga och kan bli så otroligt tama ^^ Det enda man ska tänka på är ju att de kräver betydligt mycket mer än de "vanliga" gnagarna. T.ex blir de lättare sjuka, så de ska aldrig stå i drag och du ska försöka hålla rumstemperaturen på runt 20 grader. De måste ju även ha en rätt stor bur, med en hel del höjd. En utav de bättre är väl furret tower eller någon typ av voljär. Inredningstips finns det massvis med trådar om här inne så det är bara söka på typ "inredning" här inne så kommer du att hitta massvis. Men ett hett tips är ju att kolla på IKEA (råttägares favoritställe) där du kan hitta massor av filtar, handdukar, korgar, hyllor etc etc. I matväg ska du tänka kostcirkeln (det finns också supermycket artiklar om det här inne)
Så det du ska tänka på är: att inte ha kutterspån (råttor har väldigt känsliga luftvägar), du ska aldrig ge för varm eller för stark mat, och du får inte ha de där de står i drag utan gärna i det varmaste rummet i lägenheten :-)
Du kan definitivt skaffa råttor sålänge du är förberedd på att de kräver ganska mycket av din fritid, och behöver för att må bra vara ute minst 1-2 timmar om dagen. Skaffa aldrig bara en råtta utan 2-3 st. Vilket kön du ska välja på din flock spelar ingen större roll, för både honor och hanar blir lika tama. Det enda är att hanarna kissar runt mer och blir ganska mycket större generellt. Råttor är även som de flesta gnagare aktiva tidig morgon och på kvällen, så de kommer ändå att ligga och sova medan du är i skolan :-)
#13 bra sagt :3 Måste bara tillägga att det är lite svårt att generalisera sådär, med avseende på kissandet.. Mina killar kissade inte alls så mycket som min ena nuvarande tjej gör, hon är helt otrolig! Hon har börjat klättra upp på min hand bara för att droppa av sig lite och kutar sen bort igen. Och ofta lämnar hon en liten gyllene pärlrad efter sig, både ute och inne i buren. Gris.. :P
oh oh oh! bra inlägg från allihopa! #10 och #11 det här med och samla all nödvändig information i nåt bokmärkesmapp/skrivhäfte var en superbra ide! :)
#12 haha ja! förhoppningsvis blir vi fler :D
#13 jaaa bra inlägg. kopierade hela och sparade.
#14 kul och höra för att jag tror att jag vill ha två hanar :)
Det här med varmaste rummet i lägenheten och så. Alltså jag bor ju i en 1:a :/ tror ni det är ok ändå? Men min lägenhet är varm, t.o.m under vintern. Jag har läst väldigt mycket om sjukdomar och så, och har förstått att det är väldigt vanligt. Antar att det är latent gen hos dom eller något? Ingenting man kan förhindra eller undvika. stackare :(
Har ni förresten tips på någon bra uppfödare i Stockholm? Drar upp till Luleå i mitten på jan och försöker få allting klart tills dess. Har redan ringt SJ om en sittplats där husdjur är välkomna :D
Tack för all hjälp verkligen. Det här forumet är så kickass
#15 Bra uppfödare i stockholm som jag känner till är ju Katoz, sen finns det säkerligen någon som kan tänka sig att omplacera några råttor. Zickan kanske har ett par tjejer/killar som behöver omplaceras om du vill ha vuxna råttor till och börja med?
Jag tycker det är bra att ha en vuxen råtta med en bebis för då har bebisen en förebild att gå efter så att säga. Blir dom oftast lugnare också.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#15 Det blir nog bra :-)
Hon finns i sthlm:
Finns i Västerås men det finns transport:
http://zickan.webs.com/males.htm
Denna uppfödaren finns också i Västerås:
http://www.cosmonita.se/rattor.html
Sedan finns ju medlemmarna MangoMelon och Nicciz här inne som båda är uppfödare (man kan säkert ordna transport)
Den här kvinnan Linda är en väldigt erfaren råttägare (jag har köpt råttor från henne tidigare som var underbara) och hon jobbar en del med omplacering (som även t.ex Zickan här inne gör). Det här är Lindas mail:
thewhipps@gmail.com (hon bor i sthlm)
Håll även utkik här inne på annonser och även på blocket där det ofta finns råttor som söker nya hem!
ni har verkligen hjälpt till allihopa. super tacksam. nu ska jag börja köpa alla smågrejer jag behöver. buren jag tänkte köpa uppfyller inte storlekskriteriet (bottenplanet) när jag kollade burräknaren så jag börjar om igen ^^
gracias!
Lycka till! Råttor är verkligen supermysigt att ha :-D
Åh vad roligt, lycka till :) Se till att lägga ut bilder på bebisar o bur när det blir dags :D