Vad är det här?!
Jag vill inte få panik eller ta ut någonting i förskott, men mina råttor verkar inte må särskilt bra. För några veckor sedan hade i stort sett alla av dom myco och behandlades med baytril med mycket positivt resultat.
Nu verkar dom dock ha insjuknat igen. Först var det gammelråttan, Larry, som verkade svullna upp runt kinderna och det kändes som om han hade en knöl mellan frambenen runt lungorna. Jag pratade med veterinären och dom trodde det var en tumör, i och med att han är gammal. Men svullnande och den så kallade knölen försvann dock nästan över en natt och efter det verkade han bra. Nu rosslar han igen, dock, och verkar trött och hängig. Veterinären funderar på att sätta in en ny kur, men vi får se hur jag gör med honom. (Med det menar jag att det kanske är snällare att låta gammelråttan somna in än att gå igenom ännu en kur)
Anledningen till att jag slutade tro att det var en tumör var nu i eftermiddags då jag plockade ut min favvo, Dryad, för att ha med mig vid en gosstund vid datorn och upptäckte samma sorts svullnad och knöl som gamle Larry hade för en dryg vecka sen. Jag ringde till veterinären återigen och dom sa att jag skulle komma in under morgondagen för att få nytt recept (dom verkar se det som mycoplasma vilket det kanske är, jag nojar nog i onödan vilket jag har lätt för).
Hur som helst lyckades jag ta ett par bilder på Dryad med min jättegamla, superkassa mobiltelefonkamera. Det vore skönt att höra vad någon annan tror om det hela. Kan halsen svullna upp på dom när dom har mycoplasma?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Hade inte svullna lymfar någonting att göra med SDA?
Observera dock att jag är enormt osäker, det var något jag tror jag såg i "Varning Corona" tråden så jag vill inte skrämma upp dig i onödan..
*lämnar tassavtryck*
**
*uppdatering kl.16.36*
**länken till Corona tråden
inlägg #35 av Nicciz, bifogsar kopierad text:
"Har en råtta symptom av just coronavarianten Sda ska den ha svullna lymfer och/eller extrem utsöndring av tårvätska, ibland så pass att ögat blir utbuktande eller uttorkat"
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#2 Det var det jag började bli rädd för, ärligt talat… Tog bild och lade upp här i förhoppning om att någon kunde tro att det var något annat. Veteirnärerna säger ju dessutom mycoplasma, men det är inte dom mest råttkunniga som finns häromkring.
Jag är inte ett dugg kunnig om det förhoppningsvis kommer någon som är det in så snart som möjligt och kan hjälpa dig
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
svullna lymfkörtlar betyder det att den har en infektion, men det behöver ju inte vara nåt allvarligt men ta dem till vetten för säkerhets skull.
#5 Veterinären jag varit hos tror att det är mycoplasma och när jag nämnde symptomen så hade dom ingen aning. Jag ringde en annan veterinär som sa att mycoplasma kan vara mycket varierande. Det var visserligen igår, innan Dryads hals hade svullnat upp, så jag ska försöka ringa igen under morgondagen.
I övrigt så ska dom in till veterinären, förhoppningsvis lyckas dom klämma in råttorna innan helgen.

#6 Du får helt enkelt kräva att dom tar emot dom innan helgen. Han behöver antibiotika om det är en infektion. Vill inte skrämma dig men det där ser inte bra ut. Risken är om det sväller ännu mer att han får andnöd.
Om dom inte vet hur dom ska göra kan du alltid be dom ringa till en mer större kunnig klinik.
Hade en okunnig veterinär en gång och han fick operera bort ett hematom genom att ringa till en kunnigare veterinär som assisterade honom via telefonen. Så den möjlighet finns också, Det gäller bara att stå på sig och sätta ner foten för du har all rätt att få akut hjälp åt dom. Hade det varit en hund hade dom ju knappast bett dig vänta. Lycka till och hoppas dom kryyar på sig.
#7 Tack för svaret, om än mer uppstressande än lugnande… Jag ska kontakta dom och försöka stå på mig. Än så länge verkar Dryad inte så besvärad över det hela, men det är nog bara en tidsfråga.
Jag har faktiskt lite saker hemma som blev över från deras kur mot mycoplasma. Det är lite Baytril och lite Vibranord (doxycyklin). Är det något jag borde ge honom av eller ska jag vänta tills jag varit hos veterinären?
Veterinären lyckades faktiskt klämma in mig igår på eftermiddagen, vilket jag var obeskrivligt tacksam för. Åkte in till Mälarens smådjursklinik med fyra av råttorna och fick träffa deras råttkunniga veterinär. Hon trodde att knölen på Dryads hals kunde vara antingen en tumör eller en böld, men jag förstår inte hur Larry (gamlingen) hade en på samma ställe som sedan försvann nästan över en natt och nu har Dryad en…
Hon konstaterade åtminstone att dom hade ett nytt utbrott av mycoplasma, så nu blir det en fjortondagarskur för alla sju. Hoppas dom blir bra efteråt..