Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1074 ggr
HelpaRat
0

Är detta alvarligt???

Hej, vi behöver hjälp!

Vi har en hanråtta som är 8 månader.

Idag märkte jag att han låg lite konstigt i buren.

Senare när jag skulle ta upp honom så hade han en bula like stor som nageln på en tumme bredvid penisen!

Det visade sig vara inflamerat och bulan inehåller en massa illaluktande var.

Vi sköljde av honom med vatten i vasken för att det inte skulle fastna smuts där, och min sambo försökte varsamt trycka ut varet.

Varet luktar EXTREMT illa! Det luktar ruttet lik.

Och råttan luktar väldigt väldigt illa som han aldrig har gjort.

Och nu ligger den lille stackaren i knäet och rör sig knappt..

Och han gör något konstigt med svansen när man klappar honom, precis som om han snurrar på den som en helikopter.

Vad är fel på råttan?!

Kommer han klara sig?

Allt detta har hänt under en dag, kan det hända så snabbt?

SweGizmo
0

låter som om han hade en varfylld absess som spruckit, det kan lukta väldigt illa som sagt. Kanske har ahn blivit lite sjuk också av att ha en infektion i kroppen.

Viftandet med svansen är ofta ett tecken på att han är irriterad, kanske tycker han att det gör ont när du klappar???

Min blogg: SweGizmo.se

HelpaRat
0

Okej, så det är inget jätte farligt?

Han blir väll bättre inom ett par dagar?

Antar att du har varit med om något liknande, har du några tips om hur jag ska göra så att han kan må bättre?

Ska jag hålla honom ifrån dom andra eller liknande.

Okej det förklarar viftandet i svansen, jag hade också blivit väldigt irriterad den personen klappar mig som precis hade klämmt ut var bredvid penisen på mig. He..

Tack för snabbt svar.

[oboybabe]
0

#1 Varbölder är jag inte så inne i men jag skulle råda dig att sätta honom i en annan bur så dom andra inte gör skadan värre och så att han får vara ifred. Tvätta det med koksalt och blir det inte bättre skulle jag kontakta vetrinär om jag inte skulle kontakta med en gång.

[oboybabe]
0

#2 ska det vara inte #1

chade
0

gärna i en bur med typ papper, eller papperspellets ifall du skulle ha något spånaktigt i vanliga fall. så att det inte kommer massa damm eller små flisor i såret i såret

Små stjärnor lyser också i mörkret.

junilla
0

När min hona fick en sådan böld, klämde veterinären ut allting och sedan fick hon antibiotika mot infektioner, rekommenderar dig att ta killen till veterinären, då mycket skit kan komma med sådana bölder.

Dramatik
0

Jag hade en böld på min hane tidigare i år, på samma ställe som din fick. Lyckligtvis skulle vi ändå till vet och den sprack lagom tills dess så han fick stanna kvar hos vet och så fick han bölden tömd och öppnad under narkos. Fick även baytril som han skulle ha i 10 dagar för att motverka infektioner.

Hade jag varit du så hade jag gått till vet och försökt få baytril. Bölden kan du hålla ordning på själv om du ser till att tömma den ordentligt 2 ggr per dag samt tvätta rent med koksaltslösning så att såret hålls öppet. Det är viktigt! Såret får inte ha en skorpa för då stänger man in alla bakterier igen och nya bölder uppstår lättare. Så håll såret öppet för bölder ska läka innifrån och ut.

zickan
0

Då han verkar må rätt dåligt så skulle jag rekommendera att åka in genast till veterinären. Infektionen från bölden kan ha gått ut i kroppen. Vilket du kan behöva medicinera. Infektioner som lämnas omedicinerade kan ta död på en råtta.

Har den redan spruckit så kläm ut det ni kan och håll rent.
Många kör på mindre burar och bottenmaterial som kan bytas ofta för att hålla rent. Jag har själv dissat tidningspapper och bara kört handduk eller fleace och bytt någon gång om dagen.

Rör han sig illa så skulle jag även rekommendera att lägga in en bit gurka, ge lite barngröt/välling. Tänka på att han kanske inte orkar nå vattenflaskan.
Viktigast av allt, håll koll på att han inte blir kall!.
Känner ni att han börjar bli nedkyld. Öka upp med bo material, kan även ha varm vatten i en flaska som lindas i handduk och läggs i buren.
Nedkylning kan vara lika farligt som infektionen själv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[oboybabe]
0

Lite offtopic men vad ligger priset på hos vetrinären är det ungefär samma som med tumörer som ska bort?

zickan
0

Så sjukt olika på veterinärer. Här i västerås kan det vara en 500 skillnad beroende på var man åker till.
Men nej det är mycket billigare än att operera tumörer. Vid tömmning av abcess och rengörning av sår, så krävs inge större ingrepp och det går ganska fort.
Medicin kan man ibland få med en liten flaska från besöket. Eller så får man recept. Kostar typ 200.

Jag har inte behövt varit inne för någon abcess vad jag kan komma på. Har även oftast mediciner hemma sedan tidigare behov. Men skulle tippa att allt med medicin kan ligga på ca 500-700.
Men bara ringa runt. Ahlbergs i stockholm är rätt duktiga på råttor och har rätt bra priser. Roslagstull är okej på råttor men har hutlösa priser. Ett exempel på hur smart det är att kolla runt lite om det inte är akut att komma in.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[oboybabe]
0

Tackar så mycket för svar. Har ju aldrig haft det problemt har bara haft tumörer så det är bra att veta för någon gång kommer det ju hända..

HelpaRat
0

Hej alla och tack för alla svar.

Nu har det gått 2 månader sedan som han hade den varknölen på magen. (Han blev helt frisk efter 2-3 dagar och var sitt själva jag igen)

Men nu har det hänt igen, fast på ett annat ställe.

Är det vanligt att det inträffar fler gånger när det har inträffat en gång?