Råttor iFokus

Råttor

Etikett: föreningar-träffa-utställningar
Läst 2394 ggr
Zakaraa
0

Luciautställningen

Lägger ut detta redan nu så jag i god tid vet om det ens finns någon möjlighet för mig att åka dit.

_Jag kollade nyss upp med SJ och tydligen går det ingen trafik så man kommer till Hallstavik i rätt tid (fanns bussar men då åkte man omkring 2 på natten)
_
Är det Någon som åker från eller passerar Gävle som ska till den utställningen och som ev har plats för en till passagerare?
Det bli i så fall jag tillsammans med 4-5 råttor (1 transportbur)

Ersättning ges naturligtvis

information om den utställningen; http://www.rattsallskapet.se/

**UPPDATERING
**Upptäckte nu att det saknar pris på både SRS hemsida och i Husråttan. Är det 35kr/råtta eller är det något annat som gäller, någon som vet?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

busigdemon
0

Vet inte om du har fått några förslag, men tar du till Uppsala så kan du åka med mig. Åker genom Uppsala enkelt och snabbt.

Bara att hojta till. Har en rymlig kombi så fler får plats om nån är sugen =)

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Zakaraa
0

Nej inga andra har skrivit ännu :) (är ju ute rätt så tidigt också)
Det är lite svårt för mig att ta mig till Uppsala också, men det går buss så man kommer till Uppsala C vid 07:41

Dock vill jag försöka hitta någon som kanske finns lite närmare men jag ska definitivt ha dig i åtanke!
Tack för att du hörde av dig!

wintermynta
0

Du får sova här om du vill. Bara att ta Upptåget från Gävle och härifrån (Örbyhus) åker vi bil fram och tillbaka.

Zakaraa
0

Jo det är en möjlighet! Ganska billigt också att åka!
Jag ska kolla runt lite mer, det kanske finns någon som åker förbi här :)

Tack för att även du hörde av dig!

trasan84
0

Jag har bestämt mig för att åka på luciautställningen. Jag får låna bil av min kompis den dagen så du får åka med mig om du vill. Jag bor i Gävle/Brynäs.

Det är visserligen en liten Ford Ka, men vi får plats om råttorna står i baksätet;)

Jag nås här, men även på mail: trasan_84@hotmail.com

Hör av dig om du e intresserad. MVH Therese Lindqvist

Zakaraa
0

#5 Det låter jättebra!
Jag bor själv tvärs igenom Gävle (Hille) jag skickar ett mejl när jag kommer hem från skolan! :)

trasan84
0

Gör så:)

Jag jobbar till 16.30, och ska träna efter de… jag är hemma till ca18.00

Elshira
0

Kan du ta dig till uppsala å finns ju ul.se (bussar) som jag nog tror går på lucia.

Hakuna matata!

busigdemon
0

Så?!

Vilka kom med tummen ur och har anmält sig till utställningen?

Har anmält alla mina fyra pojkar i hopp om att vi kan åka på denna då vi missade förra pga bråksår…

Bjuder på bild på två utav dem =D

Freak smyger fram från mörkret!

Naveen posar lite ;P

Zakaraa
0

Jag har anmält 4 råttor (3 standard, 1 pet & samtliga i petgrupp) :)

Marre89
0

jag har anmält mina 3 killar. Alla i pet och standard. Kul att få en bedömning på dom. (våran första utställning) :D

minky
0

jag kommer med 4 av mina grabbar.  ställer de i pet o standard

trasan84
0

Jag har anmält mina 3 flickor. Ska ställa ut för första gången, så jag ställer ut i Standad och Pet :) Vi ses där:D

busigdemon
0

Nu börjar det dra ihop sig!

Börjar bli nervös o lite nojjig.

Bilen kommer att vara kall, vägen hal, smittor som härjar, en utav råttorna är inte "hel" (har ett litet sår). Men ska bli jättemysigt. Ser verkligen fram emot det!

