Hjul för råttor?
Snubblade över detta häftiga hjul, funderar på om det skulle funka till råttor, finns inget de kan skada sig på. någon som har provat?
http://www.zooplus.com/shop/rodents/cages/rat_cage/205136#more
Aha, så det är inte bara jag som sitter och glor på zooplus mitt i natten! Jag funderade också på detdär hjulet, tänkte jag kanske skulle passa på att beställa hem ett och prova samtidigt med min Furet XL. (längtar!) Men inte betalar jag 180 spänn för ett hjul, det känns lite mycket…
Man får väl helt enkelt vänta på recensionerna… Eller så kan man kolla runt lite på utländska forum om någon där har provat det. :p
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
hehe nej jag sitter också på zooplus på natten :P kollade in filmer på youtube, fast det var bara med chinchillor men de såg ut att ha väldigt roligt 
#2 Länk? :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
hahaha hittade en med hamstrar jäklar vad det går 
http://www.youtube.com/watch?v=7vfzN9_CAGM&feature=BF&list=PLA0B7DC98EE3B1227&index=6
Hmm… Verkar som dom lätt skulle kunna flyga av hjulet och skada sig, särskilt om dom försöker kliva på när någon annan springer. Sen tror jag inte det är så mycket bättre för ryggen eftersom dom ju måste luta sig inåt när dom springer och hålla svansen åt sidan för att kunna hålla balansen.
//Lamina

Hjul är ju egentligen inte av någon annan nytta än motion, och det får de nog av om buren är bra inredd och de får komma ut varje dag. De kan lätt bli stressade av hjulen oxå, vissa hamstrar blir ju maniska på att springa i det.
Har för mig att ett hjul som skall vara lagom stort för en råtta behöver vara som ett bildäck eller tom ett traktor däck för att inte sabba ryggen på dem. Var någon som räknade ut det för länge sedan
Vart efter hjul kan göra så de springer som besatta. De blir beroende och springer maniskt i hjulen. Det kan hända. Så vitt jag vet har råttor inget behov av hjul och det är oftast säkrast att låta bli pga att man vill inte ha en råtta som är beroende av att springa i ett hjul eller göra illa sin rygg pga att hjulet egentligen är förlitet, även om de kanske inte ser så ut.
#8 i sammanhanget är det inte relevant, just detta hjul är ju inte utformat på det sättet - om inte det är så att de böjer sig åt andra hållet (i sidled), det kan jag inte uttala mig om
det där med maniskt motionerande kan andra gnagare också råka ut för, ja, jag har brukat göra så att mina hamstrar och andra har fått leka med det när de ändå var ute, och att buren varit en lugn zon :)
#9 risken finns ju att de böjer sig åt andra hållet om det inte är tillräckligt stort vilket borde skada det med. Men fattade inte först att det skulle gå i sidled.