Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1514 ggr
StinaY
0

Massor med frågor!

Hej alla!

Jag ska snart bli råttägare, så jag slukar all info jag kan hitta på forumet och i böcker. Dock har jag massor med frågor som jag önskar er erfarna att svara på.

• Hur vanligt är det egentligen med ohyra på råttorna? Kan dessa smitta oss människor eller andra husdjur?

• Behöver jag behandla de nya jag får hem med något i förebyggande syfte? ex. avmaskning. (Har inga andra djur här hemma)

• Kan jag smitta mina råttor om jag är förkyld? Bör jag undvika att pussa och liknande då jag är dålig?

• Ger ni era råttor människomedicin? (ex alvedon vid feber, smärta) Läste det i en bok, inget jag tänkte ge mig på utan mer av nyfikenhet jag undrar hur ni gör?

• Finns det tips på bra veterinär i Sthlm?

• Kan man och bör man försäkra sina små vänner?

• Bör jag upphetta det bottenmaterial jag ska använda. Tänkte eventuellt testa "katt-pelletsen", gäller det även denna?

• Hur transporterar jag mina små bäst vintertid? (åker kommunalt)

Andra tips mottages tacksamt!

Medarbetare på träning.ifokus

KickanW
0
  • Skabb är ganska vanligt men behandlas lätt med stronghold som man får utskrivet hos veterinär.
  • Det ska inte behövas men många brukar hålla nya råttor i karantän för att kunna kolla om de är smittade av något och i så fall hinna behandla dem innan de smittat ens "gamla" råttor.
  • Jag är inte helt säker på det här eftersom folk säger olika, men jag brukar låta bli att pussas så mycket när jag är förkyld, för säkerhets skull.
  • Nej nej och nej! Skulle aldrig falla mig in, det kan innebära livsfara!
  • Det finns flera men de jag har erfarenhet av är Ahlbergs på söder som är små, billiga och bra och Roslagstull ute vid Tekniska Högskolan som är dyrare men väldigt duktiga på råttor!
  • Man kan försäkra men det är inte värt det. I stort sett ingen försäkring är ju värt det egentligen utan bara om man råkar ut för de där högsta summorna… Och när det gäller råttor är ju de högsta summorna bara någon tusenlapp, vilket går ganska fort att spara ihop.
  • Har aldrig hört någon som gjort det, så det ska inte behövas.
  • Jag brukar köra en transportbur med massor av fleece i och en filt runt som jag sedan har i exempelvis en väska eller plastpåse. Om man åker långt måste man komma ihåg att släppa in luft då och då!
MoaL
0

Jag tycker att löss är ännu vanligare än skabb, men jag vet förstås inte hur det är nere i Stockholm. Här uppe är i alla fall löss vanligt. Jag brukar behandla med Bimectin, men stronghold fungerar nog lika bra. :)
Och råttors skabb och löss sprids bara till andra råttor och även tammöss, men inte till andra djur. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Jespersen
0

#2 Önskar jag hade vetat det när jag lus-schampoonerade fem råttor och dessutom tre hundar och två katter en gång i veckan i tre veckor.. :P Trodde lössen gick från djur till djur.

MoaL
0

#3 Hahahahahahaha! Förlåt, men jag håller på att skratta ihjäl mig! Skrattande Nej, usch, ursäkta, men det var väldigt dråpligt. :P Det hade nog varit bäst om du hade vetat det, ja. Stackars djur och stackars dig. Haha. :P

Vad schamponerade du dem med? Fungerade det? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

StinaY
0

Jag ser gärna fler synpunkter om det är någon som vill tillägga något. Tack ni som redan svarat!!

Medarbetare på träning.ifokus

Lamina
0

Kan iaf svara på några av frågorna…

Det kan variera lite med hur pass vanligt det är med ohyra, tycker jag. Har faktiskt aldrig sett några löss på mina råttor, men skabb har dom haft! Förra hösten-vintern-våren fick jag köra en strongholdkur på dom ungefär varannan månad. Vart det kom ifrån lyckades jag aldrig lista ut. Men det kom in en del nya råttor under den perioden så jag gissar på att dom kan vara delvis skyldiga.

Man brukar inte behandla nya råttor med någonting när man får hem dom. Att behandla djur som man inte vet om dom är sjuka skapar bara resistens och är enligt mig något man bör undvika. Däremot kan det vara bra att hålla dom nya i karantän från andra råttor om du bestämmer dig för att skaffa fler i framtiden.

Dom flesta sjukdomar är ju artspecifika. Vet dock inte om det gäller förkylning. Jag försöker hålla mig borta från mina råttor när jag är förkyld. Dels för att jag inte vill riskera att smitta dom, dels för att jag brukar reagera på djur när jag är det.

Jag skulle aldrig drömma om att ge mina råttor något som inte är föreskrivet av veterinär. Särskilt inte människomedicin eftersom substanserna och doserna är anpassade efter människor. Dessutom reagerar olika djur olika på olika saker. Om t.ex. 10 mg av en substans är ofarlig för en människa på 50 kg så kan 1 mg av samma substans ändå vara dödligt för en råtta på 5 hg.

Jag bor inte i Sthlm och vet inte vilka veterinärer som finns där.

Visst kan man försäkra råttor. Men jag tycker det är väldigt onödigt. Händer det nånting får man ändå betala självrisk eller vad det heter och det är inte till stor hjälp eftersom det sällan kostar mycket att behandla en råtta. Det är ju när man behöver rätt så avancerad vård som kostnaderna börjar dra iväg. Och en råtta kan man ju inte göra så mycket med om den bryter benet eller liknande, dom är för små för att laga och sätta gips. Dessutom så lär man ju försäkra varje råtta, och blir man råttfrälst och sitter där med en eller flera stora flockar med 6-10 råttor i varje flock (lite överdrivet kanske, men det händer) så blir det rätt så dyrt. Bättre då att spara lite varje månad istället. Det blir ju lite av en försäkring utan självrisk som gäller alla råttor.

Har aldrig hört om att det skulle vara nödvändigt att upphetta bottenmaterial. Tror inte det kommer in någon ohyra eller liknande med det oavsett vad du använder. Det enda du bör tänka på är att inte använda kutterspån eller annat som kan damma. Själv har jag helt slutat med spån och liknande och har mattor (borris dörrmattor från IKEA är att rekommendera) i botten istället. Bara att tvätta 1-2 gånger i veckan och dammar inte alls. Problemet är ju då att råttorna inte har nått att gräva i, men man kan ge dom annat att pyssla med eller skaffa en grävlåda.

Jag har en jättebra transportbur som någon (vet inte vem, fick den med en råtta som jag hämtade) har sytt ett fleecefodral med stoppning till. Håller råttan varm i dom flesta situationer. Något att rekommendera om man är av den lite mer händiga typen. :)

P.S. Skabb och löss "smittar" visst till människor och säkert andra djur med. Däremot kan det inte hålla sig vid liv eller föröka sig på dom. Men snabbt övergående klåda kan det ändå ge.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jespersen
0

#4 Haha, ja det var jävligt och det känns ju inte direkt bättre nu när man vet att det var i onödan :D Med sanering av allt dom hade vistats i osv (när jag bara hade behövt sanera mitt rum.. ) tog ju hela dagen.

Jag använde Dermocan, men detta var ju ett par år sedan. Vi blev av med lössen i alla fall :)