Funderar skarpt på att ta med sig lite glögg o pepparkakor…

Zakaraa
0

Tyvärr har det blivit så att jag måste dra mig ur :(
Tjejerna har blivit lite smått nysiga och snoriga av sig och jag vill inte utsätta dem, eller någon annans råtta för smittorisk :/

Hade verkligen sett fram emot denna uställning :(

trasan84
0

Attans då zakaraa… de var så synd… skulle ju vara kul att vi båda skulle åka… men jag kämpar på jag, så får jag rapportera till dig hur de går:) Ni får kämpa på så hoppas jag att alla kryar på sig snart :) *hålla tummen*

Du får ha en trevlig helg ändå:) krams

Zakaraa
0

Trasan84, det är jättetråkigt att du nu blir tvungen att åka själv men du hittat säkert någon där som kan hålal dig sällskap :)
Och jag vill veta Alla detaljer om hur det var!

Hoppas ni alla får det roligt där, kommer hålla tummarna för att allt går bra

trasan84
0

Ja nog finner jag någon att prata med och  som jag kan fråga ut om allt å inget;)

hihii… kameran får tömmas å laddas… här ska knäppas kort:)

Jag ska försöka komma ihåg allt å rapportera tillbaka sen… jag kommer säkert vara helt snurrig efter den dagen.. men de blir nog bra…:)

Sköt om er:)

kram

trasan84
0

Finns det någon annan från Gävletrakten som ska på Luciautställningen i Hallstavik som vill samåka med mig då zakaraa gett återbud. Hör av er innan lördag kväll så ska de nog gå att ordnaSkrattande

wintermynta
0

#19 Jag pm dig imorgon.

Även jag kommer med mina råttisar. Utställningarna i Hallstavik är alltid mysig och trevliga.

Marre89
0

idag har det börjas tvätta råttor och skrubba svansar.. fy va de protestera.. men efter lite skrubb på svansen kom Tutte på att de va ju faktiskt rätt mysigt å satte sig å knastra å ploppa för fullt :) och jag skrubba vidare.. haha de e ju för underbara! <3

busigdemon
0

Åh!

Nu är det konstaterat att det är SDA som går.

Med namn på verkligheten så vet jag inte hur sugen jag är på att utsätta min pälsklingar för risken…

Vet inte hur lång inkubationstiden är men lär ju iaf var några dagar.

Hur resonerar ni andra?

Vore jättetrist att inte åka (blir den andra i rad som jag anmält till som jag missar) Men vore ju ännu mer trist om någon skulle bli smittad!

zickan
0

#22 inte bekräftat att  det är sda vad jag vet. Endast att det handlar om någon form av corona. Vilket sällan är dödligt i sig.
Så det är kanske dumt att skapa onödig hysteri med att inte veta vad man pratar om.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

wintermynta
0

Jag vill betona att SDA ; Corona och alla andra virus kan vara dödliga med en bakterieinfektion. Dvs råttan/råttorna kan ha virus utan att bli allvarligt sjuka.Det krävs alltså en bakterie infektion utöver viruset.
Man kan jämnföra ett virus som en Förkylning/influensa. Vanlig influensa i sig är inte dödlig men för personer med nedsatt immunförsvar kan den bli dödlig. Så jag tänker komma på  lucia därför jag är i dagsläget inte rädd att mina ska bli sjuka. Men var och en ska göra det som känns bäst.

busigdemon
0

Men borde man inte tänka på att resa ute (vinter) och åka på utställning sänker ju immunförsvaret?

Räcker väl ändå med att råttan bär på mykoplasna (visar det eller ej) för att det ska bli dödligt?

Vet inte därför frågar jag.

Zakaraa
0

Hade inte jag fått hörhinder skulle jag åkt ändå men nu blir jag ju hemma pga andra skäl :/
Jag tycker itne att det är något att oroa sig för Än vi har så pass l ite information om det i dagsläget så det ska inte behöva orsaka panik.

Det är alltid en smittorisk att åka på utställning, det är något som många inte tänker på..

Lamina
0

Känner att "vi vet inget just nu" argumentet inte riktigt håller i mina ögon. Det är väl ändå när man inte vet som man ska vara försiktigt? Jag vet att det är något som går bland råttorna. Jag vet att det är dödligt, troligen ihop med andra sjukdomar som t.ex. mycoplasma, något som alla råttor har. Jag vet att det är ett coronavirus vilket betyder att det kan vara SDA. Känns som att jag vet tillräckligt för att vara försiktigt. Nej, jag tycker inte man ska ha panik, men det är ju bättre att vara försiktigt och förhindra eventuell spridning av ett virus som vi vet är dödligt istället för att bara tuffa på och säga "vi vet inget så det är lungt".

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Nicciz
0

#27 Det är tyvärr alltid något som går bland råttorna och det du vet garanterat är att Moa hr fått positiva provresultat på corona, men hon har inte vad jag vet varit i kontakt med någon av de som ska ställa ut.

Det vi vet är att några som nyligt köpt råttor från zoo har haft sjukdomsfall o dödsfall.

Procenten som köpt zoo råttor härkomna från grossist de senaste 4v som ställer ut på lucia ligger nog på 0-0,01 %

Finns många andra vidriga bakterier som florerar som skulle få mig att backa från utställning långt före att Moa  som har noll kontakt  med utställningsfrekvensen fått ett po. corona provsvar.

MEN om man vet med sig att man har köpt råttor från grossist den senaste månaden o inte haft de i karantän kan man ju ha vett nog att stryka sina anmälda :) för att ta ansvar för sina o andras djur

Lamina
0

#28 Jag går inte på utställningar alls, så på den fronten är jag inte orolig. Jag förstår inte meningen med utställningar alls, just pga smittorisken. Är det verkligen så viktigt att få visa sina råttor att man måste utsätta dom för den risken?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zakaraa
0

#27 Jag sa ingenting om att "vi inte vet något" jag sa att jag inte ansåg att det var något att oroa sig för än vi vet att en person fått svar från SVA om att det var Corona.. Det var aldrig sagt att det Är SDA bara att det Kan vara SDA..

Jag får känslan av att du läser mellan raderna och hittar på saker som inte alls står i texten. Jag sa aldrig att det är lungt…

Sjävlklart ska man vara försiktig men det gäller Alltid inte bara nu när det gått ut med en Corona varning..

Lamina
0

#30 Ja, jag läser mellan raderna. Du säger att du skulle åka om du kunde och att du inte tycker man ska oroa sig eftersom man inte vet så mycket än. (vilket var vad jag skrev, inte att vi inte vet något alls) Jag vet inte hur man ska kunna tolka det på något annat sätt än just det jag gjorde det på. Och jag sa inte heller att det var SDA, utan corona, vilket kan tyda på SDA.

Jag höll ju med dig om att man inte bör få panik, det gynnar inte någon. Vad jag säger är att man bör vara försiktig, alltid. Men jag förstår inte meningen med att ta risken, även om den är aldrig så liten… Jag ursäktar om någon tycker att jag har fel där, men det är iaf vad jag tycker.

Och mitt förra inlägg var inte specifikt riktat till dig, så varför tar du åt dig så illa?

//Lamina

Zakaraa
0

#31 Jag syftar på sin sidta mening "vi vet inget så det är lungt" det är precis som att du anser att man menar att det är helt ok att göra som man vill bara för att man är ovetande, vilket inte alls skrivit i någons meddelande.

Anser inte att du har fel i att man alltid ska vara försiktig, har ingen vad jag kan se sagt heller

Jag tog inte illa vid, jag reagerade endast så som jag gjorde så det du skrev såg ut att vara direkta svar till just mitt inlägg och inte såg ut att höra till någon annans inlägg.
Ber om ursäkt om du tar illa vid men det är så Jag känner det.

Jag ser ingen mening med att föra denna diskussion mellan dig och mig vidare utan jag ber om ursäkt om jag verkade aggressiv i mina svar på något sett

Lamina
0

#32 Yeah, borde nog ha formulerat det bättre… Faktum är att jag borde ha formulerat båda mina inlägg bättre. Det är inte min mening att låta arg eller nedlåtande, det blir lätt så ibland. Och det ber jag om ursäkt för.

Du har rätt, det är ingen ide att föra en diskussion om det här. Var och en får göra som dom vill helt enkelt. Dessutom är vi ju egentligen överens, man bör helt enkelt ta det försiktigt och inte få panik.

//Lamina

busigdemon
0

Antar att det inte är nån som hinner svara men ändå.

Nån som vet hur många som kommer? =)

wintermynta
0

Tack alla ni som kom och var där. Än en gång blev jag påmind om hur mysig en utställning kan vara. Trots att jag var såå trött lyckades jag nästan hänga med. Mycket gosande och minglande blev det och det var hur trevligt som helst. Hann få med mig en rosett + en bonusråtta innan jag var tvungen att åka hem (tidigare). Sitter fortfarande och tänker på hur liten världen kan vara lol.
Kram på er.
Ps. Vi får starta en bildtråd så ni som inte va där kan se alla fyrfota samt tvåbenta vänner somvar där.

busigdemon
0

Wintermynta: Fler rosetter fick du allt! =) Tror Johanna har dem i tryggt förvar.

Det var en mysig tillställning! Glad man åkte ändå!

Fick en råtta till start och känna/klämma hjälp med två andra som hängde med =)

En sak är säker, man orkar inte riktigt mingla hela dagen och man har på tok för få råttor för att hålla sig sysselsatt.

Samt att det är väääldigt farligt att glo på småttingar ujuj, känndes som man kunde (om man fick) komma hem med 5 till =D.

Väntar på bilder från dem som har jag oxå=)

Zakaraa
0

Ja, skapa en bildtråd så jag får se det jag gick miste om! :P

trasan84
0

:D Ja tack för en underbar Söndag… det var jättekul att få träffa er alla som var där:)

Jag har lite bilder på massa råttisar… men inte så många på dom tvåbenta då jag inte riktigt visste om dom ville vara med på foto… jag får försöka mig på att lägga in dom vid ett senare tillfälle… jag har dock inte så stor koll på vems råtta som var vems… men med lite hjälp av er andra som var med så går de nog å namnsätta dom:)

#35 ja visst e världen liten;)

Marre89
0

det var väldigt roligt! Måste säga att jag är mycket stolt över mina småttingar. Sulan (söt grabb fixar håret) van sin sklass för Hooded och  blev BIS 2:a och även domar favorit i standard <3 Buse (sarsaparill) van domar favorit i pet :D <3 såå stolt!!

Zakaraa
0

Grattis till alla rosetter ^^

#39 minns jag fel eller var detta din första utställning?

Marre89
0

Tackar!! hihi

Det var min första.. helt rätt :)

Zakaraa
0

#41 Men gu va kul att komma hem med sånna rosetter på första utställningen också! :D
Stort grattis ^^

Marre89
0

vart väldigt glad faktiskt!! tror jag va den gladaste där som hämta sina priser XD haha hade ett smile upp till öronen!

Zakaraa
0

#43 haha förstår det! ^^
Du får väll ta lite prisfoton sedan med råtta + rosetter och lägga upp här på RiF ;)

Marre89
0

japp de ska jag absolut göra! Hade tänkt göra det idag faktiskt.. men råttorna har varit så trötta efter utställningen.. de har sovit heela dan.. de kom ner en sväng och åt.. sen har de sovit igen XD

Nicciz
0

Grattis allihopa :D o speciellt till Sulan

Marre89
0

Hehe tack Nicciz! Mycket stolt över honom. Men självklart över de andra me. Tänk att mina bebisar va så fina! <3

wintermynta
0

Nu har jag fått lite uppdaterat hur det gick för mina.
1:a pris i agility A (Quenee Nii)
1:a pris jun hanar (Bobbo Bolt)
2:a pris jun honor (Manzana Mana)
BIS ,kan ha fel (Kromy)
3 HP.
Sen var det fyra jag inte hann ställa. Grattis till alla er andra!!
# 47 Klart dom är.

Marre89
0

Hihi grattis till dig med Mia! Du har såå fina små råttor!